Annons

Objektiv till fullformat

Kisco

Aktiv medlem
Äntligen har jag en kamera jag känner är vad jag är nöjd med. Köpte en EOS7d mark 2 för tre år sen men har hela tiden varit lite missnöjd med kvaliteten på mina bilder.
I helgen som gick
beställde jag en 5d mark IV och igår hämtade jag ut kameran. Vilken skillnad!
Objektiven jag har är Tamrons G2 av 70-200 och 150-600 samt ett Tamrons AF SP 35.

Jag tänker inte byta ut dessa objektiv men är nyfiken på hur ni som uppgraderat till fullformat resonerat när det gäller objektiv
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hej

Finns lika många svar som användare :) Men ett 24-70 är väldigt allround tycker jag, det finns många att välja på. Canon, Sigma och Tamron.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ägt några Sigma objektiv. Har ett kvar.
Problemet är att om man får problem med kameran och de måste justera något som påverkar AF blir det problem om man äger objektiv som inte är Canon.
Därför valde jag ganska tidigt att köpa Canon L-objektiv.
Mitt gamla Sigma 70-200/2,8 fungerar fortfarande men pumpar lite runt rätt fokus numera med AF-C. Fast jag kan givetvis inte få Canon RCC att justera in den mot min kamera. Däremot mina andra Canon-objektiv.

Det är sällan jag har haft problem med Canons kameror eller objektiv. Fast när jag haft det har ofta kameran eller objektiven kommit tillbaka i minst lika bra skick som när de ar nya.

PÅ min 5D MKIV fungerar nu mitt 24-105/4 IS bättre än när det var nytt. Det var bländarstyrningen som gett upp i vintras. RCC fixade det på 2 dagar och bytte också ut allt som var slitet. trimmade sedan objektivet mot kameran.
Det objektivet har jag haft sedan jag köpte det ihop med 5D cirka 2005.

Canon RCC gjorde det för ett fastpris på 3500 kr. Det kallar jag bra service.
 

Hansanders

Aktiv medlem
Missnöjd?

Äntligen har jag en kamera jag känner är vad jag är nöjd med. Köpte en EOS7d mark 2 för tre år sen men har hela tiden varit lite missnöjd med kvaliteten på mina bilder.
I helgen som gick
beställde jag en 5d mark IV och igår hämtade jag ut kameran. Vilken skillnad!
Objektiven jag har är Tamrons G2 av 70-200 och 150-600 samt ett Tamrons AF SP 35.

Jag tänker inte byta ut dessa objektiv men är nyfiken på hur ni som uppgraderat till fullformat resonerat när det gäller objektiv
Vad var det som gjorde dig missnöjd med bildkvalit'en?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Bara lägga till, nya Canon 24-105 4L II med IS ska vara riktigt bra, dessutom lite smidigare mot ett 24-70 f/2,8.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är roligt att fotografera med ultravidvinkel. Jag tror det definieras som <24mm.

Det är också roligt med ett snabbt objektiv med fast brännvidd i mellanregistret, t.ex. 35/1.4, 50/1.4 eller 85/1.8.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag gissar att det inte bara har att göra med bildkvalitet. Jag upplevde det som ett stort lyft när jag bytte till en större fullformatsensor för länge sedan. Det är en kombination av bildkvalitet, skärpedjup osv.
Agree,,,och dedikerade objektiv till formatet. Speciellt om man är intresserad av normal och vidvinkel. Tycker Canon APS är lite av ett ras om man inte är nischad inom fågel och sportfoto.
 

PMD

Aktiv medlem
Ulf påpekar så kan det också spela roll om man använder objektiv som är anpassade till det format kameran har. Om du har använt småbildsbjektiv till din EOS 7D II så kan du nog få bättre bilder med dem på en småbildskamera.
 

Kisco

Aktiv medlem
Ulf påpekar så kan det också spela roll om man använder objektiv som är anpassade till det format kameran har. Om du har använt småbildsbjektiv till din EOS 7D II så kan du nog få bättre bilder med dem på en småbildskamera.
Jag har en blandning av objektiv. Jämför jag bilderna med Tamrons AF SP 35 f/1,8 blir bilderna bättre med 5D Mark IV än med 7D Mark II.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en blandning av objektiv. Jämför jag bilderna med Tamrons AF SP 35 f/1,8 blir bilderna bättre med 5D Mark IV än med 7D Mark II.
Det är nog inte så förvånande. Ett objektiv avsett för en viss sensorstorlek fungerar ofta sämre på en mindre sensorstorlek. Ju mindre sensorstorlek desto högre upplösningsförmåga behöver objektivet ha.
 

Kisco

Aktiv medlem
Jag har ägt några Sigma objektiv. Har ett kvar.
Problemet är att om man får problem med kameran och de måste justera något som påverkar AF blir det problem om man äger objektiv som inte är Canon.
Därför valde jag ganska tidigt att köpa Canon L-objektiv.
Mitt gamla Sigma 70-200/2,8 fungerar fortfarande men pumpar lite runt rätt fokus numera med AF-C. Fast jag kan givetvis inte få Canon RCC att justera in den mot min kamera. Däremot mina andra Canon-objektiv.

Det är sällan jag har haft problem med Canons kameror eller objektiv. Fast när jag haft det har ofta kameran eller objektiven kommit tillbaka i minst lika bra skick som när de ar nya.

PÅ min 5D MKIV fungerar nu mitt 24-105/4 IS bättre än när det var nytt. Det var bländarstyrningen som gett upp i vintras. RCC fixade det på 2 dagar och bytte också ut allt som var slitet. trimmade sedan objektivet mot kameran.
Det objektivet har jag haft sedan jag köpte det ihop med 5D cirka 2005.

Canon RCC gjorde det för ett fastpris på 3500 kr. Det kallar jag bra service.
Jag kan förstå dina synpunkter men ekonomin styr ganska mycket. Är Cannos objektiv så mycket bättre att det är försvarbart att köpa objektiv som kostar det dubbla?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag kan förstå dina synpunkter men ekonomin styr ganska mycket. Är Cannos objektiv så mycket bättre att det är försvarbart att köpa objektiv som kostar det dubbla?
Man ska förstås rätta munnen efter matsäcken och köpa det man har råd med. Men för en problemfri tillvaro är det ofta en fördel med originaloptik.
Har man inte råd är det inte försvarbart.
Men valde jag mellan begagnat original och nytt tredjepart till samma pris vore valet enkelt.
 
ANNONS