Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Var hemma och vabbade idag och testade olympus epl-5 touchskärm för första gången. Helt sanslöst bra funktion för barnbilder, och då hade jag 25 1.4 vilken har bra af, men jag tror att olys senaste primes är ännu snabbare.

touchskärm, tillsammans med snabb glugg, och vridbar lcd öppnade verkligen nya möjligheter.

hittills mkt positivt överraskad. har testat 14-45an och den gav samma snabba af. en bonus.
 

PMD

Aktiv medlem
Vänta bara tills barnet har tillfrisknat. Då kommer AF:en att få jobba hårt. :)

Jag håller med om användbarheten av en pekskärm. Jag har provat att ta lite smygbilder i ett köpcentrum. Sitter man på en bänk och petar på sin kamera som man har i knät så ser man inte direkt ut som om man fotograferar folk.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Är det någon som äger en Panasonic DMW-GWC1 vidvinkelkonverter och kan ge tips om den är värd att köpa eller ej?

Vidvinkelkonverter speciellt framtagen för Panasonics objektiv PZ 14-42 och 14/2,5 pancake. Ger en konvertering på 0,78x eller motsv 22mm på 14-42'an resp. 11mm på 14/2,5'an (pris 1290:)

Det är ju ett rätt billigt sätt att få tillgång till en 11mm vidvinkel om man har en 14/2,5. Frågan är vad man ska förvänta sig. Är det mer en skoj grej eller blir bilderna helt OK? Hur mycket kvalité tappar man jämfört med 14/2,5?
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
är själv sugen på 60mm-makrot. Hade Sigma 105'an med adapter förut men tyckte det var lite klumpigt, det finns ju såklart mindre makroobjektiv också. Men jag tycker det verkar som 60'an är riktigt bra och ganska smidig, sett den live och den är ungefär som 40-150-zoomen i storlek och vikt. Inte så jättedyr heller med tanke på vad man får verkar det som, jag håller på att vänta in ett eventuellt kampanjerbjudande eller nåt. Hojta till om du ser ett! :)
 

PMD

Aktiv medlem
För bästa kvalitet och användarvänlighet välj 60 mm macro.
Det tror jag är en riktig bedömning.

Billigast och bra blir det om du köper ett gammalt macroobjektiv och adapter.
Gör som jag. Köp en gammal Olympus OM-1 billigt på Tradera (för att du ångrade att du sålde din OM-1 i din ungdom) och få ett OM 50mm f/3.5 Macro på köpet (det objektivet stod inte ens med i annonsen!). :)

Jag hade kvar en uppsättning mellanringar till OM från Panagor sen OM-tiden, och med dessa och en OM->m4/3-adapter har jag en rätt hyfsad makroutrustning tillsammans med det gamla OM-makroobjektivet.

Olympus hade ett stort och bra makroprogram för OM, med bälgar, automatiska mellanringar med varierbart utdrag och flera mycket bra makroobjektiv. Ett antal av makroobjektiven var dedicerade makroobjektiv som bara kunde fokuseras med hjälp av en bälg eller en sådan justerbar mellanring som nämns ovan. De objektiven är dock inte billiga, ens begagnade, så det blir antagligen dyrare att satsa på ett sådant jämfört med det moderna m4/3-makroobjektivet 60/2.8.
 

PMD

Aktiv medlem
Är mellanringarna så mycket sämre med bildkvalitet/skärpa?
Dessa tänkte jag på:
Jag har inte sett något test med M.Zuiko 45/1.8 och mellanringar, så jag vet inte riktigt hur bra det blir.

De där mellanringarna är dock rätt dyra. Det kostar väl en del att ha med kontakter för bländare och ljusmätning (AF verkar inte stödjas om jag fattat rätt). Med lite tålamod tror jag att du kan hitta ett OM 50/3.5 och en OM->m4/3-adapter för ungefär samma pengar, och det blir i alla fall garanterat inte dåligt.

Om du köper mellanringarna så är jag väldigt nyfiken på hur bildresultatet blir.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Vad som är mycket spännande är att Konica Minolta verkar återuppstå i M4/3-skepnad. De har patenterat bland annat en 43/1,4.
 

PMD

Aktiv medlem
Att en firma tar patent på något betyder ju inte nödvändigtvis att den tänker sätta det i produktion. Ett patent kan man licensiera ut, t.ex.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Pannkakszoom - Intryck

Jag testade 14-42/3,5-5,6 PZ i helgen och här är de första intrycken...

+ Liten och smidig (lätt).
+ Bra omfång med 28-84mm.
+ Motorzoom (och fokus) bra för film.
+ Klart godkänd bildkvalitet för ett kitobjektiv som detta är tänkt att vara (se även nedan).
+ Helt ok pris med sina 3000 kronor som den kostar på Cyberphoto just nu.
+ Snabb autofokus.

- Lite ljussvag med f/3,5-5,6 men det brukar ju kitoptik vara på å andra sidan.
- Går inte att montera motljusskydd på (om man inte sätter nåt litet 37mm på filtergängan då).
- Har läst i andra recensioner att bildkvaliteten är lite sådär jämfört med bättre optik. Denna är ju å andra sidan ingen premiumglugg.
- Bildstabilisering går inte att stänga av vilket gör den mindre lämpad för hus med inbyggd stabilisering som OM-D.
- Motorzoom/fokus lite jobbigt om man bara ska använda den för foto.

Om man beaktar detta och inte har nåt emot en något större glugg så är ju nya vanliga 14-42/3,5-5,6 II närmast lika stor som denna i utfällt läge och bara marginellt tyngre.
 

Bilagor

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Tokina 400/5.6 (Pentax)

Jag lyckades få tag på en bra Tokina 400/5.6 på eBay ($140). För Pentax då så en adapter för E40 köpte jag också. Men den tar faktiskt rätt skarpa fina bilder på f/8-11, tycker nog f/11 är vassast men har inte provat jättemycket. Rätt nöjd!

Lite blandade bilder på den, sista är en 100% crop från en foto från min balkong på en förpackning som knappt syns med blotta ögat. 800mm brännvidd är rätt ordentligt.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte ett Tokina 400/5.6 (med Canon FD-fattning) på Tradera för ett tag sen. Det ser ut att vara rätt likt ditt, men mitt har inget stativfäste så jag har inte brytt mig om att prova det än. Även med E-M5:ans bildstabilisering så tror jag att det blir lite för vingligt att handhålla motsvarande 800mm för småbild.

Det ser inte heller ut att finnas någonstans att montera ett stativfäste på mitt, så jag ska kanske prova en Manfrottgrunka för att kunna stativmontera objektivet.

Vad heter ditt objektiv? Mitt heter "RMC Tokina".
 
ANNONS