Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om kamera till djur och natur

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarE

Medlem
Hejsan, jag har precis fått upp intresse av att fota o filma ute i skog o natur, har länge fotograferat med mobilen men nu känner jag att jag vill byta upp mig. Jag har kollat runt på ett gäng kameror som verkar intressanta men kan inte bestämma mig, finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig hitta rätt? Det som är viktigt för mig är att det finns en ordentlig zoom och att bilderna blir av bra kvalitet. Har kikat lite på nikon coolpix p1000 i och med dess enorma zoom.
Budget har jag runt 10000:-

Tack på förhand, Oscar
 

unoengborg

Aktiv medlem
Svårt att veta vad man ska säga om den här pjäsen. Skulle tro att Jared Polin ger en ganska bra bild av den:
https://www.youtube.com/watch?v=LvMzhhKCFYM

Ett par saker att tänka på när det gäller djur och fågelbilder. Zoomen är motordriven vilket innebär att den är ganska långsam, att den låter en del. Många djur är ofta ute i skymmning och gryning då den här kameran kommer att ge ganska mycket brus, samtidigt som t.ex. fåglar har många fina detaljer som då kommer att försvinna i bruset.

Sedan kan man fråga sig hur ofta man egentligen behöver 3000mm. Nästan alla dagar solen lyser tillräckligt mycket för att du ska få tillräckligt korta slutartider för att frysa rörliga motiv kommer du ha väldigt mycket värmedaller som tar ned kvaliteten. Det här kan bli klart störande redan vid 500mm

Bättre att försöka komma fysiskt nära motiven med hjälp av gömslen, eller locka djuren till dig med mat eller läten.

Bra utrustning för sådant här ligger i småbilsprisklass. Inte så att man aldrig någonsin kan få bra bilder eller till och med jättebra bildr med billigare utrustning men man får oftast vad man betalar för. Det finns många bildexempel här på fotosidan som visar på det, men bättre prylar gör att de jättebra bilderna infinner sig oftare. I den här extrema lågprisklassen får man nog stå ut med en hel del kompromisser. Om det är kompromisser som du kan stå ut med kan nog bara du avgöra. Skulle föreslå att du försöker låna, hyra eller kanske köper på öppet köp så att du kan se om den är för dig

En annan sak att ta i beaktande är att förmågan att ta bra bilder handlar om kunskap om motiven och deras beteenden. Den som inte kan läsa spelet har svårt att få bra fotbollsbilder, detsamma gäller för djur och natur.
 

OscarE

Medlem
Hej, stort tack för ditt svar! Jag är jägare i grunden så jag sitter mestadels i torn och har god kunskap om djur i naturen, kommer oftast hyfsat nära de djur jag har tänkt o fota, max avstånd kanske ligger på 150 meter. Det jag undrar är om det är värt o lägga 10000 på nikon coolpix p1000 eller om jag ska satsa på en bättre kamera med ett annat objektiv, som du säger så kanske jag aldrig har nån användning av den enorma zoomen, så kort sagt så är jag ute efter en kamera som kan ta skapliga bilder men att jag även ska kunna zooma in ordentligt då avstånden ibland kan vara långa.

Tusen tack för svar!
 

ErlandH

Aktiv medlem
P1000 kan vara mycket användbar under rätt omständigheter, jag har träffat användare som haft stor glädje av den på safari i Sydafrika. Men jag tror att för de flesta är det bättre att satsa på en kamera med lite större sensor. I den här länken finns några förslag:

https://m.dpreview.com/reviews/buying-guide-best-enthusiast-long-zoom-cameras

Ett annat alternativ är förstås en systemkamera med ett rejält zoomobjektiv. Väljer man ett budgetpaket (med utmärkta Tamron 100-400) kommer man undan med typ 12000 kr.
 

