Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

aasaboe

Aktiv medlem
Det är en broms :)
Eng: Splayed deer fly
Lat: Chrysops caecutiens
Sve: Blindbroms

De äter både nektar och blod!
MVH Tina
Tack Tina! Jag fick inte ihop det med ögonen, i övrigt fick den mig att tänka på barndomens blinningar. Här där vi bor nu plågas vi mest av regnbroms, denna syns inte ofta.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Spindel

Vad är det här för en spindel? Den sitter längst ner på en dörr inne i huset. Tänkte hoppspindel först, men den har väl alldeles för långa ben för det och så saknar den den där gulliga frisyren de brukar ha;) Ögonen är mindre också. Kroppen är väl nästan en cm och den har väldigt stora "fangs"/huggtänder (vet att det finns ett finare namn...).
Kan inte hitta den i min småkrypsbok så det hade varit kul om någon här visste.
 

Bilagor

bazarov

Ny medlem
Vad är det här för en spindel? Den sitter längst ner på en dörr inne i huset. Tänkte hoppspindel först, men den har väl alldeles för långa ben för det och så saknar den den där gulliga frisyren de brukar ha;) Ögonen är mindre också. Kroppen är väl nästan en cm och den har väldigt stora "fangs"/huggtänder (vet att det finns ett finare namn...).
Kan inte hitta den i min småkrypsbok så det hade varit kul om någon här visste.
Min gissning: en hanne av arten Skuggspindel (nuctenea umbratica) eller Mindre Skuggspindel (nuctenea silvicultrix).
 

tizz

Ny medlem
Hej :)

Jag skulle gärna vilja ha reda på vad detta är för spindel. Har fått tipset om att den kan tillhöra familjen vårdnäätspindlar.
MVH
 

Bilagor

ANNONS