Annons

Fördelning av utrustning vid flygresa

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Kan bara tipsa som flera andra här redan gjort att RyanAir är EXTREMT petiga med handbagaget. Det är ETT handbagage som gäller och du måste verkligen ha allt i det. Sist jag var ute på en liten trip kontrollerade de uppskattningsvis 90% av allt handbagage gällande både vikt och storlek. Flera personer som blev stoppade och fick packa om och checka in bagage när vi stod vid gaten.
Jo, jag har förstått att RyanAir är petiga... jag har rest med dem med golfklubbor så jag vet men detta handlar inte om att jag får skylla mig själv för att jag väljer ett lågprisflyg etc. Tidsmässigt passade Ryanairs lösning in helt perfekt medan ingen annan ens var i närheten och ekonomisk är de inte ens i samma värld.

Har inte heller Chase Jarvis timtaxa så ekonomin har betydelse, dock inte högsta prio

Det jag mest varit intresserad av i tråden är hur ni som flyger (har flugit) brukar lägga upp taktiken när ni behöver ha in lite tyngre utrustning. Checkar ni in en hardcase eller är det uteslutande bara i handbagaget som ni tar med utrustningen... med andra ord, ni kanske hellre låter vissa prylar ligga hemma än att ta med dem som incheckat....
 

eon

Aktiv medlem
Jag tror tyvärr att din väska inte får plats.
Ryanairs maxmått är 55x40x20 cm och din ryggsäck är specad till 23 cm tjock.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har en likadan rygga till min utrustning och den går att få ner i Ryans stålbur, jag har provat när jag skulle till Irland.

Men som sagt numera är de extremt petiga så det är ett (1) handbagage som gäller så flera mindreväskor etc är tvärnit. Jag har dessutom på en tripp till Grönland råkat ut för att de vägt väskan på hemvägen (inte utvägen) och tvingats packa om. Väskan blev inte mindre och inte blev det mindre last på planet bara lite annan plats. Då var det inte Ryan eller nåt lågprisbolag utan ett av de större som tyckte det var roligt att bråka...

Numera packar jag småkrafs (batterier, filter, kampor, remmar etc) i incheckat bagage och praktiskttaget bara kamera och objektiv i handbagage tillsammans med tandborste och en uppsättning underkläder så man klara 1:a dagen om väskan försvinner på vägen.

Men de som har större behov än mina använder inchckade hardcase med ordentliga lås.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag tror tyvärr att din väska inte får plats.
Ryanairs maxmått är 55x40x20 cm och din ryggsäck är specad till 23 cm tjock.
Ja, här har man ett potentiellt problem. Nu är det en mjuk rygga och med lite god vilja kan den mycket väl bli 20cm tjock men du tror att man åker på detta?

Jag håller mig alltid i civiliserade delar och har länge tänkt på att byta ut min rygga till en väska med hjul typ http://www.thinktankphoto.com/products/airport-international-v2-roller-camera-bag.aspx

Nackdelen är att den väskan väger runt 5 kg och det lämnar inte mycket kvar för utrustningen för att hålla sig under 8-10kg som handbagage.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ja, här har man ett potentiellt problem. Nu är det en mjuk rygga och med lite god vilja kan den mycket väl bli 20cm tjock men du tror att man åker på detta?
När jag flög med Ryanair för två år sedan, så använde den här typen av "kontroll" för storleken:
http://www.thinktankphoto.com/product-images/xlarge/Airport-International-V-20-3.jpg

Såg hur en representant stoppade några, som nästan fick i sin väska, men tvingades att packa om den.
Men så länge den får rum i "kontrollstationen" så har jag svårt att tro att det blir problem.
Att de kontrollerar måtten beror ju ytterst på att väskorna ska få rum på "bagaghyllan" och att det ska gå att stänga luckan till den av säkerhetsskäl.

Önskar lycka till med både resa och bagage!
 

jdandanell

Aktiv medlem
När jag flög med Ryanair för två år sedan, så använde den här typen av "kontroll" för storleken:
http://www.thinktankphoto.com/product-images/xlarge/Airport-International-V-20-3.jpg

Såg hur en representant stoppade några, som nästan fick i sin väska, men tvingades att packa om den.
Men så länge den får rum i "kontrollstationen" så har jag svårt att tro att det blir problem.
Att de kontrollerar måtten beror ju ytterst på att väskorna ska få rum på "bagaghyllan" och att det ska gå att stänga luckan till den av säkerhetsskäl.

Önskar lycka till med både resa och bagage!
Ja, de använde samma kontroll för ett år sedan när jag sist flög med RyanAir.

Med tanke på att KLM tillåter 10kg, SAS 8kg, Lufthansa 8kg och RyanAir 10kg så borde min problemställning vara hyfsat vanlig oavsett om man åker med lågpris eller inte. Den maximala vikten når man snabbt om man har några kamerahus, objektiv och en dator.

Någon som vågat skicka datorn i incheckat bagage? Man kanske kan köpa ett mindre skyddsfordral för laptopen och lägga den i låst incheckat "vanligt" bagage?

