Annons

Angående Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Antar att du syftar på denna bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2073023.htm?set=mp
Visst är den fin men jag hoppas du inte tar illa upp men jag känner lite så för den bilden. Får direkt känslan av att " visst är den fin men vem som helst som varit på den djurparken (om det nu är djurpark) hade tagit samma bild". Man kan ju ställa en motfråga. Hade bilden varit lika bra om det varit ett fiskmås-huvud istället för ett örn-huvud?
Dessutom är ju inte bilden taget med ett låååångt teleobjektiv heller... ;-)
Nej, den är fotograferad med 70-200 och sen beskuren till gällande format men inte har dom örnar i så små burar att den inte kan röra sig eller inte sätta sig så man inte kan ta någon bild alls. Den satt dessutom längst uppe i ett träd och jag 5-6 meter under. Jag tycker inte man kan ställa en sådan fråga, som du gör. Hade vargbilden varit lika fin om det varit en hund eller fiskmås i stället för en örn. Egentligen vill jag inte att diskusionen ska handla om ifall min bild är bra eller inte eller om den platsar i Galleri FS utom det konstiga i att bilder publicerade i ansedda tidningar inte kommer med eller att många väljer en bild som sin favorit utan att det "räcker".

Är det inte konstigt ändå att denna tråd som har 5 sidor och rätt många skriver i, ändå aldrig besvaras av någon från fotosidan? Det finns andra trådar om Galleri FS som inte heller har besvaras men i andra ämnen görs inlägg flitigt....??

Man undrar ju lite hur urvalsprocessen gått till när värdanas egna bilder kommit med i Galleri FS....
 

jac38

Aktiv medlem
Det finns inga rättvisor alls i "jurys" så har det alltid varit ,om det inte har varit inom 1 område bara. Alla kan ju inte sitta inne med den erfarenheten inom foto och dyl ,det som "du" tycker är fräckt tycker inte den andre..Men det är inget att deppa för ,det finns alltid nån som tycker om dina bilder ,huvudsaken är att du tycker om dina bilder.
Jag deppar inte alls eller inte vet att jag kan ta bra bilder. Det märks att du inte förstår vad jag menar. Jag är mer osäker på att jag kan förklara det, det verkar inte gå fram riktigt. Ett sista försök:

Tidigare publicerade medlemmar, i Galleri FS, uppmanas att rösta vilka bilder som är bra nog att röstas in i galleriet. Dom har 100-150 bilder att gå igenom och på varje bild ska dom dessutom uppge en motivering till varför eller varför inte en bild ska godkännas. När ungefär 15 medlemmar, som gett samma betyg (låt oss säga att bilden ÄR tillräckligt bra) så bestämmer värdarna att det är "avgjort" MEN om dom själva inte gillar bilden så tar dom inte med den till Galleri FS. På samma sätt kan dom gå emot ett beslut och ta med en bild som inte medlemmarna tillsammans rösta fram.

Om det var så att medlemmarna inte hade något att säga till om och värdarna skrev "Vi tar in dom bilder vi vill i Galleri FS och ingen annan har något att säga till om", ja då hade det i varje fall varit ärligt. Nu får dom det att låta som om det är ett gemensamt beslut. Varför ska tidigare publicerade medlemmar lägga tid på att bedömma bilder om det ändå inte nödvändigtvis betyder något....?
 

tomazon

Medlem
Jag gillar att gå igenom Galleriet och rösta. Det är ett bra sätt för mig att se titta på många bilder och fundera på vad som gör an bild "bra". Jag tycker jag har lärt mig massor. Jag gör det inte som en tjänst åt juryn, jag gör det för egen del och utveckla mig bildseende. Kompisbilder är svårt att få igenom, men det är klart att det är lite väl övervikt på natur och photoshoppande foton. Vad det gäller mina egna bilder som kommit med så tycker jag själv att det inte är mina bästa bilder. De som jag tycker är bäst, kom inte med i Galleriet, men det gör inget! Det finns viktigare saker att fundera på.

Som sagt - Galleriet är bra för att öva bildseende om man ser till att göra det med distans.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Egentligen vill jag inte att diskusionen ska handla om ifall min bild är bra eller inte eller om den platsar i Galleri FS utom det konstiga i att bilder publicerade i ansedda tidningar inte kommer med eller att många väljer en bild som sin favorit utan att det "räcker".
Vad är det som är konstigt? Publicerar alla tidningar samma bilder?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Christer gjorde mig uppmärksam på denna tråden som tydligen legat i annat forum och som jag därför missat. Nåväl lite svar från mig (jag läste tråden häromdagen och kommer inte riktigt ihåg alla frågor/undringar):

