Annons

Epson SC-P600 - problem med bläck som torkat

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Men mitt problem just nu är detta: Vid "Inställningar" kommer upp "Allmänt och Materialnivå" men saknar "Verktyg", som inte kommer upp, där man bl.a kan kontrollera skrivarhuvuden och Nozzle check.
Lars Levin
Du är säker på att du installerat rätt drivrutin? Det är väldigt enkelt att installera AirPrint istället för den vanliga drivrutinen och ibland saknas vissa verktyg.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nämnda skrivare P600 hade jag ett problem med, intorkade munstycken som är lösta med tips på denna sida , Tack för det!!
Men mitt problem just nu är detta: Vid "Inställningar" kommer upp "Allmänt och Materialnivå" men saknar "Verktyg", som inte kommer upp, där man bl.a kan kontrollera skrivarhuvuden och Nozzle check.
Har just bytt dator från Imac 24 där ovanstående problem inte fanns, till en Imac 27. Är det problemet?
Kan någon därute komma med en lösning på mitt problem vore jag väldigt tacksam!!
Lars Levin
Vad bra att du fick ordning på munstyckena. Jag tror också precis som Stefan föreslagit du behöver installera eller installera om drivrutinen till skrivaren. Då får du säkert med verktygen som behövs.
 

rospiggen

Aktiv medlem
Du är säker på att du installerat rätt drivrutin? Det är väldigt enkelt att installera AirPrint istället för den vanliga drivrutinen och ibland saknas vissa verktyg.
Tack Stefan för tipset.!! Ska göra en NY installering av drivrutinerna och hoppas det löser problemet,
Med vänlig hälsning, Lars
 

rospiggen

Aktiv medlem
Vad bra att du fick ordning på munstyckena. Jag tror också precis som Stefan föreslagit du behöver installera eller installera om drivrutinen till skrivaren. Då får du säkert med verktygen som behövs.
Ska installera om drivrutinerna till skrivaren och hoppas den därefter fungerar som tidigare.

Det var dina lösningar på problem med igen- gleggade munstycken som hjälpte.
Ajax fönsterputs är bra till mycket!!
TACK!!
Lars
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja AJAX fönsterputs är enastående effektivt när det gäller att lösa upp pigmentbläck som det i Epson SC-PXXX-skrivarna.

Kul att du lyckades fixa skrivaren själv. Det är ett jäkla elände om man inte bor så till att man själv kan lämna in den och måste packa och skicka. Det krävs nästan med dessa Epson-skrivare att man kan mickla lite själv för förr eller senare får de flesta liknande problem.

Det är ju Internet när det är som bäst att så många hjälper varann. Jag tycker de båda länkar jag lade in i trådens början hjälpt mig och mitt lilla bidrag var ju bara att jag upptäckte att just knappnålar av vanlig typ och storlek faktiskt är som gjorda för att "pierca" igensatta bläckpatronmunstycken med.
 

Artis

Aktiv medlem
Du använder Ajax, men vet du hur det skulle bli med ammoniak?
Ajax innehåller kanske ammoniak, men jag tänker på en flaska med ammoniak.

Är det för starkt så att nålarna i skrivaren tar stryk?

En blandning som man hittar i färgaffären är på 38% om jag kommer ihåg rätt, men en 1/10 blandning av det i ljummet vatten får bort det mesta när jag testat det (jag har inte testat det på allt och inte skrivarbläck.)
Jag använde i min R1800 vanlig T-röd sprit till att rengöra skrivarhuvuden och kuddarna där den vilar och har inte upplevd något problem sen dess.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu har det hänt ordentligt för mig med totalt stopp i Photo Black-kanalen. Om man inte skriver ut tillräckligt frekvent och luftfuktigheten är låg så får man förr eller senare problem och de är av två typer om man har Epson-skrivare:

1. Skrivarhuvudena är igensatta

2. Munstyckshålen i munstycket som sticker in i färgpatronerna är igensatta


Om man börjar med att skriva ut ett "Nozzle check" så ser man hur det ser ut. Den hittar man om man går in i drivrutinsgränssnittet som man når i de flesta program via "Arkiv" - "Skriv ut". Där väljer man sedan "Egenskaper" och sedan "Utility"-fliken.


