Annons

Micro 4/3 forum

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta är rätt forum men hittade inget bättre forum.

Jag skulle gärna vilja se ett micro 4/3 forum. Idag är m4/3 uppdelat på Olympus och Panasonic.

Jag tror och hoppas att det är fler än mig som gärna skulle vilja ha detta.

Hur tillkommer nya forum? Är detta rätt ställe att diskutera det?
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Jag håller med! Särskilt med tanke på så många 3:e parts objektiv som passar båda, (visst kan man posta inlägg på "övriga objektiv och tillverkare" men det når kanske inte ut till alla intresserade då. Jag är även säker på att många med mig som har m4/3, äger produkter från både olympus och panasonic.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag instämmer i önskan om ett m4/3-forum. Jag tror att rätt många som använder m4/3 har blandad Olympus- och Panasonicutrustning och då är det inte givet om man ska skriva i Panasonic- eller Olympus-forumet.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag ger tummen upp för µ4/3-forum. Jag har själv både Olympus och Panasonic och använder ett otal äldre gluggar med olika adaptrar.
 

Makten

Aktiv medlem
Ett litet problem är att det redan nu finns åt skogen för många forumdelar på FS. Folk postar sina trådar på helt fel ställen för att de inte ens orkar kolla igenom vad som finns, så mitt förslag är att skära ner ordentligt till kanske 20 delforum totalt, med ett som kan handla om spegellösa system. Är inte det bättre än att skapa ytterligare ett forum?

Tillägg: Om jag räknar rätt finns det idag över SEXTIO delforum, om man bortser från gruppernas egna diskussionsforum. Fullständigt oöverskådligt och ohållbart.

Det är inte superhög trafik ens i Canon- och Nikonforumen, så varför inte dela in allt efter typ av kamera istället? Såhär:

– Digitala spegelreflexkameror
– Digitala spegellösa kameror
– Analoga småbildskameror (med eller utan spegel)
– Mellanformat och storformat (både digitalt och analogt)
– Övrigt

Detta täcker in nästan allt och är trevligt nog inte märkesspecifikt. Dessutom slipper man särskilda forum för tredjepartsoptik, som passar fint i respektive kameratypsforum.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Ett litet problem är att det redan nu finns åt skogen för många forumdelar på FS. Folk postar sina trådar på helt fel ställen för att de inte ens orkar kolla igenom vad som finns, så mitt förslag är att skära ner ordentligt till kanske 20 delforum totalt, med ett som kan handla om spegellösa system. Är inte det bättre än att skapa ytterligare ett forum?
NEJ!

Jag vill inte läsa om Nikon V1 när jag söker info om MFT

Du kan skära ner till 2 och folk kommer ändå posta fel...
 

Leaflet

Aktiv medlem
Ett litet problem är att det redan nu finns åt skogen för många forumdelar på FS. Folk postar sina trådar på helt fel ställen för att de inte ens orkar kolla igenom vad som finns, så mitt förslag är att skära ner ordentligt till kanske 20 delforum totalt, med ett som kan handla om spegellösa system. Är inte det bättre än att skapa ytterligare ett forum?

Tillägg: Om jag räknar rätt finns det idag över SEXTIO delforum, om man bortser från gruppernas egna diskussionsforum. Fullständigt oöverskådligt och ohållbart.
Agree till det med......städdags.
 

Makten

Aktiv medlem
NEJ!

Jag vill inte läsa om Nikon V1 när jag söker info om MFT

Du kan skära ner till 2 och folk kommer ändå posta fel...
Och jag vill gärna läsa om alla olika spegellösa kameror eftersom de har mycket mer gemensamt än vad Nikon V1 har med Nikon D4 till exempel.

Naturligtvis kommer det att finnas massor av olika åsikter om detta, men jag tror i alla fall att man bör fundera på hur forumen ska kunna tackla den exploderande marknaden av kameror som inte passar in i dagens fack. Att bara öppna ytterligare ett forum utan att ta bort något annat tror jag inte på.
 

Skarström

Aktiv medlem
Och jag vill gärna läsa om alla olika spegellösa kameror eftersom de har mycket mer gemensamt än vad Nikon V1 har med Nikon D4 till exempel.