Säg att man köper ett sådant här och sätter ett hänglås på väskan?
http://store.apple.com/se/product/TW407Z/A?fnode=MTY1NDA2Ng&mco=MTc3MDU1MTM
 
Senast ändrad:

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det finns en annan lösning, som brukar fungera. Med tanke på hur petiga RA verkar vara kanske det går, kanske inte: köp en jacka med många stora fickor. Stoppa så mycket du kan där. Eller varför inte en fotoväst, de brukar ju ha många fickor. Eller för den delen både och, men det kanske blir lite väl tungt. Å andra sidan behöver du inte ha kläderna på dig....
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
.
Någon som vågat skicka datorn i incheckat bagage? Man kanske kan köpa ett mindre skyddsfordral för laptopen och lägga den i låst incheckat "vanligt" bagage?
Jag skulle personligen låta bli just det. Och skulle jag bli absolut tvungen att göra det skulle jag tveklöst använda en hardcase av bättre kvalitet. Läs Pelicase som jag länkat till tidigare i tråden.
Detta då de är extremt tåliga, och dessutom är ordentligt fukttätade.

Personligen hade jag hellre checkat in ett eller två hus som är ordentligt förpackade i en bra hardcase.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Det man framförallt skall kolla upp är vad försäkringsbolaget säger. Privata sk allriskförsäkringar ersätter inte sk stödbegärligt gods som är incheckat, och dit räknas bla kamerautrustning och tillbehör.

Jag råkade själv ut för detta, då jag bla stoppat ner, batteriladdaren, extra batteri några filter i det incheckade bagaget som sedan försvann och förblev borta.. Det blev tillslut en ganska dyr historia att köpa nytt..

Iof tror jag att företagsförsäkringar har lite andra villkor, men som sagt, jag personligen kommer aldrig någonsin mer att checka in någonting inte ens tillbehör till kamerautrustning, datorer eller mobilen. Gäller nämligen samma sak för datorer och mobilen..

Flygbolagen följer här försäkringsbolagets regler, så i mitt fall, SAS, ersatte inte heller detta.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag skulle personligen låta bli just det. Och skulle jag bli absolut tvungen att göra det skulle jag tveklöst använda en hardcase av bättre kvalitet. Läs Pelicase som jag länkat till tidigare i tråden.
Detta då de är extremt tåliga, och dessutom är ordentligt fukttätade.

Personligen hade jag hellre checkat in ett eller två hus som är ordentligt förpackade i en bra hardcase.
Ett pelicase med lås skriker ju "värdefullt gods", kostar en bra slant och har begränsad nytta d.v.s. något man troligen bara använder när man flyger vilket inte direkt är så ofta.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Har även pratat med en del yrkesfolk och tyvärr verkar det som om RyanAir är extremt petiga vad det gäller vikt på handbagage så jag försöker hitta ett sätt att packa för att hamna på 10kg eller under.

Med följande i en Lowepro minitrekker hamnar jag på ganska exakt 10kg;
* MacBook Pro 15"
* Nikon D700 (utan batterigrepp)
* Nikon D300 (utan batterigrepp)
* Nikon 300/2.8 VR
* Nikon 70-200/2.8
* Extra minneskort

Jag behöver dock även ha med mig detta;
* 2 st batterigrepp med batteri EN-EL4
* Midjebälte
* Nätkabel och mus till MBP
* Laddare, kortläsare och annat smått
* Enbenstativ

Sedan vill jag gärna ha med även detta
* Nikon 24-70/2.8
* TC1.4
* Blixt (SB-600 eller SB-900)

Lite batterigrepp, kablar och annat smått är ju inte lika stöldbegärliga och bör få vara i fred i incheckat bagage. Skulle något eller allt försvinna så går det ju att köpa det nytt på plats då det inte är så himla dyrt.

Funderar dock på om man skall försöka ta med 24-70 i jackfickan. RyanAir är ju väldigt petiga på att det skall vara ETT handbagage men hur räknas det om jag har ett objektiv och en telekonverter i fickan?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Visst är de petiga på Ryanair, men jag har aldrig varit med om att de känner igenom jackfickorna på passagerare.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Visst är de petiga på Ryanair, men jag har aldrig varit med om att de känner igenom jackfickorna på passagerare.
nu tänkte jag inte direkt på att känna igenom utan att man måste tömma fickorna för att gå igenom säkerhetskontrollen. Hur ser de på att man slänger upp objektiv i 1-kilosklassen etc?
 

Nikonetha

Aktiv medlem
nu tänkte jag inte direkt på att känna igenom utan att man måste tömma fickorna för att gå igenom säkerhetskontrollen. Hur ser de på att man slänger upp objektiv i 1-kilosklassen etc?
En fråga här är.. väger dom handbagaget efter incheckningen och innan säkerhetskontrollen

Om inte, hade jag som sagt stoppat ner objektivet i fickan och sedan efter incheckningen helt sonika stoppat ner det i handbagaget, ja, ja jag vet.. kanske inte helt ok att göra så.. men vadå, man väger sitt handbagaget, sedan kan man ju efter detta köpa på sig ett antal tunga glasflaskor med skiftande innehåll i taxfree-shoparna som man sedan bär ombord.
 

ErlandH

Aktiv medlem
nu tänkte jag inte direkt på att känna igenom utan att man måste tömma fickorna för att gå igenom säkerhetskontrollen. Hur ser de på att man slänger upp objektiv i 1-kilosklassen etc?
Precis som Agnetha är inne på så är ju säkerhetskontrollen efter incheckningen, så då kan du lägga ner gluggen i väskan igen. Å andra sidan behöver du inte tömma fickorna vid säkerhetskontrollen, du måste däremot ta av dig jackan och lägga den i ett tråg vid röntgenapparaten.
 
ANNONS