Annons

Direktavskrivning av utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvitung

Aktiv medlem
Det är den ekonomiska livslängden man menar.

Idag har inte ett kamerahus eller en dator en ekonomisk livslängd över tre år.

Objekitven däremot har en längre ekonomisk livslängd. det är allstå inte funktionen man är ute efter utan värdet.

Om jag köper en laptop för 13000 kommer jag inte kunna sälja den för 13000 tre år senare!
 

Åland

Aktiv medlem
Nej, värdet är 0 (noll) efter fem år om man skriver av enligt kompletteringsregeln, vilket nog är ganska vanligt bland oss småföretagare.
Aha. Jag får erkänna att jag inte vet. Förr var det så, i Finland. Det vet jag. :)

Men "problemet" med intäkt vid försäljning måste kvarstå antar jag.

//J
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är den ekonomiska livslängden man menar.

Idag har inte ett kamerahus eller en dator en ekonomisk livslängd över tre år.

Objekitven däremot har en längre ekonomisk livslängd. det är allstå inte funktionen man är ute efter utan värdet.

Om jag köper en laptop för 13000 kommer jag inte kunna sälja den för 13000 tre år senare!
Om inventarien kostar 13000 kr spelar den ekonomiska livslängden ingen roll.

Men om du t ex köper en Canon 1Dx så lär den ha ett icke försumbart värde även om tre år. Och kan alltså inte direktavskrivas.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om man säljer den dvs. Roger skrev att han inte ämnade att sälja den eller byta mot tjänster.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Om inventarien kostar 13000 kr spelar den ekonomiska livslängden ingen roll.

Men om du t ex köper en Canon 1Dx så lär den ha ett icke försumbart värde även om tre år. Och kan alltså inte direktavskrivas.
Nej den kostar mer än ett halvt basbelopp så du kan inte direktavskriva den iaf.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Spelar det nån roll?
Ingen aning faktiskt. Kanske beror på skicket. Kanske ska elda upp den.

Edit: ändrar mig lite. Det spelar roll för säljer han den så klart den måste tas upp som vinst i företaget. Den är värderad 0 eftersom den redan är avskriven. Allt över 0 är vinst.
Men att göra sig av med den är ju skattefritt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej den kostar mer än ett halvt basbelopp så du kan inte direktavskriva den iaf.
Jo, om livslängden hade varit mindre än tre år. Då spelar det ingen roll vad den kostar.

Skatteverket:
"Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.

Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med "mindre värde" menar man taxeringsåret 2013 ett värde som understiger 22 000 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp)."
 

LtHavoc

Medlem
Det betyder alltså att man kan köpa utrustning avsedd endast för ett uppdrag och dra av det och sedan är det ok för för företaget att slänga den så den försvinner ut inventariet! Eller har jag missat något och att det någonstans säger att man måste behålla produkten i inventariet ändå under en viss period?
Avskrivning är bara en bokföringsdetalj som har till syfte att visa företagets tillgångar enligt ett verkligt värde. Om du t ex skriver av ett objektiv som kostade 10000 kr direkt får det bara till effekt att i slutet på bokföringsåret du får en "avskrivningsförlust" på 10k i stället för 2000 kr om du hade skrivit av objektivet på fem år.

Objektivt finns då med i inventarielistan med ett listat restvärde på 0kr och påverkar sedan inte företagets resultat vidare. Ett marknadsvärde har det fortfarande.

Om du vill slänga den så går det bra, staten har inga åsikter när eller om man kasserar sina inventarier så länge som värdet är korrekt bokfört.
 
Fick precis veta att direktavskrivningar på utrustning som är har en normal livslängd på 3 år får avskrivas eller utrustning av mindre värde ca 23000 exkl moms.
Det betyder alltså att man kan köpa utrustning avsedd endast för ett uppdrag och dra av det och sedan är det ok för för företaget att slänga den så den försvinner ut inventariet! Eller har jag missat något och att det någonstans säger att man måste behålla produkten i inventariet ändå under en viss period?
Min rekommendation är att du ringer Skatteverket, förklarar hur du tänker och frågar dem om du kan göra så. I annat fall tror jag du riskerar att göra något som nog inte är så våldsamt klokt.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Min rekommendation är att du ringer Skatteverket, förklarar hur du tänker och frågar dem om du kan göra så. I annat fall tror jag du riskerar att göra något som nog inte är så våldsamt klokt.
Ringt och frågat hur jag vill gå till väga och det tillvägagångssättet är lagligt.
Hur jag tänker har jag lärt mig på detta forum att inte säga eller skriva.
Öppnar man käften för mycket så kan det helt plötsligt bli olagligt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hur jag tänker har jag lärt mig på detta forum att inte säga eller skriva.
Öppnar man käften för mycket så kan det helt plötsligt bli olagligt.
I så fall var det nog olagligt innan du "öppnade käften".

Det händer att Skatteverket gör revision även av små, nya, privata företag. Om det då är så att företaget har hyfsat stora inköp av direktavskrivna inventarier (t ex kameror) som ganska snart tycks vara försvunna utan någon intäkt så kommer myndigheten förstås att undra vad som har hänt. Att företagaren har bestämt sig för att "slänga" t ex en månadsgammal 5D lär de inte tro på.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Se redan nu antas att olagligheter är i görningen. Det jag menar är att fel ordval här resulterar i förvrängning och felaktiga antaganden.
Skatteverket lär inte bry sig och det kommer finnas ordentliga bevis på att jag gjort mig av sakerna. De ska nämligen lämnas in på återvinningsstation. När jag väl gjort det så är det enligt lag i deras ägo och slipper bekymmer med att antagen att jag sålt sakerna vidare.
Föresten är det inte 5D som ska köpas in eller att den kommer vara 1 månad gammal när projektet är slut. Jag vill bara ha den avskriven så fort som möjligt av skattemässiga skäl och denna tråd har varit till stor hjälp, samt Skatteverket.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
De ska nämligen lämnas in på återvinningsstation. När jag väl gjort det så är det enligt lag i deras ägo och slipper bekymmer med att antagen att jag sålt sakerna vidare..
Väldigt smidigt och smart! I och med du lämnar in den så blir det olagligt även för dig att ta tillbaka den. Tar någon den från stationen så är det ju stöld gentemot dom som begås och inte dig. Du kan alltså använda dom som en mellanhand.
Den lägger jag till i min svarta bok!
 
ANNONS