Annons

Komplettera med kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Vattendroppe

Aktiv medlem
Att bara ha skärmen på baksidan är inte bra nog, lyser solen blir det svårt att se, man p.g.a ljuset och vill det sig illa får man reflexer. Dessutom håller man kameran stadigare om man håller den in mot kroppen. Att sökaren inte alltid är direkt tillgänglig är illa nog och att även behöva dra ut den blir ett extra moment för mycket.
Nej, att bara ha LCD gillar jag inte heller helt tanken på, även om det är nånting som jag naturligtvis måste väga mot packstorlek och vikt. Men det känns som ett väldigt smått steg att gå från sökare som måste fällas ut till sökare som måste fällas ut och dras bak. Jämfört med en sökare som alltid finns tillgänglig är det naturligtvis en annan femma.
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Jag har inget problem alls med sökaren på RX100 IV, att dra ut stör mig inte ett dugg. Och jag upplevar ingen skillnad i stillbildskvalite mellan M2 och M4, har dock inte gjort någon sida-vid-sida test. Jag byter flytig mellan dem, och det är mest buffer fyllning som jag märker av, särskilt om man tar 3-4 bilder, ta av fingret, och sedan starta igen. Om man bara fortsätter går det lite bättre. Jag har inte provat, men har läst att M1 är sämre på många sätt, och att M5 har väldigt lite mer än M4.
Så jag skulle säga M2 är bäst valuta för pengar, M6 är värsting till överpris, och M4 är ett bra kompromiss.
Jag kan tilläggar att M4 är det enda jag tar med på privata resor, den duger bra, och min D810 stannar hemma.
Bra att veta. Det jag är lite orolig för med en M1/M2 av den modellen är ju just att det ska bli lite knepigt vid väldigt ljusa eller väldigt mörka ljusförhållanden (vi har ju båda här uppe) - så det blir nog M4 jag får jämföra med.
 

larsborg

Aktiv medlem
Canonkameran väger 377 g med batteri och minneskort och sonykameran 271 g (enbart kameran). Tror inte det är jättemånga gram som skiljer.
Vikten är relativt lika, men en mindre kamera är smidigast. Sony RX100 I, originalet från 2012, är unik, den ligger fortfarande i topp, ger utmärkta bilder, skarpa och med fin dynamik. Kan fås idag för ca 3500 spänn, i det prisläget finns inga konkurrenter, faktiskt!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Några avslutande Sony RX100 kommentarer (för min del i alla fall.....) baserade på min erfarenhet av Mark1, 3 och 4:

RX100M1 duger gott till mycket om man kör RAW.
JPG-motorn ingen höjdare - smetar rejält ut detaljer även vid måttligt höga ISO.

RX100M3 höjer ribban med sin sökare, som gör det möjligt att se vad man behöver även i starkt solljus.
Se "uppdragningen" av sökaren som en strömbrytare som alltid stänger av kameran när man drar ned den.....

..... i motsats till RX100M4 där den alltid slår på kameran vid uppdragning, men kan programmeras till att inte stänga av vid "neddragning".

Jag ser en klar skillnad i bildkvalitet med den nya "stackade" sensorn i M4 med RAW i jämförelse med M3. Möjligheten att återvinna både hög-och lågdagrar är imponerande.

24-70 optiken på både M3 och M4 tilltalar mig mycket med både sitt vettiga omfång och ljusstyrka: 1,8 till 2,8.
Jag skulle inte köpa någon senare modell än M4 med större zoomomfång och med betydligt sämre ljusstyrka i teleläge.

RX100M4 är för mig den perfekta alltid-ha-med-kameran och ersätter mina APS-C kameror på resor med flaggan i topp!
 

martinot

Aktiv medlem
Och fast brännvidd. Inser dock att jag lyckades slarva bort kravet på "rimligt brännviddsomfång" i mitt originalinlägg dock, men nej, en kamera med fast brännvidd går bort.
Gillar själv att ha ett stort brännviddsomfång på en kompaktkamera, men sökare och minst 1" sensor var krav när jag letade efter en sådan liten resekamera.

För mig föll valet på Lumix TZ100. 10x zoomoptik med omfång motsvarande 27-270 mm i 35mm-format, 4:3 eller 37-370mm vid filmning i 4K, 16:9.

