Annons

Vilket objektiv till Nikon??

Produkter
(logga in för att koppla)

tanthanna

Avslutat medlemskap
Jaha, man känner sig lite oinspirerad till foto när man enbart har ett 18-55/3,5 i kameraväskan. Jag har läst och funderat och vet inte vart jag ska börja. Så forumet är ju en fantastisk plats att söka hjälp på.

* Jag fotograferar macro; blommor, blad och detaljer.
* Jag vill ha en schysst porträttglugg.
* Jag är student (=begränsad ekonomi).

Först var jag inne på en 50/1,4 men diskussionen kom upp ifall jag behöver AF-S eller om det räcker med AF. Sen fick jag syn på 35/1,4 G fast det var inte tillräckligt för porträtt sa någon. Så kanske en AF-S 85/3,5. Ja ni kanske förstår min ambivalens i denna fundering. Så hjälp kära vänner. Kan det finnas en glugg som kombinerar alla mina tre punkter?

(Jag har en Nikon D5000.)

/Hanna
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jaha, man känner sig lite oinspirerad till foto när man enbart har ett 18-55/3,5 i kameraväskan. Jag har läst och funderat och vet inte vart jag ska börja. Så forumet är ju en fantastisk plats att söka hjälp på.

* Jag fotograferar macro; blommor, blad och detaljer.
* Jag vill ha en schysst porträttglugg.
* Jag är student (=begränsad ekonomi).

Först var jag inne på en 50/1,4 men diskussionen kom upp ifall jag behöver AF-S eller om det räcker med AF. Sen fick jag syn på 35/1,4 G fast det var inte tillräckligt för porträtt sa någon. Så kanske en AF-S 85/3,5. Ja ni kanske förstår min ambivalens i denna fundering. Så hjälp kära vänner. Kan det finnas en glugg som kombinerar alla mina tre punkter?

(Jag har en Nikon D5000.)

/Hanna
Första biten är att bestämma prisnivån. Vad har du för budget?
Först då kan man ge vettiga förslag.
Annars blir det som vanligt. Någon säger att Nikons 85/1,4 är bäst, eller 24-70 zoomen. Eller något annat lika orealistiskt.
Själv skulle jag kika på begagnade objektiv. Man kan köpa något och skulle det inte passa går det att sälja med en mindre förlust än om man köpt ett nytt.

Så tänker jag i alla fall.

/Johan
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Jaha, man känner sig lite oinspirerad till foto när man enbart har ett 18-55/3,5 i kameraväskan. Jag har läst och funderat och vet inte vart jag ska börja. Så forumet är ju en fantastisk plats att söka hjälp på.

* Jag fotograferar macro; blommor, blad och detaljer.
* Jag vill ha en schysst porträttglugg.
* Jag är student (=begränsad ekonomi).

Först var jag inne på en 50/1,4 men diskussionen kom upp ifall jag behöver AF-S eller om det räcker med AF. Sen fick jag syn på 35/1,4 G fast det var inte tillräckligt för porträtt sa någon. Så kanske en AF-S 85/3,5. Ja ni kanske förstår min ambivalens i denna fundering. Så hjälp kära vänner. Kan det finnas en glugg som kombinerar alla mina tre punkter?

(Jag har en Nikon D5000.)

