Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Intressant ämne detta .
Hade utställning på påsken i Skåne . Tryckte ut i olika storlekar från vykortsstort till 50 70 . Det var min tjej som tryckte på att folk gillar och uppskattar dom stora bilderna men köper kanske mer smått då man inte alltid har platsen . Hon hade helt rätt . Sålde nästan alla små bilder men hade det mesta av de stora bilderna med hem . Nu i veckorna ska jag ha en 2 veckors vernissage och då ska det stå en låda med små bilder till försäljning helt klart . Har sålt några vykort på fine art Amerika men det är inte värt jobbet och några downloads på 500 på för några 10 or lite svår konkurrens . Men helt ärligt skulle jag aldrig köpa en förstoring på någon av dom sidorna . Skitdyra och man vet ju inte vad man får . Om det finns sensor damm som först syns i förstoringen .
Lycka till . Jag tycker du är en vass fotograf och kommer säkert att tjäna några kulor på det .

Ps . var inne på din sida och tycker du ligger lite lågt i pris enligt mig
 
Senast ändrad:

Måns H

Aktiv medlem
Många intressanta erfarenheter

Mycket feedback här på frågeställningen. Jag känner verkligen igen mig i den!

Men du har iallafall 4 bilder på Galleri FS. Inte illa!

Jag har 40 refuseringar där men bara vill inte ändra bildstil för att få accept.

Amatör eller proffs? Göran Segeholm hade en krönika i Kamera & Bild 2011 om skillnaden mellan att vara proffs och amatör. Proffs, det är att leverera det kunden vill ha på utsatt tid. Att med ett leende leverera även sånt som man inte är riktigt nöjd med. Amatör, det är att göra som man vill. Underbart egentligen. Kanske 1 % av proffsen kommer så högt upp i näringskedjan att de kan plåta som amatörer igen, göra som dom vill.

Undrar också varför ingen tjej kommit in i diskussionen. Är det bara män som känner igen sig?
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Mycket feedback här på frågeställningen. Jag känner verkligen igen mig i den!

Men du har iallafall 4 bilder på Galleri FS. Inte illa!

Jag har 40 refuseringar där men bara vill inte ändra bildstil för att få accept.

Amatör eller proffs? Göran Segeholm hade en krönika i Kamera & Bild 2011 om skillnaden mellan att vara proffs och amatör. Proffs, det är att leverera det kunden vill ha på utsatt tid. Att med ett leende leverera även sånt som man inte är riktigt nöjd med. Amatör, det är att göra som man vill. Underbart egentligen. Kanske 1 % av proffsen kommer så högt upp i näringskedjan att de kan plåta som amatörer igen, göra som dom vill.

Undrar också varför ingen tjej kommit in i diskussionen. Är det bara män som känner igen sig?
För det första, en styck tjej har iallafall deltagit i diskussionen, sedan tror jag inte man skall dra för höga växlar av att inte vara representerad på Galleri FS, jag känner några mycket duktiga fotografer som blivit refuserade med bilder som håller hög kvalité
 

iSolen.se

Guest
För det första, en styck tjej har iallafall deltagit i diskussionen, sedan tror jag inte man skall dra för höga växlar av att inte vara representerad på Galleri FS, jag känner några mycket duktiga fotografer som blivit refuserade med bilder som håller hög kvalité
Galleri FS är det som snittfotografen gillar, inte det som snittköparen gillar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Väldigt mycket intressanta inlägg och tankar nu. Det uppskattar jag.
Jag måste nog helt enkelt jobba vidare för att få lite mer intressantare bilder, något som sticker ut lite mer istället för alla klassiska landskapsbilder.
Sen som jag har sagt tidigare så ska jag ändra upplägget. Det är nog bättre att inte ha massa olika storlekar på bilderna. Bättre att ha färdiga produkter med ram och bara sälja några kopior av varje. Numrerade och signerade. Sen inte vara för billig.