- vi ser bara titel och bilden. Inget mer. Vi kollar aldrig runt vem som är fotograf eller annat. Att det finns en fotograf med flera liknande bilder är ett bevis på detta. Det är alltså en brist, men totalt så är det rätt. Vi är som en domare i en match, vi är inte intresserad av ge någon fördel.
- vi bestämmer alltså Ja eller Nej efter att ni röstat. Det ger en viss kontinuitet i vilka som är lägsta nivå för att komma med.
- det är ganska mycket fåglar som kommit med på sistone. Men det är också mycket fågelbilder som söker. Ribban där ökar alltså med tiden.
- vi kan kika över informationen. Finns ingen anledning att det skall uppfattas otydligt, eftersom det bara skapar frustration.
- eftersom jag pekas ut lite så kan jag svara att den bilden jag fått med fick övervägande majoritet. Jag har inte själv släppt igenom den. Normalt sett så diskuterar vi inte enskilda bilder och kommer inte göra framöver, men vill klargöra eftersom det är lite speciellt med oss i redaktionen.
- vi kommer kika över information och uppdatera den där det är otydligt.

Har jag missat ngt avgörande så fråga igen.
 

Bilagor

Nikonetha

Aktiv medlem
Ursäkta, har jag förstått dig rätt Herr Elmfeldt, men du har alltså själv med en bild i Galleri FS? Har du aldrig hört talas om objektivitet, att aldrig utsätta sig för misstanke för partiskhet osv.. ???

Du får faktiskt ursäkta, men detta tycker jag faktiskt är höjden av pinsamhet så därför kompletterar jag med ett grinande fejs
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Alla i redaktionen och andra som jobbar med slussande har med bilder i GFS. Ingen har godkänt sina egna bilder så jag känner mig trygg i det och står för det.
 

StefanN

Aktiv medlem
Ingen har godkänt sina egna bilder så jag känner mig trygg i det och står för det.
Och det tycker jag gott du kan göra! Det handlar om att ha en bild publicerad i en särskild del av Fotosidan, inte om att David har beviljat sig själv sänkt taxeringsvärde på villan, förtur i dagiskön eller gräddfil på Systembolaget på fredagar!
 

king size

Aktiv medlem
Som jag minns det så fick man ett lite utförligare svar vid refusering i GFS:s barndom. Det framgick då vilken av de valbara motiveringarna till refusering som var den vanligast förekommande och om någon gjort ett förtydligande kunde även detta bifogas i mailet. Medan en accepterad bild åtföljdes av ett koncist "grattis din bild **** har antagits till galleri FS"

Jag förmodar att anledningen till att man nu bara får information om hurvida bilden antagits eller "inte var vad vi sökte just nu" har med administration att göra.
 

jac38

Aktiv medlem
Christer gjorde mig uppmärksam på denna tråden som tydligen legat i annat forum och som jag därför missat. Nåväl lite svar från mig (jag läste tråden häromdagen och kommer inte riktigt ihåg alla frågor/undringar):

- vi ser bara titel och bilden. Inget mer. Vi kollar aldrig runt vem som är fotograf eller annat. Att det finns en fotograf med flera liknande bilder är ett bevis på detta. Det är alltså en brist, men totalt så är det rätt. Vi är som en domare i en match, vi är inte intresserad av ge någon fördel.
- vi bestämmer alltså Ja eller Nej efter att ni röstat. Det ger en viss kontinuitet i vilka som är lägsta nivå för att komma med.
- det är ganska mycket fåglar som kommit med på sistone. Men det är också mycket fågelbilder som söker. Ribban där ökar alltså med tiden.
- vi kan kika över informationen. Finns ingen anledning att det skall uppfattas otydligt, eftersom det bara skapar frustration.
- eftersom jag pekas ut lite så kan jag svara att den bilden jag fått med fick övervägande majoritet. Jag har inte själv släppt igenom den. Normalt sett så diskuterar vi inte enskilda bilder och kommer inte göra framöver, men vill klargöra eftersom det är lite speciellt med oss i redaktionen.
- vi kommer kika över information och uppdatera den där det är otydligt.

Har jag missat ngt avgörande så fråga igen.
Hej. Ja jag har några frågor.
1. Eftersom det i informationen om Gallerit står att ni kan gå emot juryns röstning, vad får då röstningen för avgörande betydelse? Varför ska juryn alls rösta om ni ändå väljer om ni ska, eller inte ska, godkänna en bild?
2. Motiveringen "det var inget vi letade efter just nu" är ju väldigt frustrerande eftersom dels får man ingen indikering på om bilden var för dålig eller bra, men inte passade just då. Kan man inte göra på något bättre sätt så vi som försöker får bättre feedback på insända bilder?
3. "Inget vi letade efter just nu" låter även lite som en dålig ursäkt när det är omöjligt att veta vad ni söker "just nu". Kan inte det framgå någonstans, i stället för att alla ska chansa på att ens bild passar?
4. I informationen står det att man i samband med ett nekande ska få en kort beskrivning på varför men förutom "standardmeningen" om vad ni letar efter just nu har jag aldrig fått någon beskrivning alls. Varför stämmer det inte?
5. Håller inte du med om att bilderna som blir antagna ändå liknar varandra rätt mycket? Många svart/vita i förhållande till vad som ses i tex.bildkritik. Många bilder som är tekniskt arbetade i Photoshop och framför allt "stämningsbilder" med en drömlik känsla. Portrträtt där dom absolut flesta är allvarliga eller neutrala.
6. Vissa motiv verkar ändå bli favoriserade. Även om du nu påstår att fåglar är något ni "söker nu" är det 53 fågelbilder på dom sista 5 sidorna? Nog måste du hålla med om att vissa motiv har större chans att komma med än andra?