OscarE

Medlem
Tusen tack Erland för ditt svar, det uppskattas!
Om du hade haft 10000:- och skulle köpt en kamera för att fotografera vilda djur (på långt avstånd ibland), vad skulle du välja då? Länka gärna till både kamera och zoomobjektiv

Tack/Oscar
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det beror på under vilka omständigheter, hur stort och tungt man står ut med. Och förstås vilka kvalitetskrav man har.

Men en begagnad Canon 7D med 100-400 (antingen ny Tamron eller beg Canon) skulle jag nog satsa på.

Vill man ha smidigare utrustning och bättre filmning skulle jag satsa på Sony RX10 (version 3 eller 4), fast då spricker nog budgeten.
 

OscarE

Medlem
Okej, tack! Har snöat in väldigt mycket på nikon coolpix p1000 ändå... Tror du att jag blir besviken på en sådan kamera? Ska tillägga att bilderna lägger jag upp Instagram eller visar via en smartphone, så egentligen är jag inte jätte petig med kvaliteten på bilderna, bara dom ser bra ut och är bättre än en mobilkamera. Och jag sitter för det mesta still i skogen så att den är stor o tung gör mig inget
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så länge det är fullt dagsljus kommer du att få bra bilder med den. Men när det är rejält mulet eller i gryning/skymning är jag rädd att du blir besviken.

Om jag inte tar helt fel har P1000 en bildsensor (alltså den yta som samlar in ljus) som är lika stor som den i din mobil.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det beror på under vilka omständigheter, hur stort och tungt man står ut med. Och förstås vilka kvalitetskrav man har.

Men en begagnad Canon 7D med 100-400 (antingen ny Tamron eller beg Canon) skulle jag nog satsa på.

Vill man ha smidigare utrustning och bättre filmning skulle jag satsa på Sony RX10 (version 3 eller 4), fast då spricker nog budgeten.
Håller med. Beg canon 7d och tamron 100-400 hade nog varit mitt val också. I vårt mörka Sverige är större sensor en fördel. Vad det gäller RX10 hade jag nog hoppat över allt utom version 4 p.g.a. bättre autofokus men då är man troligen över budget även om man köper begagnat.

Ett annat sätt att få ned priset skulle kunna vara att leta efter äldre begagnad optik utan autofokus att sätta på 7D kameran. T.ex borde det inte vara ogörligt att få tag på ett Tokina för kring tusenlappen. Alternativt kanske du i så fall ska välja något spegellöst kamerahus istället för 7D som kan förstora sökarbilden för enklare fokusering.
 

OscarE

Medlem
Tack för alla svar, det hjälper en nybörjare! Fick tips från scandinavianphoto om canon eos 77d,plus SP AF 28-75mm f/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] Macro, vad skulle ni säga om detta paket? Räcker detta till att fota djur på cirka 150 meter o få bra bilder? Mer värt o lägga till 2000 på detta paket än att köpa p1000?
 

ErlandH

Aktiv medlem
... canon eos 77d,plus SP AF 28-75mm f/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] Macro, vad skulle ni säga om detta paket? Räcker detta till att fota djur på cirka 150 meter o få bra bilder?
Nej. Det är möjligen lämpligt för saker/djur nära dig. Som sagt, en 100-400 mm-zoom är lämpligt objektiv. Motsvarar ungefär en 8x-kikare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för alla svar, det hjälper en nybörjare! Fick tips från scandinavianphoto om canon eos 77d,plus SP AF 28-75mm f/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] Macro, vad skulle ni säga om detta paket? Räcker detta till att fota djur på cirka 150 meter o få bra bilder? Mer värt o lägga till 2000 på detta paket än att köpa p1000?
Det är svårt att få bra bilder på djur på 150 m håll oavsett vad du har för prylar. eftersom fukt och partiklar i atmosfären sänker kontrasten. Ju längre bort du är från motivet desto värre blir det.

Börja med att hitta ett billigt begagnat objektiv kring 400/5.6 mm. Leta därefter upp ett passande begagnat kamerahus.
 
ANNONS