Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Photoshop har stött på problem och måste avslutas"

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag börjar ruttna en aning på detta. Photoshop "får problem och måste avslutas" titt som tätt, av till synes helt slumpmässiga anledningar. Men vissa saker leder till en ofelbar kollaps, såsom att försöka spara JPG-filer för webben. Det går utmärkt med RAW, TIFF och allt annat, men om man öppnat en JPG-fil så kraschar PS varje gång man försöker spara för webben. Det kan vara vid helt andra tillfällen också, såsom när man jobbar med lager.

Vad kan detta bero på? Jag har nu CS3, och det har varit problem från första stund. Med CS2 var det aldrig några tokigheter alls. Datorns prestanda verkar tillräckliga eftersom det rullar på ganska bra. Jag brukar ha 5-10 gig ledigt på hårddisken och jag har två gig RAM. Det borde väl räcka? Filernas storlek tycks inte ha någon betydelse heller.
 

j777

Aktiv medlem
Lite långskott men det skulle kunna vara problem med dåligt/trasigt minne eller strömförsörjning. Minnet kan du i viss mån testa genom att ladda ner t.ex. en installations-CD för Ubuntu, boota med den och sedan välja minnestest istället för installation. Låt den sedan snurra något dygn eller så.
 

Makten

Aktiv medlem
Lite långskott men det skulle kunna vara problem med dåligt/trasigt minne eller strömförsörjning. Minnet kan du i viss mån testa genom att ladda ner t.ex. en installations-CD för Ubuntu, boota med den och sedan välja minnestest istället för installation. Låt den sedan snurra något dygn eller så.
Det låter minst sagt långsökt eftersom allt annat funkar felfritt. Dessutom borde det ju inte vara någon skillnad på att spara JPG-bilder och RAW-bilder för webben, tycker man. Just den grejen känns som en bugg, då det inträffar 10 gånger av 10.
 

J0£L

Aktiv medlem
Har du provat att installera om det? Om någon fil blir korrupt kan programmet säkerligen bete sig konstigt.

Det är iofs också ett långskott men kanske värt att testa...
 

Lönnis

Avslutat medlemskap
Jag har ett svar som är ännu konstigare, som orsakade mig och Adobes tech support många timmars jobb utan att de kunda hjälpa mig. Något så enkelt som att jag kan inte ha skrivare av märket Richo som standard skrivare!!? Prova med att inte ha någon skrivare vald som standard skrivare.

Det som hjälpte mig var att en polare tipsade av ett log program som ligger ibakgrunden och "ser" allt vad som händer i datorn. På så sätt kunde vi se exakt vad som hände när programmet krashade.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Jag börjar ruttna en aning på detta. Photoshop "får problem och måste avslutas" titt som tätt, av till synes helt slumpmässiga anledningar. Men vissa saker leder till en ofelbar kollaps, såsom att försöka spara JPG-filer för webben. Det går utmärkt med RAW, TIFF och allt annat, men om man öppnat en JPG-fil så kraschar PS varje gång man försöker spara för webben. Det kan vara vid helt andra tillfällen också, såsom när man jobbar med lager.

Vad kan detta bero på? Jag har nu CS3, och det har varit problem från första stund. Med CS2 var det aldrig några tokigheter alls. Datorns prestanda verkar tillräckliga eftersom det rullar på ganska bra. Jag brukar ha 5-10 gig ledigt på hårddisken och jag har två gig RAM. Det borde väl räcka? Filernas storlek tycks inte ha någon betydelse heller.
Till 2 GB RAM bör du ha 6 GB disk ledigt, sen om jag minns korrekt så nyttjar Photoshop inte cache'n för OS utan har en egen = Minst 2 GB ledigt diskutrymme till.

Sen skriver du inte hur stor disk, men praxis är att inte fylla mer än 80-85% av disk för att undvika kraftig defragmentering när du spar ner filer. Defragmentera bör man gör ibland men då det blir för mycket på disk blir det ett ont måste.

