Annons

Ny Nikon fullformat...vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Strama upp dig och ordna det, det är mycket jobbigt att läsa dina texter och respektlöst mot övriga forumdeltagare. Dessutom är utvecklingen som Nikon säger sig göra en konskevens av att kompaktkamerorna nästan sluta sälja.
Jag tycker att du overdriver, det ar inte respektlost och sa jobbigt ar det val inte att lasa. Jag har vad jag har...
 

lonian

Aktiv medlem
Det återstår dock att se hur väl Nikons mirrorless fungerar med sin egna adapter, och om den kommer stödja typ tamron/ sigma och andra objektiv fullt ut som har nikon mount eller om de enbart fokuserat på att stödja nikon objektiv. Sen kan man ju även hoppas på ett riktigt fett batteri så man inte märker någon större skillnad i batteritid från dslr.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kanske lite off topic; men vet någon varför D5s/x dröjer så mycket?


Nikon släpper nog en D6 till OS i Tokyo 2020. Vad gäller spegelfritt så behöver varken Canon eller Nikon stressa fram något, kommer ju ständigt rapporter om att DSLR säljer fortfarande mycket bra, har en enormt stark kundkrets som varit stabil sedan den analoga tiden. hjälper nog inte om det kommer en A10 eller A9II från Sony som får allt det bara går av önskemål, men trevligt för redan ägare av Sony blir det förstås.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Det ska iaf bli spännande att följa och se hur dessa spegellösa är i förhållande till DSLR. Jag tror att för min del, så är nog släppet av speglösa att i första hand kanske kan få en begagnad DSLR lite billigare om några byter in sina
 

Bengf

Aktiv medlem
Spegelfria kameror används av många sedan flera år, trots lite sämre autofokus och tidiga EVF: r. Det är så olika hur man tycker, det fins många likheter mellan kamerorna också, ofta har spegelfria varit lite lättare som skapar en annan debatt om stora objektiv och ergonomi. Man får dubbla signaler om att spegelfria blir klart billigare att tillverka, samtidigt säger tillverkarna att dom vill satsa på entusiast kameror med lite högre priser för att på så sätt dra in lite förtjänster.


Canon har haft spegelfria kameror i 6 år och Nikon hade en N1 som tog 20bps redan 2011, kunskaper fins nog där kan jag tänka.
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon Alpha? Det låter inte så sannolikt. Sony kanske har synpunkter på det namnvalet.
 

Stengård

Ny medlem
D750 och D3

Jag köpte en bättre begagnad D3 för de snabba bilderna och 70-200, min älskade D750 känns långsammare, det är den faktiskt, och presterar fantastiskt för långsamma bilder. Fast om du ska ha en kamera så är D750 fantastisk. Det enda jag saknar är en del info i sökaren, som programläget och så, men det ser man direkt på vredet på kameran. Jag tror att en D750 är ett bra köp.
 

cardazio

Aktiv medlem
Blir intressant att se om FX-adaptern blir bra eller inte (af) och huruvida de som köper kameran övergår till z-objektiv. Kan bli fyndläge inom kort då kanske.

Skruv-afobjektiv bör åtminstone kunna gå ned en del.
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Jag har nyligen sålt hela min APS-C samling (inkl.D500) och ska nu gå över till FX. Jag har i många dagar laddat ned raw bilder från D610, D800, D800E, D810 och D750. Jag funderade länge på D800 serien men har nu bestämt mig för en D750. Den verkar ha de mesta jag är ute efter. D800:eek:rna har upplösning men inte samma fart även fast D750 inte direkt är en sportkamera. Jag är van med att ha använt Canon 6D och den har inte någon vidare AF för rörliga motiv så D750 är lyx jämfört med den.

Jag har en telezoom som jag sparat för en kommande FX kamera hemma och min tanke är att jag nu ska börja använda min systemkamera till mer landskap & astrofotografering. Nu till mina funderingar som handlar om vilket av dessa 3 alternativ jag ska välja? Alla är i samma pris med någon hundralapp i skillnad.

