Annons

9-18 eller 7-14?

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Jag behöver mer vidvinkel har jag kommit fram till. Till min OMD har jag nu bara kitobjektivet 12-50 som det vidaste, och det räcker inte. Inte vidvinkligt nog och inte skarpt nog tycker jag till det jag vill göra, nämligen fota lite hus och stadsmiljöer.

Av vidvinkelzoomar finns bara två till m4/3, Olympus 9-18 och Panasonic 7-14. Enligt alla tester och omdömen jag sett är 7-14 skarpare. Men den är också större (fast fortfarande liten jft m motsvarande för APS eller FF) och dubbelt så dyr. Frågan är om den är värd dubbla priset.

Jag har kollat lite på flickr där det finns grupper för båda, och jag måste säga att jag kan inte se någon större skillnad på skärpan ens vid pixelpeepning i hörnen på fullstora bilder. 7-14 är ju vidare förstås och det kan ju vara bra ibland, å andra sidan blir perspektivet väldigt konstigt på 7 mm. 9-18 har ju fördelen att gå upp mot nästan normalbrännvidd också, så den blir nog mer användbar. 7-14 är vidvinklig också som längst.

Tidigare körde jag med Sigma 10-20 på min nu sålda 40D och den dög bra till de bilder jag tog. De har dugt till publicering, senast i en bok som kom ut häromdan bara.

10 mm motsvarar 8 mm på m4/3 och 9 mm är ju inte så väldigt långt ifrån. Ja det här låter ju som om jag vill övertala mig själv att nöja mig med en 9-18, så stärk mig i det eller säg att jag är fel ute.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag behöver mer vidvinkel har jag kommit fram till. Till min OMD har jag nu bara kitobjektivet 12-50 som det vidaste, och det räcker inte. Inte vidvinkligt nog och inte skarpt nog tycker jag till det jag vill göra, nämligen fota lite hus och stadsmiljöer.

Av vidvinkelzoomar finns bara två till m4/3, Olympus 9-18 och Panasonic 7-14. Enligt alla tester och omdömen jag sett är 7-14 skarpare. Men den är också större (fast fortfarande liten jft m motsvarande för APS eller FF) och dubbelt så dyr. Frågan är om den är värd dubbla priset.

Jag har kollat lite på flickr där det finns grupper för båda, och jag måste säga att jag kan inte se någon större skillnad på skärpan ens vid pixelpeepning i hörnen på fullstora bilder. 7-14 är ju vidare förstås och det kan ju vara bra ibland, å andra sidan blir perspektivet väldigt konstigt på 7 mm. 9-18 har ju fördelen att gå upp mot nästan normalbrännvidd också, så den blir nog mer användbar. 7-14 är vidvinklig också som längst.

Tidigare körde jag med Sigma 10-20 på min nu sålda 40D och den dög bra till de bilder jag tog. De har dugt till publicering, senast i en bok som kom ut häromdan bara.

10 mm motsvarar 8 mm på m4/3 och 9 mm är ju inte så väldigt långt ifrån. Ja det här låter ju som om jag vill övertala mig själv att nöja mig med en 9-18, så stärk mig i det eller säg att jag är fel ute.
Jag har för mig att jag har läst något om problem med CA när 7-14 används på OMD. Så det kanske är ytterligare en sak som talar för 9-18.
Synd att ingen kan släppa en riktigt vidvinklig fast glugg till m4/3.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Beträffande CA kan du hitta detta på nätet. Panasonic 7-14 är onekligen skarpare i hörnen än Oly 9-18. Att man inte alltid ser det hänger nog en hel del på kompositionen. Naturbilder har ofta olika delar av motivet på olika avstånd vilket döjler suddigheten i hörnen. Bilder från stadslandskap ffa där olika motivdelar är på någotsånär samma avstånd så att kantsuddigheten inte är ur fokus visar denna skillnad mer tydligt. Frågan blir helt enkelt hur man använder sin supervidvinkel och komponerar bilden. Har man i regel inte föremål i kanterna som betraktaren förväntar sig vara skarpa och/eller har motivdelarna på väldigt olika avstånd så duger nog en betydligt mindre skarp vidvinkel men under andra omständigheter (klassiskt är inomhus/mäklarfoto) så blir den sämre kantskärpan störande.
 

