Annons

Slavblixt till Canon 5D MarkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag skulle först och främst rekommendera att du försöker låna t ex en 580EX och prova på en konsert, så att du inte köper först för att sen upptäcka att det inte fungerar tillräckligt bra.

Förut använde jag Canon-blixtar som styrdes med IR-signaler (dvs INTE radio) och jag är tveksam om det kommer fungera bra om det är liknande scenarion/konsertlokaler som i exempelbilderna du länkade till.
Till saken hör nämligen konsertlokaler ofta har svarta väggar och tak, och då når inte IR-signalen alls lika bra jämfört med ett vitt rum där IR-signalen studsar runt.

Också värt att tänka på är att slavblixten troligtvis inte behöver vara en ETTL-blixt (dvs manuell blixtstyrka). När jag använt slavblixtar som pekar rakt mot kameran sådär har ETTL-funktionen inte alltid varit lyckad... kameran blir lurad och vill sänka blixteffekten osv.

https://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=2203771
 

apersson850

Aktiv medlem
Yosemites förslag var att TS skulle sälja sin 430EX II, så jag antar att han tycker att det inte är så viktigt med blixtljus från kamerans position.
Jo, det begriper jag till fullo. Men jag var inte säker på att trådskaparen gjorde det, därav förtydligandet.

När man sätter ut optiska slavblixtar med Canons system, så vrider man själva blixtkroppen så den, så gott det är möjligt, pekar mot kameran som styrningen kommer från. Detta då mottagaren för styrljuset sitter på blixtkroppens framsida. Däremot kan blixthuvudet peka vart som helst. Rakt mot kameran är sällan produktivt.

Styrsignalerna från kamerans blixt är alltså inte IR, utan synligt ljus. Det är det vanliga blixtljuset, helt enkelt. Den enda styrning Canon har som sänder ut IR-ljus är ST-E2. Den har ett filter framför blixtlampan.
 
Jag skulle först och främst rekommendera att du försöker låna t ex en 580EX och prova på en konsert, så att du inte köper först för att sen upptäcka att det inte fungerar tillräckligt bra.

Förut använde jag Canon-blixtar som styrdes med IR-signaler (dvs INTE radio) och jag är tveksam om det kommer fungera bra om det är liknande scenarion/konsertlokaler som i exempelbilderna du länkade till.
Till saken hör nämligen konsertlokaler ofta har svarta väggar och tak, och då når inte IR-signalen alls lika bra jämfört med ett vitt rum där IR-signalen studsar runt.

Också värt att tänka på är att slavblixten troligtvis inte behöver vara en ETTL-blixt (dvs manuell blixtstyrka). När jag använt slavblixtar som pekar rakt mot kameran sådär har ETTL-funktionen inte alltid varit lyckad... kameran blir lurad och vill sänka blixteffekten osv.

https://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=2203771
Ah najs! Tack för tips. Såg även någon som skrev ovanför angående att 430ex ii som slav var tvungen att se blixthuvudet från 600an. Jag kör alltid med att rikta den blixten upp i taket så det kan ju vart därför det fungerade dåligt när jag testade.

Vad tror du om en 430ex iii? Bara för att slippa lägga ut en massa pengar.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Ah najs! Tack för tips. Såg även någon som skrev ovanför angående att 430ex ii som slav var tvungen att se blixthuvudet från 600an. Jag kör alltid med att rikta den blixten upp i taket så det kan ju vart därför det fungerade dåligt när jag testade.

Vad tror du om en 430ex iii? Bara för att slippa lägga ut en massa pengar.
Grejen är att 430ex III RT (observera RT) är styrs med radiosignal, 430 ex II styrs inte med radio. Därför är de inte kompatibla med varandra på det sättet.

Skaffar du två 430ex III RT så kan de trigga varandra via radiosignal och då tror jag att det kommer fungera bra för dig.
Värt att nämna att det finns icke-Canon-blixtar som kan göra samma sak, fast till ett lägre pris.
 

PMD

Aktiv medlem
430EX III-RT kan styras både med radio och ljus, men för att styra den med ljus måste man använda en "bättre" blixt än 430EX II, som bara kan vara optisk slav.

