Annons

35mm-kamera där man kan dra fram filmen lite i taget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej!
För en fotoide som kräver överlappande multiexponeringar, söker jag en 35-mmkamera där man kan dra fram filmen lite i taget. Dvs en halv filmruta, eller en kvarts, en tiondels etc.
Jag har den funktionen på en gammal mellanformatare, typ bälg. Men söker nu en för 35mm. Tacksam för tips!
Erik
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet ingen kamera som har det inbyggt så att du kan välja precis det du efterfrågar. Men mef lite övning bör du kunna få till det med vilken som helst som har manuell återspolning.

Dra fram som vanligt. Återspola så långt du tänkt. Exponera.

Utmaningen är ju att slutaren spänns av frammatningsarmens hela rörelse.
 

EJM68

Aktiv medlem
Hej!
För en fotoide som kräver överlappande multiexponeringar, söker jag en 35-mmkamera där man kan dra fram filmen lite i taget. Dvs en halv filmruta, eller en kvarts, en tiondels etc.
Tex Nikon F3 och Olympus OM4 kan mata fram film i flera korta slag. Antar att du vill tex mata fram ett kort slag och sedan frigöra frammatning, fullborda spänningen av slutaren och sedan exponera. Sök på "Film advance lever short strokes" och du bör finna mer information.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det borde vara möjligt att exponera filmen baklänges med en kamera med manuell filmtransport. Dvs blindexponera filmen till slutet och använd återspolningsveven för att dra tillbaka filmen. Håll in frikopplingsknappen medan du spänner slutaren så filmen inte hakar i igen, och fortsätt så.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!
För en fotoide som kräver överlappande multiexponeringar, söker jag en 35-mmkamera där man kan dra fram filmen lite i taget. Dvs en halv filmruta, eller en kvarts, en tiondels etc.
Jag har den funktionen på en gammal mellanformatare, typ bälg. Men söker nu en för 35mm. Tacksam för tips!
Erik
Hej !

Jag köpte tidigare en Welti 1c (*) som man kan göra så med, dvs spänna
slutaren och trycka av hur många ggr som helst utan att dra fram filmen.
Jag tror den har någon sorts dubbelexponeringsspär så man får
trycka på spaken vid slutaren.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Welti_1c.jpg

Det bör finnas mängdet med liknande kameror.

(*) För optiken skull, Mog Trioplan. Funnit andra Trioplaner, den är alltså
fortfarande intakt.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
felsyftning

Det borde vara möjligt att exponera filmen baklänges med en kamera med manuell filmtransport. Dvs blindexponera filmen till slutet och använd återspolningsveven för att dra tillbaka filmen. Håll in frikopplingsknappen medan du spänner slutaren så filmen inte hakar i igen, och fortsätt så.
Har försökt dubbelexponera med OM1, i teorin går det men inte i verkligheten,
filmen flyttades alltid åt ena eller andra hållet beroende hur hårt jag spände med
återspolningsvredet. Jag tror att det finns andra systemkameror med dubbelexp funktionen inbyggd men kommer inte nu på någon.

//MW
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Hej!
För en fotoide som kräver överlappande multiexponeringar, söker jag en 35-mmkamera där man kan dra fram filmen lite i taget. Dvs en halv filmruta, eller en kvarts, en tiondels etc.
Jag har den funktionen på en gammal mellanformatare, typ bälg. Men söker nu en för 35mm. Tacksam för tips!
Erik
Med risk att peka ut något uppenbart, måste det vara analogt?

Annars går det som redan påpekats att använda återspolningsfunktionen på de flesta kameror.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon EF har, eller hade ska man kanske skriva nuförtiden, en knapp att trycka in när man spände upp slutaren. Höll man den knappen intryckt matades inte filmen fram.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Vill minnas att min gamla Canon A1 hade en speciell knapp under frammatningsarmen som kunde användas för dubbelexponeringar.. men om den går att hantera så att man bara kan dra fram en halv filmruta.. det vet i tusan..?
Hälsn!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med risk att peka ut något uppenbart, måste det vara analogt?

Annars går det som redan påpekats att använda återspolningsfunktionen på de flesta kameror.
Jag hade en liknande tanke som jag inte frågade; måste det ske i kameran?

Dubbelexponeringen som eftersträvas går ju fint att göra med precision i förstoringsapparaten (eller digitalt Photoshop).
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej, och tack för era svar! Sen jag postade har jag faktiskt hunnit köpa en Smena 8M, som jag tror har den möjligheten. I vart fall är slutaren helt frikopplad från frammatningen.
Sen, varför inte digitalt? Det är klart att det går att göra ngt liknande i Photoshop. Men då flyttar jag det kreativa från situationen och stunden som jag vill fota, till arbete vid datorn. Jag tror att jag kommer att tappa mitt flow på vägen.
Det blir helt enkelt mer spontant, mer mage än hjärna, tror jag, om jag jobbar direkt i kameran.
 

iSolen.se

Guest
Här är ett exempel från min mllanformatare, vad jag vill åstadkomma. Det är kanske tio femton exponeringar som flyter ihop.
Jag är mycket intresserad av detta och det du visar är något jag har funderat på länge men har inte kommit till skott mer än för två-tre bilder.

Analogt ger en annan känsla, fortsätt posta!
 
ANNONS