Förutom senaste Adobe uppdateringar kan det vara värt att kontrollera grafikkortets drivrutiner. Läs release informationen innan du byter drivrutin, det står oftast om alla kända fel vid en release, främst alla spel men även program som har stor spridning, som Adobe's.

/Håkan
 

pellepiano

Aktiv medlem
Har haft stora problem med min CS3. Verkar som om rester av betaversionen jag avnvänt ligger kvar. Det finns sk Clean Script från Adobe som rensar från tidigare versioner. För Mac finns dessutom en bugg i Version Cue 1.0.3 tror jag den heter, som kommer när man uppdaterar CS3. Då fick jag problem med att spara filer, då datorn ofta crashade ( lite olycklit tillfälle för crascher ). Adobe har en fix för detta ( som inte hjälpte mig dock ( kör i Rosetta läget på Mac då mina gamla pluggar inte funkar rakt av på Intel ). FixVCUIFramework heter patchen och fins på deras sida.Kolla med Google,
 

paintner

Aktiv medlem
Bara en liten fråga som kanske kan anses dum men.

Har du en laglig kopia av programmet?

Vet att en kompis som installerade CS3 piratversion hade ett helvete att få igång det för att när det väl fungerade krashade hela tiden. Jag själv som har turen att få prova produkter från pappas jobb med jämna mellanrum hade dock stora problem med en helt laglig disk. Så enligt min erfarnehet lider programmet av buggar av någon anledning.

Jag kör numera CS2 för jag anser inte direkt att CS3 tillför så mycket för min del som jag inte kan vänta ett tag på tills programmet fungerar felfritt.


Andra problem kan vara som tidigare nämnda grafikrutiner och brist på diskutrymme då programmet bör kunna tömma sin cash så får den ibland för sig att inte göra så och krashar. Men att det enbart händer vid en viss process verkar underligt iofs.

Vad man kan prova är ju att blåsa datorn på allt, nytt windows osv. sen installera enbart PS CS3 och se om problemet kvarstår. Om det verkar fungera, installera alla program efter det ett o ett, boota om och prova igen osv.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
För mig var det precis tvärtom! CS2 strulade hela tiden. Alla problem upphörde när jag uppgraderade till CS3. Detta på en Mac.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Jag kör CS3 och jag hade stora problem med att det kraschade, dessutom högst oregelbundet. Jag sökte lite och kom fram till att det beror på styrprogrammet till min Microsoft mus, Intellipoint.

Jag försökte att nedgradera till en tidigare version av Intellipoint men då tappar jag flera funktioner på min mus (MS Wireless Laser Mouse 8000) och det är inte ett alternativ för mig.

Istället så får jag varje gång jag ska använda Photoshop stänga av processen "ipoint.exe" i aktivitetshanteraren. Då fungerar det felfritt men musen saknar då funktion på ett par knappar. När jag sedan är klar med Photoshop så startar jag ipoint.exe igen och allt är åter frid och fröjd.

Detta är tydligen ett ganska vanligt problem och jag tycker att Microsoft och Adobe borde kunna lösa det med någon fix.
 

Makten

Aktiv medlem
Istället så får jag varje gång jag ska använda Photoshop stänga av processen "ipoint.exe" i aktivitetshanteraren.
Ahaaa! Det ska jag genast prova. Jag har inte förstått vad den processen gör, men då jag ibland stänger ner massor av processer för att ge datorn lite mer ork så brukar jag även stänga av den, och då är det tydligen det som gör att sidoscrollning inte fungerar till exempel.

Jag har sedan sist defragmenterat hårddisken och köpt en extern disk, vilket givit mig massor av ledig hårddiskplats på datorn. Men PS kraschar hela tiden ändå. Hoppas verkligen att ovanstående fungerar.
 

Makten

Aktiv medlem
Det verkar funka! Efter att ha stängt processen "ipoint.exe" så har jag inte lyckats få Photoshop att krascha en enda gång:)
 
ANNONS