Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot G7 X Mark II vs Canon PowerShot G5 X

Produkter
(logga in för att koppla)

argydja

Medlem
Just nu lutar det åt en Powershot G7 ii. G5:an har jag uteslutit helt.
Men har även tittat lite lätt på Sonys RX serie, typ RX iii och RX iv samt Lumix LX-100.

Jag fotar det som händer i min vardag, mycket barn, porträtt, lite street osv. Önskar en ljuskänslig kamera, borde jag gå för Canons då med f1,4 jämfört med Fujins f2,8? Jag kommer INTE att filma överhuvudtaget :)

Min systemkamera är en Canon, så jag är van vid Canon, men antar att det inte är så svårt att lära nytt.

Ska jag gå för G7 X ii, eller välja en av Sonys varianter eller kanske Lumix? Det viktigaste för mig är som sagt att kameran är ljuskänslig, avskyr att fota med blixt.
 

martinot

Aktiv medlem
Min systemkamera är en Canon, så jag är van vid Canon, men antar att det inte är så svårt att lära nytt.
Jag har kameror från Nikon, Canon, Fuji och Panasonic, och tycker inte att det är svårt att lära sig nytt.

Det sagt så tar det givetvis lite tid att komma in i det, och många kameror har även menyer och dess olika inställningar och menyalternativ på olika ställen, och ibland med olika begrepp (lite som ordbok man behöver i starten; man känner igen funktionen, men i början osäker på vad den kallas).

Men det kan faktiskt även skilja en hel del även inom samma märke, som t.ex. mellan vissa Canon DSLR och vissa Canon kompaktkameror - som kan ha ganska olika menystrukturer.

Det är lite som att byta bil ungefär (alla bilars menyinställningar och mjukvara har lite olika gränssnitt och uppbyggnad). Man kommer hyfsat enkelt in i det med tiden, men samtidigt så blandar man någon enstaka gång ihop det. Tycker inte att det är så farligt, men det är kanske lite personligt (jag är hyfsat van vid prylar).

Skall jag dock rangordna lite personligt, så tycker (jag) nog att Canon och Nikon är enklast, Fuji och Panasonic strax där efter, och (för mig) Sony något lite krångligare än alla de andra (men inte så extremt att jag skulle utesluta de på något sätt, och även de blir bättre med tiden).

Åk till butik och testa att rota runt lite i menyerna samtidigt som du ändå fysiskt känner på de och testar kamerorna i övrigt. Jag tror annars att du kommer att lära dig det mesta oavsett vad du väljer.

Såvida du inte är en person som är låst till att köra endast ett enda bilmärke hela livet pga. rädsla att byta, så tror jag inte att du kommer att känna det som något stort hinder eller problem när du fotat och använt kameran ett litet tag.
 

martinot

Aktiv medlem
PS. Du har redan startat en tråd om ditt kommande kameraköp och funderingar här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=170002

När du skriver ett nytt inlägg/svar som rör den tråden, så svara gärna med inlägg i samma tråd du redan startat om det - istället för att skapa en helt ny tråd varje gång du skall skriva ett nytt svar/inlägg (riskerar att det blir rörigt att följa forumet, och du riskerar även att folk tröttnar på att svara dig).

Inget illa menat, men det blir lättare både för andra och för dig då. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Apropå G5 X/G7 X Mark ll verkar det inte komma något nytt i år verkar det som.
Tyvärr så har nog utvecklingstakten på kompaktkameror sänkts. Marknaden krymper väl. Egentligen är dessa kameror på tok för dyra i förhållande till vad de är och ger. För samma pengar, eller mindre, kan du få en kompetent systemkamera med kit-zoom av instegsmodell. Eller så spar du hela kostnaden och använder din utmärkta mobilkamera. Det är nog bara vi entusiaster som "drömmer" om den perfekta kompaktkameran till rimligt pris.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tyvärr så har nog utvecklingstakten på kompaktkameror sänkts. Marknaden krymper väl. Egentligen är dessa kameror på tok för dyra i förhållande till vad de är och ger. För samma pengar, eller mindre, kan du få en kompetent systemkamera med kit-zoom av instegsmodell. Eller så spar du hela kostnaden och använder din utmärkta mobilkamera. Det är nog bara vi entusiaster som "drömmer" om den perfekta kompaktkameran till rimligt pris.
Ja det stämmer nog - att kompakterna nu börjar bli lite väl dyra.

Trots detta, som kanske några här på Fs redan har observerat, så har jag precis packat upp och testat min nya kompaktkamera, om jag får föra in ytterligare en Canon modell i tråden...dvs. en Canon PowerShot G1xMk3. Jag köpte min sprillans ny från T-Dimension via eBay, ca € 790: -, vilket är ca 3000:- billigare än flera svenska nätbutiker, inkl Cyberphoto.

Bara efter ett 30-tal provbilder måste jag konstatera: Häftigt! Ännu bättre än vad jag vågat hoppas på - trots det som någon nyligen yttrade här på Fs, "årets fulaste kompaktkamera"!
mvh
/B
 
ANNONS