Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sa Canon EOS R kostar mer an Nikon Z6 kit med 24-70/4 S

Canon EOR R hus -> $2.299
Canon EOS R kit med 24-105/4 -> pa $3.399
24-105/4 -> $1.099
28-70/2 -> $2.999
35/1.8 -> $499
50/1.2 -> $2.299

Sa over 30.000 spann for att komma igang!
Svenska priset med 24-105 är 37000kr. Kameran med adapter ca 27000kr. Tycker det är oskäligt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag äger både X-PRO2 och X-T2 och sedan en månad X-H1.
Den senare blev 166 gram tyngre än X-T2. Mest beroende på större grepp och ett mycket kraftigare chassi.
Sedan lite grann på grund av IBIS.
Faktum är att X-H1 snabbt blev min favorit. Den känns inte tyngre och greppet är bättre.
DE nya riktigt skarpa objektiven är stora och tunga. Att ha ett hus med bra grepp är viktigt för att hantera ekipaget.
För tillfället har jag bara 80/2,8 OIS makro från Fuji. Som inte är något litet lätt objektiv. Fast jag tar nu mycket bättre makrobilder än någonsin tidigare.
Jag fotar också med Canons 100-400 version 1 med adapter och det är OK även utan att sätta på batterigreppet.
Att minimera vikten ock storleken på kamerahuset och samtidigt lansera stora tunga objektiv tycker jag är en miss.
Att inte införa IBIS tycker jag är en annan grov miss.
Jag har bara lite klämmande i butik som erfarenhet av x-h1 men det räckte för att övertyga mig kring ergonomin. Just ergonomin har varit det som fått mig att tveka gällande Fuji, ja och så avsaknad av ibis också. Jag tror min nuvarande uppsättning med Canon tillsammans med Fuji blir en bra kombo nu när jag inte känner för R och är tveksam till fortsättningen från Canon. Min tanke var att få ett komplett Canonkit där all kringutrustning fungerade till båda husen samt att kunna köra båda husen med direktimport till LR. Nu blir det nog inte så. Synd men inte hela världen.

Har nyligen gjort en annan dyr affär. Hinner nog till Stockholm och testa x-h1 lite mer grundligt innan kassan är beredd på nya inköp :).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vi har en devalverad valuta och det slår igenom på priserna. Om man orkar vänta ett halvår och köpa genom tex UK kommer det vara helt andra priser. Tycker också det är väldigt mycket pengar i nuläget.
 

martinot

Aktiv medlem
Det var snudd pa chockerande att se the Northrups recension av Canons nya kamera.

Dom mer eller mindre thrashade Nikons kameror, men Canons nya var de mycket positiva till.

Kan det ha nagot att gora med att Canon bjod dem pa en resa till Hawaii?
Hawaii är trevligt. Men de fick iaf resan (finns troll som kör samma princip, men som inte ens får betalt för besväret). ☺
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det har val inget med devalverad valuta, jag vaxlar ju rakt over med nuvarande kurs...
Men att kronan är fösvagad är väl ingen hemlighet och det påverkar priserna. Hade SEK varit starkare hade du fått kameran till ett ännu bättre pris. Jag skrev min kommentar till posten ovanför din, men du han emellan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Räknar man om priset i USA med aktuell kurs och lägger på svensk moms hamnar man runt 34 500.
Inte de 37 700 som är riktpriset.
Har ni någonsin tänkt på att alla priser i olika affärer alltid är ungefär exakt lika.
Det har vi våra kartellmyndigheter att tacka för.
Om de någonsin slår till mot något beror det på att deras mer effektiva kollegor i andra länder krävt det.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Räknar man om priset i USA med aktuell kurs och lägger på svensk moms hamnar man runt 34 500.
Inte de 37 700 som är riktpriset.
Har ni någonsin tänkt på att alla priser i olika affärer alltid är ungefär exakt lika.
Det har vi våra kartellmyndigheter att tacka för.
Om de någonsin slår till mot något beror det på att deras mer effektiva kollegor i andra länder krävt det.
Kartellmyndighet, vad menar du med det? Prissättningen är ju fri.
 

PMD

Aktiv medlem
Återförsäljarna brukar lista det rekommenderade priset från generalagenten innan kameran finns till försäljning. Så småningom differentieras priset mellan återförsäljarna.

Det handlar inte om kartellbildning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Räknar man om priset i USA med aktuell kurs och lägger på svensk moms hamnar man runt 34 500.
Inte de 37 700 som är riktpriset.
Har ni någonsin tänkt på att alla priser i olika affärer alltid är ungefär exakt lika.
Det har vi våra kartellmyndigheter att tacka för.
Om de någonsin slår till mot något beror det på att deras mer effektiva kollegor i andra länder krävt det.
Riktpriset i USD är 3400 USD, vilket är vad B&H begär. Något som blir i samma härad eller marginellt dyrare än det svenska riktpriset efter växling och moms.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, du tänkte nog fel och inte din kommentar jag svarade på från början.
Låter det vara där då Leica inte har så mkt med tråden att göra.

/Stefan
Ahh. Du menade att Canons spegellösa var prisvärd i kontexten jämfört med Leica, men inte mot andra som Nikon, Fuji och Sony?

(Säger själv inget om det, men försöker bara förstå hur du tänker.)
 
ANNONS