- (1) Har man "hål" i testmönstret på testarket så behöver man göra rent skrivarhuvudet
- (2) Har man tappat en hel färg, så är det med all sannolikhet stopp i den färgens munstycke.


Åtgärd när hel färg saknas

Har man tappat en hel färg vilket jag alltså gjort två ggr hittills med min SC-P600, så finns ingen orsak till panik. Jag tror att det är vanligast att "Photo Black" krånglar och det kan ju bero på att det pigmentet är särskilt fylligt i denna skrivartyp.
Det enklaste och absolut snabbaste är att ta bort blackpatronen och sedan leta reda på de finaste synålar ni har och en pincett.

Munstycket är kanske tre-fyra mm i diameter och har i toppen fyra stycken små hål. Ta en nål i pincetten och tryck försiktigt ner nålen som i mitt fall passade exakt i hålen, varje hål. När jag gjorde detta nu så kom direkt en del färg ur munstycket.

Sedan är det bara att köra en eller ett par "Clean" tills ert "nozzle check" ser bra ut igen". I filmen nedan rekommenderar man en "Micro drill" men det funkar även med en vanlig knappnål faktiskt och ni kan ju börja där först.

Det finns självfallet olika tekniker att göra detta och en del föredrar att sätta en fin kort slang som man sättet på det munstycker som är igensatt och som man sedan fyller med rengöringsmedel och låter stå tills propparna är lösta.

https://www.youtube.com/watch?v=BN6kp_jcjS0



Åtgärder när skrivarmunstycket inte ger perfekt "nozzle ckeck" efter ett par "nozzle Clean

Ni kan kolla på filmen nedan. Jag brukar ta typ en disktrasa (fin ej luddande fiberduk) som filmen visar. Jag brukar faktiskt köra med helt vanligt AJAX fönsterputs som löser skrivarbläck fint och fukta både trasorna ordentligt men utan överskotts vätska. Jag trycker in den så den ligger mot skrivhuvudena och låter den ligga en halv dag. Sedan håller jag trasan i båda ändar lätt under skrivhuvudet och drar fram och tillbaka. Vill man kan man även frigöra skrivhuvudets drivning som ni ser på filmen och sedan spruta lite AJAX i de "paddar" som finns vid skrivhuvudets parkeringsläge längst i åt höger om man ser skrivare framifrån. Sedan drar man tillbaka skrivhuvudet i parkeringsläget och låter det stå över natten. Sedan torkar man bort lösningsmedel och färg från "paddarna" och testar som vanligt med "nozzle check" igen.

https://www.youtube.com/watch?v=4GPNmUIQR6k


Min skrivare mår fin fint igen!
Skönt att kunna gå till detta inlägg nu när photo black satts igen. Tänker testa med nål imorgon och hoppas det ska räcka. Det jag inte förstår är andra stycket där du säger att du rengör skrivarhuvudet utan att frigöra det som det visas i filmen. Mitt står parkerat till höger en aning dolt av chassit på höger sida och möjligen skulle jag kunna pilla in en trasa under från sidan men du beskriver att du drar trasan från båda sidor som i filmen. Hur frigör du huvudet? Eller missförstår jag?
 

