Annons

Lim för fotografier?

Produkter
(logga in för att koppla)

yonoa

Avslutat medlemskap
Hej. Söker ett lim för att limma in foton i album. Vill gärna att det är ett lim som är utan lösningsmedel och inte skrynklar pappret. Den skall också helst vara i en liten förpacking eftersom jag skall ta med det på resa.
Några förslag?
Någon nämnde casco trälim, kan det vara något tro?

/Noa
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Syrafritt!

Har ingen bra koll på vad vanliga lim innehåller.
Men se till att det inte finns någon form av syra i.

Vanlig tejp är definitivt inte att rekomendera, då det innehåller syra.
Som i förlängningen förstör fotografierna.

Det tar förvisso sin tid innan problemen uppstår.
Men till slut börjar syran att fräta på bilderna.

Det finns speciell, syrafri tejp, som är att rekommendera.
Kan du inte hitta syrafritt lim, så är mitt tips att använda just syrafri tejp.
 

yonoa

Avslutat medlemskap
ok, tack för svar. Det jag har förstått genom att läsa i ämnet är följande:
1: stiftlim? vilket stiftlim ,,, finns ju många sorter. Jag provade en sort och det limmade inte alls.
2. Casco RX aqua,, har inte provat det själv men läst att det förstört ett helt fotoalbum eftersom allt blev totalt ihopskrynklat. Har du verkligen provat det själv eftersom du rekommenderar det?
3: Jag vill ha lim, inte kuddar eller hörn.
Så om någon har en egen erfarenhet av något lim som faktiskt är bra så väntar jag fortfarande på det tipset

Finns det verkligen inget lim som är ämnat för fotografier?
verkar märkligt

Mvh Noa
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag använder Cascos RX-lim Aqua när jag monterar foton på kartong och har inte haft några problem så länge jag inte stryker på för flödigt. Förut använde jag "vanligt" RX men det avger ju giftiga ångor.
Kan inte tunn dubbelhäftande tape för foto vara ett alternativ då?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Finns ju plasthörn för foto också. Då slipper man göra ingrepp på själva fotot.
Väldigt små och diskreta.

/stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finns det verkligen inget lim som är ämnat för fotografier?
verkar märkligt
Det finns säkert...
Kolla ramverkstäder, konstnärsbutiker, framkallnings-verkstäder eller Muséer.
O fråga efter syrafria alternativ om det skall hålla länge.

Det finns spraylim men det är ett klabbigt muckel o hålla på med.

O jag tror tyvärr inte att Scotch är syrafri men det kanske Scotch själva kan svara på.

Allra snyggast är definitivt adhesiv, finns tex hos Photax. Men det kräver "rätt" monteringsgrejor.
För fiber är det en värmepress men jag har för mig att det finns kallmonteringsalternativ. Eller om det var värmemontering med väldigt låg värme.
 

sb12

Aktiv medlem
Bokbindarlim borde funka bra. Ser ut som trälim, jag brukar köpa det på Masters i STHLM (s:t Paulsgatan, konstnärsbutik alltså.)
Det varken stelnar eller gulnar och skadar inte pappret.
 

yonoa

Avslutat medlemskap
eftersom jag söker ett lim som är lätt att ta med på resa skall jag prova något vanligt stiftlim... kanske går det bra.

Tack för alla svar
/Noa
 

Eeros

Aktiv medlem
Gummilim!

Problem med stiftlim är att de skrynklar fotografiet med tiden. När jag hade egen fotoateljé och fotade bröllop och annat, så monterade jag bilderna i album med gummilim. Finns på bokaffären. Skrynklar inte och bilderna ramlar inte ut efter ett par år. Och råkar man klämma fram lite överflödigt lim så att det sipprar ut från kanten, så är det ingen fara - bara vänta tills det torkat och "rulla" sedan bort det överflödiga som en snorkråka.
Fäfter bra, skrynklar inte!
 

yonoa

Avslutat medlemskap
Gummilim - vilket fabrikat?

Ok, gummilim låter ju bra men något förslag på fabrikat eller funkar alla sorter?
 

digitell

Aktiv medlem
Jag har skickat en förfrågan till 3M gällande tejp typ 665.

per
Och så här svarar företaget

Dubbelhäftande 665 fotosäker enligt ISO standard 14523.

General description
A linerless, double sided tape with photo safe. permanent adhesive on both sides. A no mess alternativ to glue for light duty atteching and mounting tasks.

På min fråga om tejpen innehöll syra kunde man varken svara ja eller nej, men så är det, de enkla svaren är svårast.

Själv har jag använt 665 i ett kvarts sekel och har aldrig sett några fläckar på baksidan och inte heller upplevt att några foton lossnat.

Och därmed lägger vi detta till handlingarna.

per
 

fafner

Aktiv medlem
Gummilim

Jag har några album som jag har limmat med gummilim (Fastik gummiklister), efter typ 20 år så lossnade iganska många foton, rätt tråkigt...

Jag kommer faktskt inte ihåg om jag följde instruktionerna: "För långvarig montering av foto och urklipp, eller vid montering av kraftigare papper stryk på såväl papperet som underlaget, låt torka och lägg samman ytorna."

Men det är ju väldigt trevligt att jobba med, förutom ångorna (Heptan).
 

Mariaerika

Ny medlem
Gummiklister

Tog fram mina 10 år gamla album. Nästan alla foton var lösa. Jag vet att jag limmade dem med "gummiklister". Mycket praktiskt tycke jag då - bara att rulla av överflödigt klister.

Nu måste jag montera om alla bilder (om jag orkar).

Vilket lim håller min tid ut?
 
ANNONS