Finns att köpa på i princip alla fotoställen, men här är ett exempel:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/kompaktkameror/lumix-dmc-tz100-svart

Men Sony senaste i deras RX100-serie har också hyfsat brännviddsomfång, även om dyrare (24-200 mm i 35mm-format, 4:3):
https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/kompaktkameror/cybershot-dsc-rx100-vi

Både Panasonicen och Sonyn är jättebra alternativ på kompaktkameror som nog löser det som du verkar eftersöka.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja, samtliga modeller ger bra bildkvalitet. För egen del skulle jag dock hoppa över de tidigare modellerna utan riktig sökare.

Egentligen ska man nog hoppa över alla modeller utom den senaste eftersom sökarna är lite fiddliga på dessa i och med att man måste poppa upp den ur kameran och sedan dra ut den bakåt.

På den senaste modellen behöver man bara poppa upp sökaren. Kamerorna är små och nätta men som på de flesta små kameror är manuell inställningar lite aviga.

Jag har svarat dig tidigare om hanteringen med RX100 modellerna, och visst borde Sony kunna sätta dit något större knappar, vilket man även kan sakna på andra SMÅ kameror, tvålkopps konstruktionen behöver användas med en tunn handleds rem, vilket gör hanteringen trevligare och säkrare, man behöver dock inte krångla till det för mycket med menyer och dyligt, jag kör mycket med bländarläget och justerar med den rejäla räfflade ringen runt objektivet, min modell har ingen sökare för det var den allra första som jag också tyckte var lite för dyr 6000 kr, men lovorden för nykomligen var så lockande då vid den tiden så jag kunde inte inte låta bli att köpa den. Formen på kameran gör den lätt att stoppa i jensfickan, ingenting hakar fast liksom, men jag har den i en hård hama väska vid bältet. senare modeller fick bättre objektiv också.
 

DanneSWE

Medlem
Bor i Narvik och fotograferar mycket "human powered"-sport - skidåkning, klättring, cykling etc.

Jag kör just nu en 7D med lite olika L-objektiv beroende på aktivitet. Det är en sjukt trevligt kamera att ha att göra med i allmänhet, men ofta känns det lite overkill och jag vill komplettera med en kompaktkamera. Kompakten ska användas dels som enda kamera på turer när det bär emot för mycket att släpa på 2+ kg kamera-utrustning och dels som komplement till 7Dan vid tillfällen när det antingen kanske inte behövs en systemkamera eller fototillfället inte ger möjligheten att få fram en kamera ur ryggsäcken.

Just nu kör jag mobilkameran för ändamålet, men det är ofta jag känner att den helt enkelt inte räcker till. Vill att kompaktkameran startar snabbt, går att ställa in manuellt, tar bild när jag trycker på avtryckaren (inte en halv sekund efter), kan spara bilder i råformat och är relativt lätt (säg som mest runt 300 gram ink batteri). Bonuspoäng för möjlighet att ta bilder i snabb sekvens vid behov.

Budgetmässigt tycker jag det kan vara värt att lägga en del pengar på, men jag köper helst begagnat. Att ha ett litet omfång av kameror att hålla utkik efter är alltså ingen nackdel, och för min del spelar det ingen jätteroll om grejerna har några år på nacken, så länge de producerar bra bilder. Så hit me up med tips och trix!
Om du finner en Sony RX100m3 intressant så har jag en till salu, originalfodral ingår
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har själv levt i den där längtan efter något mindre och lättare fast med en kvalitet som ligger nära en dSLR. För i min del både till skidåkning men också för MC körning när jag inte hade plats för en stor dSLR i tankväskan. Mina stora kameror var oftast inlåsta i topboxen.
Jag testat mängder av lösningar men det mesta gav för dålig kvalitet.
Det var så jag hamnade till sist på X-PRO1 med kitzoomen som är riktigt bra.
Detta var den första kamera som var nästan lika bra som mina Canon 5D.
Idag med X-PRO2 är dessutom följande fokus nästan lika bra som de bästa dSLR. Inga problem med att följa en skidåkare med AF-C.
Jag vet hur det känns att åka ner för en puckelpist med en dSLR med 70-200 som dunkar en i revbenen. Fujin är inget man stoppar i fickan jämfört med en dSLR är den mycket mindre och lättare. Dessutom första kameran som fick mig att lämna mina 5D på rummet.
 
ANNONS