Dock är det ju väldigt svårt at veta vilka bilder man ska rama in till försäljning och hur många.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Galleri FS är det som snittfotografen gillar, inte det som snittköparen gillar.
Nej det stämmer inte. Det är bara några få personer som sitter i juryn som bestämmer vilka bilder som hamnar i galleriet. Rösterna påverkar tydligen inte. Även om en bild får mängder röster är det inte säkert att den kommer med om inte juryn gillar den.
 

iSolen.se

Guest
Nej det stämmer inte. Det är bara några få personer som sitter i juryn som bestämmer vilka bilder som hamnar i galleriet. Rösterna påverkar tydligen inte. Även om en bild får mängder röster är det inte säkert att den kommer med om inte juryn gillar den.
Juryn består ändå av fotografer, inte bildköpare.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ja svartvitt är nog bra för att utveckla sig, precis som du säger handlar det ju mer om motiv och koposition då.

Vill dock poängtera att mina bilder är inte HDR. samtliga bilder är bara en exponering.
 

andreassofus

Aktiv medlem
lite komiskt faktiskt. Efter denna tråden och allt prat om att folk vill kunna relatera till bilderna så har jag lagt upp ett par bilder från stället där jag bor och har fått jättebra respons på det. Verkar som att folk känner igen stället.

La upp idag en bild på ett lägenhetskomplex som ligger ute på en udde precis vid vattnet.

Direkt efter var det en som kontaktade mig och ville att jag skulle ta kort på den personens föräldrars hus och göra som en tavla som hon skulle ge bort till dom. :)

Frågan är bara vad man kan ta för något sånt? Hon ville i alla fall ha ett "mysigt" kort :)
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Din första beställning Andreas? Förmodligen roligare att sälja något än inget alls, om nu sälja är viktigt? Ta 1400 kr för bild och ram. Ramen kostar antagligen några hundringar och förstoringen några hundralappar, då får du kanske 800 - 1000 kr för dig själv. Eftersom det är en hobby för dig så behöver du ju inte ha betalt för varje minut eller varje km du får lägga på detta.

Dra du till med några tusenlappar så kommer ryktet att gå hur bra det blev, men hur dyrt det också är:)
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Det är synd att du strävar emot att gilla ditt eget landskap såpass med tanke på att du inte finner det spektakulärt. Men i mina ögon är det svårt att ta en riktigt bra bild som folk uppskattar om man inte själv gillar platsen. Särskilt när det gäller landskap. Så upptäck din närmiljö.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nej det stämmer inte. Det är bara några få personer som sitter i juryn som bestämmer vilka bilder som hamnar i galleriet. Rösterna påverkar tydligen inte. Även om en bild får mängder röster är det inte säkert att den kommer med om inte juryn gillar den.
Jo, rösterna spelar roll. Men de röstande fotograferna är svårflirtade, så redaktionen lägger till lite fler bilder för att få mer bredd.

Tycker att Ola har en poäng. Galleri FS handlar mycket om vad fotografer gillar. Bildköpare tänker exempelvis på hur bilder fungerar ihop med inredningen och om de har någon personlig koppling till bilden.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Gå in på bildförsäljningssida typ purephoto eller liknande som har folk som väljer ut vad som ska säljas . Dom är vassa på trender och vad som funkar i heminredning .
Jag gjorde det för något år sedan och fattade att ska jag sälja så får jag nog jobba själv för det med utställningar och så .
Good earth canvas tror jag en heter kom jag på nu :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bra ide Rikard . ska kika där så jag får ett hum om hur marknaden ser ut.


Fick ett mail från en person idag som var intresserad av att köpa en eller några bilder från min hemsida. Dom kommer använda bilden/bilderna i marknadsföring av klimatsystem. Det betyder ju att dom inte vill köpa utskrift av mig utan då blir det väl att dom köper upphovsrätten till bilderna väl? Hur mycket ska man begära utan att man skrämmer iväg dom? Man kanske kunde ha ett paketpris för alla tre bilder?

Tips mottages .
 
ANNONS