/Hanna
Kanske ett Nikon 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR? Många som använder det till porträtt, samt att du kan använda det till macro och detaljer. Dyker upp för jämnan på sälj-sidan för 3-4000 kr eller det e för dyrt?
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Du har helt rätt Johan, och jag är absolut inte främmande för att köpa begagnat.
Min maxbudget skulle väl kunna sträcka sig till 5000 kr, helst runt 3000 kr fast jag vill ju å andra sidan ha ett bra objektiv som "håller" och inte springa iväg och spontanköpa.
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Kanske ett Nikon 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR? Många som använder det till porträtt, samt att du kan använda det till macro och detaljer. Dyker upp för jämnan på sälj-sidan för 3-4000 kr eller det e för dyrt?
Just det objektivet har jag faktiskt provat och föll handlöst för. Men så sa någon att 60mm är väl lite väl kort... Så smaken är som baken.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Just det objektivet har jag faktiskt provat och föll handlöst för. Men så sa någon att 60mm är väl lite väl kort...
Det är inte för kort om man använder det på en kamera med crop-sensor. Då motsvarar det 90 mm på småbildskamera, vilket är en klassisk porträttbrännvidd.
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Det är inte för kort om man använder det på en kamera med crop-sensor. Då motsvarar det 90 mm på småbildskamera, vilket är en klassisk porträttbrännvidd.
Då kanske jag inte var helt ute från början, för det var det första macro-objektivet jag ville ha. Jag är ju Pentax från början och bytte i somras till Nikon. Pentax kan jag objektiven men Nikon är en ny marknad för mig.
 

frwe

Aktiv medlem
Skall du fota små insekter kan 60mm vara litet för kort brännvidd. Objektivets front är så nära motivet vid närgränsen att du skrämmer insekter. Det är underbart för porträtt och för stillastående motiv är det ett underbart makroobjektiv.

/FW
 

perstromgren

Aktiv medlem
Först var jag inne på en 50/1,4 men diskussionen kom upp ifall jag behöver AF-S eller om det räcker med AF.
För att reda ut det: ja, du behöver AF-S för att få autofokus.

Cyberphoto har ett bra objektivutbud och har markerat vilka objektiv som har inbyggd fokusmotor (det som Nikon kallar AF-S men som andra kallar något annat). Här är listan:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?ArticleIDGroup=&MF=7&objtype=999&motor=yes&subMF=999

Per.

PS. Om jag får tipsa, lägger jag också en röst på Nikon 60/2.8.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Just det objektivet har jag faktiskt provat och föll handlöst för. Men så sa någon att 60mm är väl lite väl kort... Så smaken är som baken.
Okej, men då tror jag det e Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR som blir ett bra objektiv för din del. Något svårare att hitta begagnat, men lägger sej då vid ungerfär vid samma
prisnivå som 60an. Någon som har andra tips till TS? Något piratobjektiv kanske?
 

blenda12

Aktiv medlem
Tamron 90 mm macro

Hej!
Denna piratglugg är ju erkänt skarp o bra som macroobjetiv. Inte så dyr heller.
Sigmas 70mm macro skall vara ruskigt skarp, men har inte testat denna glugg.
Var medveten dock att autofocusen är långsam och kräver att din kamera har focusmotor.
Blir kanske lite för lång brännvid på apc ..135 mm, kräver att du har lite mera arbetsutrymme vid porträttfoto.
Generellt så kan man nog säga att de flesta macroobjektiv är skarpa, dock är det inte så många som har snabb autofocus (I prisklassen kring 3-5 tusen).

/Magnus
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Hej!
Denna piratglugg är ju erkänt skarp o bra som macroobjetiv. Inte så dyr heller.
Sigmas 70mm macro skall vara ruskigt skarp, men har inte testat denna glugg.
Var medveten dock att autofocusen är långsam och kräver att din kamera har focusmotor.
Blir kanske lite för lång brännvid på apc ..135 mm, kräver att du har lite mera arbetsutrymme vid porträttfoto.
Generellt så kan man nog säga att de flesta macroobjektiv är skarpa, dock är det inte så många som har snabb autofocus (I prisklassen kring 3-5 tusen).