MVH
Jacob Boman
 
1. Eftersom det i informationen om Gallerit står att ni kan gå emot juryns röstning, vad får då röstningen för avgörande betydelse? Varför ska juryn alls rösta om ni ändå väljer om ni ska, eller inte ska, godkänna en bild?

Kloka frågor.

Jag är inte David men tror mig kunna ge åtminstone en anledning varför de kan/ska gå emot juryns röstning.

Det finns medlemmar med över 100 vänner på sin lista. Jo, det är sant! När dessa personer lägger in bilder får de genast en uppsjö kommentarer från sina "vänner". Det är dessutom ingen hejd på ryggdunkandet i dessa kommentarer oavsett bildens kvalitet. Många av cybervännerna har bilder i Galleri FS och har således möjlighet att påverka juryn. Eftersom bilder som ansöker om publicering till Galleri FS tidigare kan ha visats i diverse kritikpooler är ABSOLUT INTE fotografen anonym.

Jag är precis som många andra intresserad av en viss typ av bilder. När jag tittar runt i Galleri FS slussen och söker bilder jag anser mig kunna ge juryn vägledning i känner jag nästan uteslutande igen alla bilderna.

Om "vännernas" röstning i slussen varit avgörande hade poolen fyllts med en mängd skitbilder från ett fåtal fotografer.

Med all respekt / Anders
 

jac38

Aktiv medlem
Jaha, men blir inte skillnaden bara att nu fylls den med bilder som David och den/dom andra som avgör saken, bestämmer sig för....?
 
Jaha, men blir inte skillnaden bara att nu fylls den med bilder som David och den/dom andra som avgör saken, bestämmer sig för....?
Nja...

Självklart färgas galleriet av redaktionens bildseende och smak vilket är ofrånkomligt. Men utan miniräknare och någon större fantasi kan jag nog ändå lista ut att de anstränger sig för att vara så objektiva de överhuvudtaget förmår. Det ligger liksom i deras intresse...

Återigen - Om vi (brukarna) hade haft en direkt avgörande roll när vi röstar i slussen hade längst kompislista=flest bilder i galleriet=mängder av skitbilder.

Kämpa på!

Med all respekt / Anders
 

jac38

Aktiv medlem
Men risk för att vara tjatig undrar jag fortfarande varför ni brukare ska rösta om inte era röster har någon avgörande betydelse.

Dessutom är det ju helt omöjligt för dig att svara på frågor som är avsedda för någon annan. Att säga "Jag är inte David men tror mig kunna ge åtminstone en anledning " är ju fullständigt snurrigt för du vet ju inte alls detta utan gissar fram ett svar utifrån din åsikt i frågan.
 
Men risk för att vara tjatig undrar jag fortfarande varför ni brukare ska rösta om inte era röster har någon avgörande betydelse.

Dessutom är det ju helt omöjligt för dig att svara på frågor som är avsedda för någon annan. Att säga "Jag är inte David men tror mig kunna ge åtminstone en anledning " är ju fullständigt snurrigt för du vet ju inte alls detta utan gissar fram ett svar utifrån din åsikt i frågan.
Oavsett vad jag röstar på och vad det än gäller är det ytterst sällan min röst har någon avgörande betydelse. Att få tycka, att få säga min mening och visa min ståndpunkt tycker jag ändå fyller en viktig funktion. Om sen någon bryr sig om vad jag anser det kan inte jag styra över men har i alla fall fått en möjlighet att tycka.

Eftersom det inte funkar att kompisrösta (redaktionen har som bekant fullständig makt över vilka bilder som hamnar i Galleri FS) är det sannolikt inte speciellt många som ägnar sig åt detta (nu spekulerar jag igen). Kanske är det då så enkelt att redaktionen vid tveksamma fall tar hjälp av hur jag och andra röstat i slussen?

Visst svarade jag på en fråga som var avsedd för någon annan. Om jag på så vis trampade dig på tårna eller gjorde din värld snurrig är jag den första att be om ursäkt. Jag måste däremot få tillägga att detta inte var första gången i mitt liv där jag "svarade" ("...men tror mig kunna ge åtminstone en anledning") på en fråga ställd till någon annan.