mapem

Aktiv medlem
Beträffande CA kan du hitta detta på nätet. Panasonic 7-14 är onekligen skarpare i hörnen än Oly 9-18. Att man inte alltid ser det hänger nog en hel del på kompositionen. Naturbilder har ofta olika delar av motivet på olika avstånd vilket döjler suddigheten i hörnen. Bilder från stadslandskap ffa där olika motivdelar är på någotsånär samma avstånd så att kantsuddigheten inte är ur fokus visar denna skillnad mer tydligt. Frågan blir helt enkelt hur man använder sin supervidvinkel och komponerar bilden. Har man i regel inte föremål i kanterna som betraktaren förväntar sig vara skarpa och/eller har motivdelarna på väldigt olika avstånd så duger nog en betydligt mindre skarp vidvinkel men under andra omständigheter (klassiskt är inomhus/mäklarfoto) så blir den sämre kantskärpan störande.
CA brukar vara lätt att plocka bort med LR. Men jag har sett i tester att 9-18 har ganska mycket CA medan 7-14 verkar vara nästan helt fri från sådan. Och det är givetvis ingen nackdel.

Enligt de tester jag kollat så har 7-14 bättre kantskärpa än 9-18 men frågan är om det syns i praktiken. Det verkar inte så på de arkitekturbilder jag kollat på i alla fall. Men på en del landskapsbilder jag tittat på har det varit lite störande. Tyvärr gäller detta även bilder tagna med 7-14!

En annan sak som jag sett någonstans är att 7-14 ska vara mer känsligt för motljusstörningar, vilket knappast är konstigt eftersom linsen sticker ut en bit. Och detta gör dessutom att man inte kan sätta på filter. Men det gör jag aldrig ändå, så...

Ska man ha det absolut bästa så är det väl 7-14, men frågan är om inte 9-18 passar mig (och min plånbok) bättre.

Det är inte lätt det här.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har både Panasonic 7-14 och Olympus 4/3 7-14. Känsligheten för ströljus gäller f f a att den välvda frontlinsen gör att man kan få ströljus även med solen en bra bit utanför bilden, inte att ströljuskaraktären i sig är besvärande.
 

PMD

Aktiv medlem
Möjligen kan Samyang 7.5/3.5 Fisheye vara ett alternativ. Det går rätt bra att räta ut distorsionen från det objektivet. Manuell fokus är väl knappast ett stort problem för ditt användningsområde?

Tidigare i år såg jag en websida som jämförde uträtade fisheye-bilder från Samyangobjektivet med "riktiga" vidvinkelbilder. Jag minns inte vilket objektiv som var jämförelseobjektiv, men antagligen var det ett av de två som finns i trådens namn. Resultatet från Samyangobjektivet behövde verkligen inte skämmas för sig.

Tyvärr hittar jag inte den här jämförelsen nu när jag vill läsa den igen.

Den största fördelen med Samyang 7.5/3.5 är priset.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Pris och att 7-14 inte tar filter är stora nackdelar för mig.
Priset är ju som det är och även begagnat är ju 7-14 mycket dyrare än 9-18. Det är ju som allt annat - man får vad man betalar för. Behöver man inte det bästa är det onödigt att betala för det. Det är väl som Nikon 14-24 jf med 16-35VR - den första är bättre men dyrare, räcker den billigare behöver man inte köpa den dyrare.
 

Catlastrof

Aktiv medlem
Tidigare i år såg jag en websida som jämförde uträtade fisheye-bilder från Samyangobjektivet med "riktiga" vidvinkelbilder. Jag minns inte vilket objektiv som var jämförelseobjektiv, men antagligen var det ett av de två som finns i trådens namn. Resultatet från Samyangobjektivet behövde verkligen inte skämmas för sig.

