Annons

Vad gör jag för fel..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blackseven

Ny medlem
Hej

Jag är ny här och ny på analogt.
Fotograferar, framkallar och skannar själv.
Inser att det är en inlärningskurva på allt men jag får helt enkelt inte till det.

Jag hoppas och tror att ni här har erfarenheten till att ge mig lite tips på vad jag kan förbättra.

Jag tänker att jag listar allt jag använder och hur jag använder det.

Kamera: Canon A1, 50 f/1.4
Film: Fomapan 400 b/w
Framkallare: Kodak HC110
Stopp: Fomacitro
Fix: Kodak T-max
Skanner: plustek Opticfilm 8100

Framkallning 7 min i 20 grader.
1+31 / 15,6ml hc110 / 484ml vatten.
Agitering Första 30sek, därefter 5sek var 30e sekund.

Stopp 1 min i 20 grader.
1+19 / 25ml foma.. / 475ml vatten.
Agitering 45sek.

Fix 3 min i 20 grader.
1+4 / 100ml t-max / 400ml vatten.
Agitering som hc110.

Tork: 3 timmar

Skanning: har provat en del olika inställningar men tycker inte att något blir riktigt bra. Kör mest på 2400dpi.

Kanske gör jag helt fel med skanner, kanske sabbar jag framkallningen, jag vet inte. Men jag vet att det är roligt och att jag vill få fram skarpare bilder.
(Jag jämför ju så klart med fina Instagram bilder...)

Uppskattar all hjälp, tack så länge
Vilsen i de analoga träsket
/Alex
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
jag vill få fram skarpare bilder.
Enkelt
Fotografera digitalt.
Troligtvis är det du ser helt normalt för en 400 film.
Men dagens digitala teknik har flyttat gränserna till vad som är normalt. Det är väldigt få bilder med wow-effekt som ser ut som det gör i verkligheten.

Personligen gillade jag aldrig varken TriX eller Fomapan eller....ja en hel hög.
Favoriten: Ilford delta 400 i mellanformat soppad i HC110 (fast jag använde Ilfords variant)
Skall se om jag kan hitta ett gammalt inlägg...
 

Blackseven

Ny medlem
Enkelt
Fotografera digitalt.
Troligtvis är det du ser helt normalt för en 400 film.
Men dagens digitala teknik har flyttat gränserna till vad som är normalt. Det är väldigt få bilder med wow-effekt som ser ut som det gör i verkligheten.

Personligen gillade jag aldrig varken TriX eller Fomapan eller....ja en hel hög.
Favoriten: Ilford delta 400 i mellanformat soppad i HC110 (fast jag använde Ilfords variant)
Skall se om jag kan hitta ett gammalt inlägg...
Hej Erik

Tack för svar, kan ju va så att filmen beter sig så här med denna "setupen".

Jag ger inte upp, älskar det gamla.
Tack för tråd tipset!

Mvh
 

bildsten

Aktiv medlem
Du skriver inte vad du använder för skanner.
Att skanna småbild i en flatbäddsskanner blir sällan bra om du inte har en toppmodell, då kan det bli lite bättre men sällan riktigt bra
Om du inte har provat att skanna den svv filmen som diabild så kan du prova det. Efteråt vänder du den till positiv och plattar till den så att den blir svv. Det kan förbättra inläsningen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du skriver inte vad du använder för skanner.
Att skanna småbild i en flatbäddsskanner blir sällan bra om du inte har en toppmodell, då kan det bli lite bättre men sällan riktigt bra
Om du inte har provat att skanna den svv filmen som diabild så kan du prova det. Efteråt vänder du den till positiv och plattar till den så att den blir svv. Det kan förbättra inläsningen.
Jo, det står vilken skanner som används (Plustek Opticfilm 8100). Det är en småbildsskanner, om än inte en Flextight.
 
ANNONS