Annons

Förstår inte ljusmätarsymbolen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonett

Medlem
Hej,

Jag har köpt en Seconic ljusmätare L 408 vilken i sig inte är obegriplig men det finns ett segment i displayen som ger mig huvudbry. En punktmarkerad solfjäder som visar fler eller färre punkter efter ljusmätning där man för övrigt får fasta värden, typ bländare 8,0 och slutartiden 2 sek.
Hur skall jag tyda punkterna ? Tacksam för svar
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det brukar vara tiondels steg. Så f/8 och 6/10 steg är läget mellan bländare f/8 och f/11 om du har en bländare med halva steg. Om du har tredjedels steg får du välja f/10.
 

Sonett

Medlem
Det brukar vara tiondels steg. Så f/8 och 6/10 steg är läget mellan bländare f/8 och f/11 om du har en bländare med halva steg. Om du har tredjedels steg får du välja f/10.
Ok, Eftersom jag har en Hasselbladare så finns det i alla fall halva steg. Men... man mäter ju fler än en gå på några olika ställen så hur funktionell är den skalan? ja kanske om man bara mäter en gång.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ok, Eftersom jag har en Hasselbladare så finns det i alla fall halva steg. Men... man mäter ju fler än en gå på några olika ställen så hur funktionell är den skalan? ja kanske om man bara mäter en gång.
Om du får olika värden på olika ställen så är det ju för att ljuset är ojämnt. Ljussätter man själv så kan man kanske justera ljuset.

Annars är är det lämpligt att exponera efter det ljusare området om man fotograferar med en digitalkamera och sedan ljusa upp det mörkare området i efterhand.
 

Sonett

Medlem
Tackar för svar och engagemang. Då är det bara att träna, men jag inser att dia är känsligare än annat.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tackar för svar och engagemang. Då är det bara att träna, men jag inser att dia är känsligare än annat.
Ja, dia är känsligt. Omfånget är väldigt begränsat så det blir svårt med motiv med stora skillnader i ljushet. Men ögat reagerar med på utfrätta högdagrar än igensotade skuggor, så prioritera de ljusa partierna.
 

Sonett

Medlem
Det där med ljusa partier hade jag inte riktigt fattat, men nu när du säger det så går det upp en liljeholmens.
Det är alltid lärande att ställa en fråga.

Tackar för sidhänvisningen👍
 

PMD

Aktiv medlem
Din ljusmätare ser ut att ha ett diffusorhalvklot som man kan skjuta in över fotocellen för mätning av infallande ljus. Det är nästan alltid säkrare att mäta infallande ljus om omständigheterna medger det.
 

Sonett

Medlem
De tillfällen jag har träffat riktigt rätt så har jag använt diffusorn, men som Frodeberg skrev så har jag missat lektionen med att prioritera de ljusa partierna. Jag får nog medge att räkna med bländarvärde plus/minus tiondelar när jag bara har hel eller halvsteg att justera med blir en nöt att knäcka. men diffusor och direkt infallande ljus har som sagt fungerat.
 
ANNONS