/Magnus
Har också hört gott om Tamrons 90mm men man får stå så långt bort när man gör porträtt vilket jag tycker att man då förlorar i känsla.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Har också hört gott om Tamrons 90mm men man får stå så långt bort när man gör porträtt vilket jag tycker att man då förlorar i känsla.
60mm e för kort och 90mm för långt? :) Då e det inte lätt att hjälpa dej :) Nä skämt o sido, tamron 90 har jag själv, men ska byta ut den mot en glugg som förhoppningsvis har bättre AF för e faktiskt riktigt dålig i mitt tycke. Jaga jaga jaga även i hyfsat ljus och då e det skit samma att den har 2.8 i bländare.
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
60mm e för kort och 85mm för långt? :) Då e det inte lätt att hjälpa dej :) Nä skämt o sido, tamron 90 har jag själv, men ska byta ut den mot en glugg som förhoppningsvis har bättre AF för e faktiskt riktigt dålig i mitt tycke. Jaga jaga jaga även i hyfsat ljus och då e det skit samma att den har 2.8 i bländare.
Haha nej jag är kanske för kräsen! :D
Men 60mm gillar jag skarpt, har testat den och den kanske visserligen skrämmer insekter men den känns skön. Jag hänger upp mig lite på att 85mm har ff3,5 medan 60mm har ff2,8.
 

frwe

Aktiv medlem
Haha nej jag är kanske för kräsen! :D
Men 60mm gillar jag skarpt, har testat den och den kanske visserligen skrämmer insekter men den känns skön. Jag hänger upp mig lite på att 85mm har ff3,5 medan 60mm har ff2,8.
Det är så liten skillnad så det märker du knappt. En större skillnad mellan objektiven är att 60mm är gjord för fullformatssensor medan 85an är ett DX-objektiv. I korthet innebär det att om du någon gång har planer på att gå upp på FX (idag D700 och D3 (s, x) funkar inte 85an.

Båda funkar dock på DX, t ex din D5000.

/FW
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Min första spontana tanke när jag läste din fråga är Tamron 90/2,8. Ett jättefint porträttobjektiv, macroobjektiv.. och jag tom använde det när jag hade ett som kort tele.

Du får väldigt mycket objektiv för den pengen.
 

b1967

Aktiv medlem
Sigma

Hej!

Jag använder själv ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM
Cyberphoto
Det är jag grymt nöjd med och priset är bra!
Kanske Lite väl tungt, men det kan man leva med när det är så bra som det är.

Kolla in det!
 

Famnor

Medlem
Jag har ett Sigma 70mm 2.8 makro och tycker att det är ett trevligt objektiv till rimlig peng. Har använt det mycket till att fota småkryp i akvariet med och lite blommor ibland. Kan du få tag i ett sånt begagnat så har du kalas pris/prestanda tycker jag. Skulle tippa att man kanske kan hitta ett sånt för 2-3000 kr begagnat. Då får du råd med ett bra stativ också om du jämför med vad ett ett Nikon objektiv kostar.
 

tanthanna

Avslutat medlemskap
Jag har ett Sigma 70mm 2.8 makro och tycker att det är ett trevligt objektiv till rimlig peng. Har använt det mycket till att fota småkryp i akvariet med och lite blommor ibland. Kan du få tag i ett sånt begagnat så har du kalas pris/prestanda tycker jag. Skulle tippa att man kanske kan hitta ett sånt för 2-3000 kr begagnat. Då får du råd med ett bra stativ också om du jämför med vad ett ett Nikon objektiv kostar.
Tack för alla tips, kanske dags för en trip till Scandinavian och prova objektiv. Stativ har jag :) Både enbent och trebent så det är inga problem.
 

frwe

Aktiv medlem
Här är en lista med de makroobjektiv du kan ha till din kamera om du vill ha autofokus. Begagnade Tamron är oftast av den äldre modellen utan inbyggd AF-motor liksom flera av Sigmas.

Listan har jag plockat från cyberphoto.se Jag tog bort priser och lite annat som gjorde tabellen svårläst.

Nikon AF-S 60/2,8 G ED
Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor
Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro 1:1 för Nikon Nyhet!
Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro 1:1 för Nikon AF
Sigma EX 150/2,8 DG OS HSM APO Macro 1:1 för Nikon AF Beräknas in våren 2011
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro till Nikon AF
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Nikon
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon. Nu med inbyggd AF-motor till Nikon

/FW
 
ANNONS