Mvh Anders
 

Nellub

Avslutat medlemskap
Tittade igenom Galleri FS för första gången på flera månader och kunde snabbt konstatera att även detta galleri har falerat kraftigt. Hade en tro när detta startade att det skulle vara dom absolut bästa bilderna som skulle visas men redan efter några månader så såg man att det inte skulle bli så.
Visade galleriet för en vän som är yrkesfotograf och bildlärare och har ofta bedömt bilder på många stora fototävlingar i Europa och några i USA och även han höll med att kvaliten på många av bilderna inte vara mycket att hurra för.
Måste tillägga att det finns många bra bilder i galleriet men dom får man leta efter.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Som ni ser på senaste svaret så är det som vanligt otroligt skilda åsikter om Galleri FS.

Visst kan det finns en likriktning på bilderna. De är oftast renodlade. Sen om det är sv/v, färg, natur eller människor. Renodlade bilder är lättare att ta till sig och visst stämmer det att med 500/4 är det lättare att få till. Samtidigt så har ribban med åren höjts rejält för naturbilder. Att natur är representerat mycket beror på att det är många som fotograferar det. Se denna lista: http://www.fotosidan.se/gallery/listcat.htm

Värdarna _kan_ gå emot men gör det inte slentrianmässigt. Röstningen som sker är mycket bra för att vägleda.

Motiveringen var det länge sen den utlovades. Någonstans måste den texten ligga kvar felaktigt. Inte heller är det meningen att meningen "inte vad vi letade efter" skall förmedlas. Den trodde jag var bortplockad för säker 1-2 år sen. Men där får vi kika igen.
 

jac38

Aktiv medlem
Som ni ser på senaste svaret så är det som vanligt otroligt skilda åsikter om Galleri FS.

Visst kan det finns en likriktning på bilderna. De är oftast renodlade. Sen om det är sv/v, färg, natur eller människor. Renodlade bilder är lättare att ta till sig och visst stämmer det att med 500/4 är det lättare att få till. Samtidigt så har ribban med åren höjts rejält för naturbilder. Att natur är representerat mycket beror på att det är många som fotograferar det. Se denna lista: http://www.fotosidan.se/gallery/listcat.htm

Värdarna _kan_ gå emot men gör det inte slentrianmässigt. Röstningen som sker är mycket bra för att vägleda.

Motiveringen var det länge sen den utlovades. Någonstans måste den texten ligga kvar felaktigt. Inte heller är det meningen att meningen "inte vad vi letade efter" skall förmedlas. Den trodde jag var bortplockad för säker 1-2 år sen. Men där får vi kika igen.
Okej tack, jag känner mig rätt nöjd med ditt svar. Ja, att du svarat är ju jättebra förstås. Helt nöjd med det faktum att röstningen bara är vägledande och/eller att ni kan gå emot beslutet kommer jag aldrig bli. Jag tycker det är fel och bidrar förmodligen starkt till att vissa typer av bilder blir refuserade och andra publicerade. Det skapar ju en känsla att galleriet är fotosidans lekstuga att visa upp de bilder dom vill och inte de bilder medlemmarna röstat fram.

För egen del ser jag detta ämne som slutdebaterat eftersom inget vi säger, oavsett hur många vi är eller vad som sägs, kommer att ändra reglerna för Galleri FS

Jacob Boman
 

NielsE

Medlem
Nu har jag iofs kanske inte tillstånd att visa de här bilderna, men jag tror inte att Bengt Werner och Mattias Söderberg som är fotograferna kommer bli särskilt bestörta.

Ta en titt på den bifogade bilden - så här ser det ut på framsidan till vår eminenta Fotosidan.se just nu och visst ser det ut som EN bild? Visst, nedre bilden är lite smalare men det hann jag inte se innan jag klickade och "tyvärr" märkte att det inte var en så grym bild som det hade varit ifall det hade varit ett och samma exponeringstillfälle. Missförstå mig inte, båda är jättefina för sig - men tillsammans hade det blivit lite av en synergieffekt.

Jaja, jag ville inte framföra något speciellt förutom att jag tyckte att det var lite kul. Trevlig helg.
 

Bilagor

Forslund

Aktiv medlem
Det står att juryn inte vet vem som tagit bilderna och att de därför kan göra en rättvis bedömning. På dom första två sidorna så hittar jag två bilder med fotografens namn eller initialer på bilden. Det är inte anonymt för mig.

Jag tycker det är fantastiska bilder och en ordentlig uppryckning på bara några månader. Men det blir ganska snabbt tröttsam då 3/4 av bilderna är djur/natur.
 
Senast ändrad:
ANNONS