Alt.1
Nikon D750 + Tamron 24-70/2.8 VC (Begagnat) + Jupio batterigrepp + extra batteri

Alt.2
Nikon D750 (ny) + Irix 15/2.4 (ny) (cash back för kameran är borträknat i priset)

Alt.3
Nikon D750 + 24-120/4.0 VR kit (ny) (cash back för kameran är borträknat i priset)

Vågar man köpa en begagnad D750 med tanke på tidigare slutarproblem. Tänkte kolla serienummer först så fall. Vad tycker ni?
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har nyligen sålt hela min APS-C samling (inkl.D500) och ska nu gå över till FX. Jag har i många dagar laddat ned raw bilder från D610, D800, D800E, D810 och D750. Jag funderade länge på D800 serien men har nu bestämt mig för en D750. Den verkar ha de mesta jag är ute efter. D800:eek:rna har upplösning men inte samma fart även fast D750 inte direkt är en sportkamera. Jag är van med att ha använt Canon 6D och den har inte någon vidare AF för rörliga motiv så D750 är lyx jämfört med den.

Jag har en telezoom som jag sparat för en kommande FX kamera hemma och min tanke är att jag nu ska börja använda min systemkamera till mer landskap & astrofotografering. Nu till mina funderingar som handlar om vilket alternativ jag ska välja?

Alt.1
Nikon D750 + Tamron 24-70/2.8 VC (Begagnat) + Jupio batterigrepp + extra batteri

Alt.2
Nikon D750 (ny) + Irix 15/2.4 (ny) (cash back för kameran är borträknat i priset)


Vågar man köpa en begagnad D750 med tanke på tidigare slutarproblem. Tänkte kolla serienummer först så fall. Vad tycker ni?
Jag är väldigt nöjd med min D750 som jag köpte förra vintern, det har nog blivit en 15-20.000 bilder med den på en 8 månader. Köpte min begagnad på SP. Slutarproblemt är nog inget större problem längre, är den drabbad så borde det redan vara bytt. Eller så bytts det gratis, men det är ju tråkigt att bli av med kameran förstås

Jag har också en D7200, men den hänger inte med i AF i jämförelse fastän det är ganska lika. D7200 är lite bättre på längre håll med fågel, men jag tycker att man ofta kan få ut lite mer av D750 bilden (beskära mer) så faktorn är inte riktigt 1,5 i verkligheten.

Ett fast Irix har ju sina begränsningar så du får ha fler objektiv. Jag har Samyang 14, Nikon 28/1,8 och Nikon 50/1,8 i den nedre delen
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med min D750 som jag köpte förra vintern, det har nog blivit en 15-20.000 bilder med den på en 8 månader. Köpte min begagnad på SP. Slutarproblemt är nog inget större problem längre, är den drabbad så borde det redan vara bytt. Eller så bytts det gratis, men det är ju tråkigt att bli av med kameran förstås

Jag har också en D7200, men den hänger inte med i AF i jämförelse fastän det är ganska lika. D7200 är lite bättre på längre håll med fågel, men jag tycker att man ofta kan få ut lite mer av D750 bilden (beskära mer) så faktorn är inte riktigt 1,5 i verkligheten.

Ett fast Irix har ju sina begränsningar så du får ha fler objektiv. Jag har Samyang 14, Nikon 28/1,8 och Nikon 50/1,8 i den nedre delen
Låter bra. Då kanske jag skulle köra på en begagnad men å andra sidan så man 24-120/4 kitet för ett bra pris med cashback idag. En stark vidvinkel behöver jag nog inte ha innan hösten så i början är det nog en fin allround optik jag är ute efter. Antingen den begagnade Tamron 24-70/2.8 VC eller D750 kitet nytt med 24-120/4 VR kitet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Låter bra. Då kanske jag skulle köra på en begagnad men å andra sidan så man 24-120/4 kitet för ett bra pris med cashback idag. En stark vidvinkel behöver jag nog inte ha innan hösten så i början är det nog en fin allround optik jag är ute efter. Antingen den begagnade Tamron 24-70/2.8 VC eller D750 kitet nytt med 24-120/4 VR kitet.
Har själv funderat på Tamron 24-70/2,8, när jag tittade på allround så föll 24-120/4 bort (vet inte just nu varför), men titta på lite tester, möjligt photozone.de har på båda. Du får väl bara huset för runt 14900:- med cashback, begagnat borde du hitta något runt 11000, jag gav 11500 för mitt med 6 mån garanti
 
ANNONS