Naturligtvis kommer det att finnas massor av olika åsikter om detta, men jag tror i alla fall att man bör fundera på hur forumen ska kunna tackla den exploderande marknaden av kameror som inte passar in i dagens fack. Att bara öppna ytterligare ett forum utan att ta bort något annat tror jag inte på.
Mkt dåligt förslag.


T ex är M43 en av de sektionerna med mest aktivitet på dpreview.com, kanske populäraste, eftersom det funnits så kort tid. Det är märkligt att det saknas här.

DSLM, EVIL eller vad vi kallar det är alldeles för stort för att klumpas ihop i ett forum och större kommer det bli. Det märktes tydligt vilket uppdämt behov m43 har på FS när samlingstråden skapades. T ex är ju du väldigt aktiv även om du bara berättar hur dåligt och otillräckligt m43-systemet är i varje inlägg ;)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Mkt dåligt förslag.


T ex är M43 en av de sektionerna med mest aktivitet på dpreview.com, kanske populäraste, eftersom det funnits så kort tid. Det är märkligt att det saknas här.

DSLM, EVIL eller vad vi kallar det är alldeles för stort för att klumpas ihop i ett forum och större kommer det bli. Det märktes tydligt vilket uppdämt behov m43 har på FS när samlingstråden skapades. T ex är ju du väldigt aktiv även om du bara berättar hur dåligt och otillräckligt m43-systemet är i varje inlägg ;)
Martin berättar hur ALLT är dåligt och otillräckligt....utom Nikon D700.... ;-)
 

Makten

Aktiv medlem
Mkt dåligt förslag.
Nej, det är ett förslag som alla andra. Du kan inte själv avgöra om det är bra eller dåligt.

T ex är M43 en av de sektionerna med mest aktivitet på dpreview.com, kanske populäraste, eftersom det funnits så kort tid. Det är märkligt att det saknas här.

DSLM, EVIL eller vad vi kallar det är alldeles för stort för att klumpas ihop i ett forum och större kommer det bli. Det märktes tydligt vilket uppdämt behov m43 har på FS när samlingstråden skapades. T ex är ju du väldigt aktiv även om du bara berättar hur dåligt och otillräckligt m43-systemet är i varje inlägg ;)
Jag ser ingen jätteaktivitet i den tråden. Sen förstår jag inte varför just MFT skulle få ett eget forum. Jag tror exempelvis att E-bajonetten (NEX) kommer att få betydligt fler användare, åtminstone över tid.

Det jag menar är att aktiviteten i samtliga prylforum på FS är så låg att det inte behövs särskilt många delforum. Samma frågor ställs om och om igen, och det blir lättare att hålla informationen samlad om den inte förekommer i fjörton olika forum.
 

Makten

Aktiv medlem
Kan jag inte avgöra om det är ett dåligt förslag? Jag gjorde precis det, fyi.
Du kan avgöra vad du själv tycker, men du kan inte tala för alla andra.

Och ändå bytte du från NEX till m43 trots att m43 är så mediokert?
Öh? Var har jag skrivit att MFT är mediokert, och om jag lyckats med det; vad har det med forumindelningen att göra? Till skillnad från dig så anser jag att användarna av forumet tillsammans ska bestämma, inte jag. Mina personliga åsikter om respektive formats för- och nackdelar kan ju inte ligga till grund för hur forumet ska se ut begriper du väl?

Här kan du se att NEX (systemet med utbytbara kamerahus ist för objektiv) ligger långt efter.

http://forums.dpreview.com/forums/thread/3338650
Ja, på DPR ja. Hur ser det ut på Fotosidan? Det är ju här vi är och det är FS vi diskuterar. Dessutom ser du ju att NEX är nästan hälften så stort som MFT även på DPR, vilket visar hur knasigt det är att låta ett visst (väldigt nytt) system få större diskussionsutrymme. Jag kan garantera dig att fler och fler spegellösa system dyker upp, och jag anser att det är smart att ta höjd för det redan nu istället för att välja ut det som råkar vara störst för tillfället och tilldela det ett eget forum.

Vi har uppenbarligen helt olika uppfattning om det här, men jag vill förtydliga att jag anser att det är Fotosidans medlemmar som ska bestämma. Inte du eller jag. Mina förslag är därför precis lika mycket värda som dina.
 
ANNONS