laha

Aktiv medlem
Öppna luckan över skrivhuvudet. Slå på skrivaren. Under uppstarten åker huvudet ut, och då passar du på att bryta strömmen genom att dra ur nätsladden . Huvudet är nu frikopplat och kan skjutas fram och tillbaka. Lägg en remsa wettexduk ordentligt fuktad med fönsterputs Ajax original i banan och skjut huvudet över remsan. Låt stå över natten.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Öppna luckan över skrivhuvudet. Slå på skrivaren. Under uppstarten åker huvudet ut, och då passar du på att bryta strömmen genom att dra ur nätsladden . Huvudet är nu frikopplat och kan skjutas fram och tillbaka. Lägg en remsa wettexduk ordentligt fuktad med fönsterputs Ajax original i banan och skjut huvudet över remsan. Låt stå över natten.
Tack, ja så får det bli. Jag tolkade dock Sten Åke som att han löste det på annat vis. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva rengöra huvudet alls.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack, ja så får det bli. Jag tolkade dock Sten Åke som att han löste det på annat vis. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva rengöra huvudet alls.
Gamla epson skrivarna var lättare att rengöra dom nyare verkar torka igen betydligt hårdare. Jag hade en epson 2200 den gjorde man rent med fönsterputs o tops. Sedan körde jag 7800 blev ränder rätt ofta om man inte skrev ut ofta. Den funkade men jag bytte till 7900. Den ungefär samma sak så jag svitschade till canon istället.
Canon har kommit ifatt med bildkvaliten o har en annan teknik som gör att du kan köpa ett nytt skrivhuvud utan att det kostar en förmögenhet. Har kollegor som ringt Epson o ville veta vad det kostar att fixa igentorkade huvuden fick priser på drygt 15000 kr.
Det är många som byter från epson till canon idag pga allt strul o dyra priser på lagning från epson. Jag bytte o slipper tänka på att alltid skriva ut en bild för att skrivaren inte ska torka igen.
Var väl på FS var det en tjej som gjorde en film när hon krossade sin Epson 7800 med en slägga för att den krånglar o dålig service från epson det talar säger en del om strulen man kan ha med epson.

Jag fick alltid igång mina skrivare men jag lät den aldrig stå länge.
Lycka till

https://www.fotosidan.se/cldoc/news/missnojd-med-skrivaren-tar-till-slaggan.htm
 

gamleJ

Aktiv medlem
Gamla epson skrivarna var lättare att rengöra dom nyare verkar torka igen betydligt hårdare. Jag hade en epson 2200 den gjorde man rent med fönsterputs o tops. Sedan körde jag 7800 blev ränder rätt ofta om man inte skrev ut ofta. Den funkade men jag bytte till 7900. Den ungefär samma sak så jag svitschade till canon istället.
Canon har kommit ifatt med bildkvaliten o har en annan teknik som gör att du kan köpa ett nytt skrivhuvud utan att det kostar en förmögenhet. Har kollegor som ringt Epson o ville veta vad det kostar att fixa igentorkade huvuden fick priser på drygt 15000 kr.
Det är många som byter från epson till canon idag pga allt strul o dyra priser på lagning från epson. Jag bytte o slipper tänka på att alltid skriva ut en bild för att skrivaren inte ska torka igen.
Var väl på FS var det en tjej som gjorde en film när hon krossade sin Epson 7800 med en slägga för att den krånglar o dålig service från epson det talar säger en del om strulen man kan ha med epson.

Jag fick alltid igång mina skrivare men jag lät den aldrig stå länge.
Lycka till

https://www.fotosidan.se/cldoc/news/missnojd-med-skrivaren-tar-till-slaggan.htm
Ja Epson får nog se upp. Canon verkar jämnbördiga nu och är strulet mindre och kundbemötandet bättre så lever Epson farligt på sikt. Med det sagt så gillar jag verkligen min p600 och fungerar det med lite egenservice av photo black så lär jag köra den i många år framöver.

Ska ge mig på rengöringen nu. Håll tummarna för framgång:)
 

snap01

Aktiv medlem
Ja Epson får nog se upp. Canon verkar jämnbördiga nu och är strulet mindre och kundbemötandet bättre så lever Epson farligt på sikt. Med det sagt så gillar jag verkligen min p600 och fungerar det med lite egenservice av photo black så lär jag köra den i många år framöver.

Ska ge mig på rengöringen nu. Håll tummarna för framgång:)
håller tummarna👍 Epson ger fina utskrifter när den rullar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Här ser ni vägen mot framgång. Längst upp ursprungsläget. Nästa efter att ha använt en för tjock nål (sitter i nyköpta skjortor) och rengjort huvudet. I omgång tre har min fru hittat en paket utgångna akupunkturnålar 0.30mm och en ny huvudrengöring. I sista omgången har jag gjort en huvudrengöring till och succén är ett faktum :).

