Annons

Altura Nikon-blixt blixtrar olika starkt varje gång - något har hänt

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Har denna blixt: Altura Photo® AP-N1001 Speedlite Flash for Nikon DSLR
Kamera: Nikon d600.

Blixten har varit stabil men plötsligt för några veckor sedan börjar den ta extremt överexponerade bilder, varannan gång knappt blir bilderna helsvarta.

Jag har testat manuellt läge och vanligt på kameran och det blir samma ojämna resultat.
Jag har använt TTL och manuellt läge på blixten och det blir samma ojämna resultat.
Har testat ikea, duracell och varta-batterier med samma resultat.
Har testat samtliga lägen för ljusmätning.

När jag använder sb400 fungerar det hur stabilt som helst med sammam blixtning hela tiden för alla lägen.

Har blixten gått sönder? Vad mer kan jag ändra/testa?
 

cardazio

Aktiv medlem
Saker jag hade kikat på

0. Låter du blixten ladda upp kondensatorerna mellan skotten och är kontakterna och skon rena/hela?

1. Du har stängt av autoiso misstänker jag med tanke på din beskrivning. Om du kör den i helt manuellt läge, vilken slutartid kör du och vilka inställningar har du för hss (FP focal plane)?

2. Kör du någon trigger eller sitter blixten i skon? (Antar att du inte triggar med inbyggda blixten)

3. Vilken blixtsynchastighet har blixten?

4. Använder du senaste firmware i kameran och blixten?
 

xlxl67

Aktiv medlem
Saker jag hade kikat på

0. Låter du blixten ladda upp kondensatorerna mellan skotten och är kontakterna och skon rena/hela?

1. Du har stängt av autoiso misstänker jag med tanke på din beskrivning. Om du kör den i helt manuellt läge, vilken slutartid kör du och vilka inställningar har du för hss (FP focal plane)?

2. Kör du någon trigger eller sitter blixten i skon? (Antar att du inte triggar med inbyggda blixten)

3. Vilken blixtsynchastighet har blixten?

4. Använder du senaste firmware i kameran och blixten?
Stort tack för hjälp!

0. Ja laddar upp, kontakter, sko ser ren ut.

1. auto-iso är "on". Slutartid 125-160.
Var hittar jag "FP focal plane"?

2. Blixt i skon

3.
e1 flash sync speed 1/250
e2 flash shutter speed 1/60
e3 TTL

4. Nej, vet inte hur man gör detta.
 

cardazio

Aktiv medlem
Stort tack för hjälp!

0. Ja laddar upp, kontakter, sko ser ren ut.

1. auto-iso är "on". Slutartid 125-160.
Var hittar jag "FP focal plane"?

2. Blixt i skon

3.
e1 flash sync speed 1/250
e2 flash shutter speed 1/60
e3 TTL

4. Nej, vet inte hur man gör detta.

Ok Stäng av autoiso, det påverkas av ljusmätningen. Sätt auto fp till 1/250s och säg om det fortfarande strular.

Du sätter auto fp här:To set your camera and flash for high speed sync, go to your camera's Custom Setting menu, then scroll to Bracketing/Flash, where you'll see flash sync speed choices. Set the highest speed you see—it'll be either 1/200, 1/250 or 1/320 second depending on your camera.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Ok Stäng av autoiso, det påverkas av ljusmätningen. Sätt auto fp till 1/250s och säg om det fortfarande strular.

Du sätter auto fp här:To set your camera and flash for high speed sync, go to your camera's Custom Setting menu, then scroll to Bracketing/Flash, where you'll see flash sync speed choices. Set the highest speed you see—it'll be either 1/200, 1/250 or 1/320 second depending on your camera.
Att stänga av autosio hjälpte mycket för nu tar den NÄSTAN identiskt lika kompenseringar/bilder. Dock blir fortfarande hälften av bilderna svarta men den går att använda ivf. Kör jag samma för sb400 blir bilderna fortfarande exakt lika och minst 9/10 blixtrar! Synchspeed var på 1/250 sedan innan.
Jättetack för detta! Ska ut 10 dagar och naturfota så skönt att ha lite kontroll nu ivf över blixtarna!!
 

cardazio

Aktiv medlem
Att stänga av autosio hjälpte mycket för nu tar den NÄSTAN identiskt lika kompenseringar/bilder. Dock blir fortfarande hälften av bilderna svarta men den går att använda ivf. Kör jag samma för sb400 blir bilderna fortfarande exakt lika och minst 9/10 blixtrar! Synchspeed var på 1/250 sedan innan.
Jättetack för detta! Ska ut 10 dagar och naturfota så skönt att ha lite kontroll nu ivf över blixtarna!!
Bra att det delvis löste sig. Låter som att du inte låter blixten ladda upp mellan bildrutorna (kolla återuppladdningstiden på 1/1 styrka och se om du verkligen ger tillräckligt med tid alt. Vänta 5 sekunder mellan bilder så att du är säker på att den hinner ladda upp.

I annat fall gissar jag på något annat synkproblem.
 
ANNONS