Tyvärr hittar jag inte den här jämförelsen nu när jag vill läsa den igen.
Kan ha varit denna?:
http://m43photo.blogspot.se/2012/04/defished-fisheye-compared-with-ultra.html
 

mapem

Aktiv medlem
Jag har själv funderat lite på Samyang men att alltid "avfiska" bilderna kan bli lite jobbigt. LR:s perspektivverktyg räcker inte till men jag kan använda PTlens eller DxO pro inifrån LR i och för sig. Jag testade både Samyang 7,5 och Oly 9-18 på fotomässan. Samyang verkar lite skarpare och det går bra att avfiska. Men 9-18 verkar vara hyfsat skarpt det med. Hade inte tillfälle att prova 7-14 tyvärr.
 

mapem

Aktiv medlem
Kan lägga till att jag lekte lite med bilder tagna med Samyang 7,5 och Oly 9-18 och visst är Samyang initialt skarpare, men efter avfiskning har rätt mycket skärpa försvunnit och även efter beskärning till bildvinkel motsvarande 9 mm blir Samyang mjukare i hörnen än Oly, faktiskt.
 
7-14 vs 9-18

Jag tyckte också att jag behövde ett vidvinkligare objektiv och valet föll på Oly 9-18. Eftersom jag har en Lumix G5 är ju vitsen också att hela "paketet" ska bli så behändigt som möjligt. Pga att det går till 18 mm (motsv 36) blir det även ett bra normalobj. Är helt nöjd med mitt val.
 

mapem

Aktiv medlem
Perspektivet beror bara på ditt avstånd till det avbildade objektet.
300mm eller 7 mm ger samma perspektiv från samma plats.
Jovisst, det är så det är, enligt geometrins och naturens lagar, och ju kortare brännvidder ju mer syns det.

Det finns en hel tråd om att "avfiska" Samyangen på mu-43
om man vill kika på lite olika alternativ användare prövat.
Jag har tittat där. Mycket intressant. Efter allt mitt letande på nätet så verkar de där profilerna på dpr m43-forum vara smartast. Väldigt fiffigt att ha det direkt i LR utan att behöva gå omvägar över andra program, och resultatet tycks mig bättre än de andra alternativ jag kollat. Inte sämre i alla fall än Hemi, DxO och PTlens som jag har tillgång till.

Just nu känns att skaffa både Samyang 7,5 och Oly 9-18 mest lockande. Det blir billigare än Pana 7-14. Men jag har inte bestämt mig än. En fördel med att ha 9-18 i stället för 7-14 är att det sträcker sig längre upp och man slipper använda 12-50 lika mycket.
 

PMD

Aktiv medlem
18mm (36mm på småbild) brukar räknas som (moderat) vidvinkel. Diagonalen på en Four Thirds-sensor är 21.6mm, så ett normalobjektiv för m4/3 bör ha en brännvidd på mellan cirka 20mm och 25mm (något fast gräns finns förstås inte).

Eller har den allmänna uppfattningen om vad som är vidvinkel, normal och tele ändrats medan jag sov? :)
 

mapem

Aktiv medlem
18mm (36mm på småbild) brukar räknas som (moderat) vidvinkel. Diagonalen på en Four Thirds-sensor är 21.6mm, så ett normalobjektiv för m4/3 bör ha en brännvidd på mellan cirka 20mm och 25mm (något fast gräns finns förstås inte).

Eller har den allmänna uppfattningen om vad som är vidvinkel, normal och tele ändrats medan jag sov? :)
Nej du kan nog somna om i trygg förvissning att gamla sanningar består :)

Fast 18 mm på en m4/3-kameran närmar sig normalbrännvidd och många gillar bildvinkeln det ger som standard, t ex många som sysslar med gatufoto. Leica med 35 mm är klassisk för det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, "normal" kan ju betyda flera saker.

En betydelse är att det är nån sorts standardbrännvidd (vilket väl är den betydelse jag oftast använder) som ger en "lagom" bildvinkel som är anpassad till hur de flesta ser världen

En annan betydelse är "den brännvidd jag normalt använder". :)

(Nu ska jag kanske inte skräpa ner din vidvinkeltråd med mer normala brännvidder. Jag tror att det redan finns en sådan tråd någonstans i forumdjungeln.)
 
ANNONS