Två stycken 430EX III-RT tror jag är den billigaste vägen in i Canons radiostyrda blixtsystem. (Om man vill att det ska stå Canon på blixtarna, som Jens påpekade).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du skulle kunna få köpa min tidigare lösning jag använde för Canon billigt. De ligger i skåpet och tar upp plats. Jag har en 580 EX II och en 430 EX II som är i fint skick.
Dessutom en Odin trigger för kameran och två mottagare till blixtarna.
Odin fungerar via radio och är en mycket pålitlig lösning. Blixtarna styrs helt från kameran.

Kontakta mig så skall vi nog komma överens.
 

apersson850

Aktiv medlem
Såg även någon som skrev ovanför angående att 430ex ii som slav var tvungen att se blixthuvudet från 600an.
Nja, det är alltså framsidan på 430 EX II som ska riktas mot masterblixten, alltså den som sitter på kameran i det här fallet. Själva blixthuvudet kan du rikta vart du vill. Det går ju att snurra på i förhållande till blixtkroppen.
Men inomhus är det inte så noga. I ett vanligt vardagsrum finns det så mycket väggar och tak att studsa styrljuset från mastern i att du kan trigga en slav även om den ligger under soffan.

Fråga mig inte varför jag vet det...
 
Du skulle kunna få köpa min tidigare lösning jag använde för Canon billigt. De ligger i skåpet och tar upp plats. Jag har en 580 EX II och en 430 EX II som är i fint skick.
Dessutom en Odin trigger för kameran och två mottagare till blixtarna.
Odin fungerar via radio och är en mycket pålitlig lösning. Blixtarna styrs helt från kameran.

Kontakta mig så skall vi nog komma överens.
Tack så mycket för tipset om dina prylar. Jag har redan en 600 samt en 430ex ii men är inte 100% nöjd med hur den fungerar just nu. Så tanken är att köpa en begagnad 430ex iii så att jag får radiostyrd.

Intressant det där med att 430 som slav inte måste se själva blixten på 600. Testade att rikta 600 rätt upp i taket inomhus men då kände inte 430 av den. Dessutom drar min 430 sjuka mängder batteri (Kör uppladdningsbara) men det gör inte 600. Känns nästan som att det borde vara tvärtom då 600 är kraftigare och kräver mer kräm.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om vi nu antar att du har slavblixtrandet till att fungera alls, under optimala förhållanden, då ska en slav som exempelvis står på ett bord i ett normalt rum med ljusa väggar och tak se masterblixten. Detta oavsett hur slaven är vänd och hur masterblixten riktas, så länge du inte bränner av mastern ner i en byxficka (kan bli varmt) eller något liknande meningslöst.
Med "rum" menas inte en kyrksal eller idrottshall, som mycket väl kan vara för stor för att ljuset ska räcka fram, om inte slavens sensor är riktad mot masterblixten.
Utomhus är det ett krav att slaven pekar mot mastern. Där finns inga tak att studs i. Fortfarande kan slavens blixthuvud peka i valfri riktning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack så mycket för tipset om dina prylar. Jag har redan en 600 samt en 430ex ii men är inte 100% nöjd med hur den fungerar just nu. Så tanken är att köpa en begagnad 430ex iii så att jag får radiostyrd.

Intressant det där med att 430 som slav inte måste se själva blixten på 600. Testade att rikta 600 rätt upp i taket inomhus men då kände inte 430 av den. Dessutom drar min 430 sjuka mängder batteri (Kör uppladdningsbara) men det gör inte 600. Känns nästan som att det borde vara tvärtom då 600 är kraftigare och kräver mer kräm.
Ljusstyrda blixtar har sina begränsningar. Är man i samma rum med blixtarna brukar det fungera bra. Fast ibland blir det problem och slaven fungerar inte. Om den så att säga är i skugga. I starkt solsken utomhus kan det också lätt bli problem.

Det var därför jag skaffade ODIN radiotriggers. De är mycket mer pålitliga och når mycket längre.
Dessutom har de full TTL II och HSS. Allt kan dessutom styras direkt från kameran och man slipper ha en blixt ovanpå.
 
ANNONS