Annons

Polariseringsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
En dum och okunnig fråga kanske? Behöver man verkligen ett polariseringsfilter, som ju kostar jättemkt om det är större diameter, eller kan man fixa det hjälpligt i bildbehandlingsprogram i datorn senare. Jag vet, blåare himmel, mindre reflexer i vattnet, starkare kontraster, men går väl att fixa till viss del senare ändå? Egentligen inte så mkt kostnaden för filtret, kan man kanske stå ut med, men min erfarenhet är att man inte orkar ta fram det och skruva på det och så. vad säger ni som har erfarenhet?
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Jag har svårt att se att man kan efterlikna det som ett polariseringsfilter gör på ett övertygande sätt...bara tanken på att sitta och ta bort reflexer i Photoshop känns väldigt avlägsen.

Min erfarenhet av polfilter är att det är helt andra bilder som kommer ur kameran, bilder som för min del känns svåra att vaska fram i PS.

Någon annan kanske tycker annat...

Softfilter, olika toningsfilter etc. är däremot jobb som ligger inom ramen för PS...
 

Per S

Aktiv medlem
Polfiltren är så bra att jag låter dem sitta kvar på objektiven för jämnan. Visserligen tappar man lite ljusstyrka, men för egen del känns det som ett icke-problem. Vid svagt ljus är det bara att skruva av filtren.

Som Delay skriver är det är nog väldigt svårt att efterlikna polarisationseffekter med hjälp av PS. Eller med något annat program, till exempel PWP som jag själv använder.

Visserligen kostar polfiltren en slant, men man kan ju köpa ett billigt. Själv köpte jag Dörr Digital High Grade-filter från Cyberphoto och har inte ångrat det en sekund.

/Per S
 

Stene_68

Aktiv medlem
Har sett reklam för polariseringsfilter som inte ska gör att man tappar ljusstyrka . Känner någon till det?
 

acke

Avslutat medlemskap
Det är fysikaliskt omöjligt, såvida inte filtret i fråga är en elektronisk manick med inbyggd ljusförstärkning.

Ett vanligt polfilter filtrerar ju bort ljus som har oönskad polarisationriktning. Därför blir det alltid en ljusförlust.

Har sett reklam för polariseringsfilter som inte ska gör att man tappar ljusstyrka . Känner någon till det?
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det är fysikaliskt omöjligt, såvida inte filtret i fråga är en elektronisk manick med inbyggd ljusförstärkning.

Ett vanligt polfilter filtrerar ju bort ljus som har oönskad polarisationriktning. Därför blir det alltid en ljusförlust.
Kanske var ett som var ovanligt bra i det avseendet. Något tips?
 

acke

Avslutat medlemskap
Kanske var ett som var ovanligt bra i det avseendet. Något tips?
Ett bra polarisationsfilter ger alltid en rejäl ljusförlust, typiskt 1,5-2 steg. Det är ett tecken på att polarisationseffekten finns där.

Ett polarisationsfilter med lägre ljusförlust skulle jag knappast köpa. Det signalerar att filtret är av dålig kvalité.
 
ANNONS