För er som hamnar i situationen kan jag tydliggöra att det är riktigt svårt att se var nålen ska ner. Jag tog risken och sög upp lite av bläcket och väntade en minut. Då såg jag lite bättre. Från början var det bara en liten svart knopp och inget mer. Jag belyste med två inställningsljus på mina studioblixtar samt mobillampan och appen magnify på telefonen och ändå så var det svårt att se (gammal gubbe :). Det positiva är att när nålen har rätt tjocklek så känns det när den åker ner i hålen, ca 1 cm och då räcker det man ser. Jag började med den minsta knappnål jag kunde hitta och pincett. Jag upplevde att jag fick spetsen i på rätt ställe och visste sen inte om jag vågade pressa mer. Tyckte att det kom upp lite bläck men efter huvudrengöring var det inte bra ändå. Akupunkturnålen däremot var suverän eftersom den har ett litet böjbart handtag att hålla i vilket gör att fingertopparna får god information om vad som händer med nålen och storleken var perfekt. Nu var det ingen tvekan om att jag lyckats putta bort det torkade bläck som hindrade.


Jag har en hel paket utgångna akupunkturnålar så hamnar ni i mitt läge så hör av er. sätt in pengar för porto med swish så skickar jag en nål :).


Tack Sten Åke för denna tråd. känns så skönt att ha verktygen när problemen kommer. Med Epson Photo Black kommer uppenbarligen problemen till slut för alla.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Här ser ni vägen mot framgång. Längst upp ursprungsläget. Nästa efter att ha använt en för tjock nål (sitter i nyköpta skjortor) och rengjort huvudet. I omgång tre har min fru hittat en paket utgångna akupunkturnålar 0.30mm och en ny huvudrengöring. I sista omgången har jag gjort en huvudrengöring till och succén är ett faktum :).

För er som hamnar i situationen kan jag tydliggöra att det är riktigt svårt att se var nålen ska ner. Jag tog risken och sög upp lite av bläcket och väntade en minut. Då såg jag lite bättre. Från början var det bara en liten svart knopp och inget mer. Jag belyste med två inställningsljus på mina studioblixtar samt mobillampan och appen magnify på telefonen och ändå så var det svårt att se (gammal gubbe :). Det positiva är att när nålen har rätt tjocklek så känns det när den åker ner i hålen, ca 1 cm och då räcker det man ser. Jag började med den minsta knappnål jag kunde hitta och pincett. Jag upplevde att jag fick spetsen i på rätt ställe och visste sen inte om jag vågade pressa mer. Tyckte att det kom upp lite bläck men efter huvudrengöring var det inte bra ändå. Akupunkturnålen däremot var suverän eftersom den har ett litet böjbart handtag att hålla i vilket gör att fingertopparna får god information om vad som händer med nålen och storleken var perfekt. Nu var det ingen tvekan om att jag lyckats putta bort det torkade bläck som hindrade.


Jag har en hel paket utgångna akupunkturnålar så hamnar ni i mitt läge så hör av er. sätt in pengar för porto med swish så skickar jag en nål :).


Tack Sten Åke för denna tråd. känns så skönt att ha verktygen när problemen kommer. Med Epson Photo Black kommer uppenbarligen problemen till slut för alla.
kul att det gick bra :) Borde finnas liknande sensorloupe med förstoring o inbyggd belysning att använda så man ser perfekt.Glöm inte skriva ut nozzelcheck varje vecka o någon bild så slipper du detta problem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack, ja så får det bli. Jag tolkade dock Sten Åke som att han löste det på annat vis. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva rengöra huvudet alls.

Med skrivhuvudet gör jag som Lars skrivit och som framgått av videon.

Någon föreslog rödsprit till rengöringen och jag har testat det med men problemet med rödsprit är ju att det är så flyktigt. Man vill ju gärna att medlet ska verka över natten åtminstone och det funkar inte med rödsprit.

Det är precis som du skrivit svårt att se hålen så munstycket måste vara hyfsat torrt och rent. Jag tyckte det funkade fint med vanlig knappnål och pincett men det går säkert med annat också.

Det viktiga att ha klart för sig är att det kan vara två scenarier:

1. Man tappar en hel färg i nozzle check. Då är det munstycket som är problemet.

2. Man tappar delar i mönstret vid nozzle check och då kan man behöva ge sig på själva skrivhuvudet också samt parkeringspaddarna.
 
ANNONS