Annons

Problem med Fotosidans betalningsrutin och Klarna

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja det är väl det gamla vanliga med till/t.o.m, men bra med feedback. Nu fixat. Att förnya i löpande prenumeration blir omständligt och lite bakvänt. Just för att löpande innebär att vi löpande förnyar.

Jag tycker nog det stämmer. Du har löpande Plus idag (går ut ikväll) och det går inte att beställa (och du får info om det) men Fotosidan Magasin kan du beställa. Det är samma info som https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm säger och https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra.htm. Annars återkom!
Att kunna betala för förnyat medlemsskap i god tid innan det går ut vore alltså trevligt, tycker jag. Då riskerar man inte att missa förnyelsen.

Det är väl vad "löpande" innebär som förvirrar mig, skulle jag tro. En löpande prenumeration på en tidning förnyas automatiskt mot faktura (åtminstone har jag för mig att det var så på den tiden jag prenumererade på papperstidningar :).

Om jag minns rätt så var Klarna den enda tillgängliga metodet att göra på det sättet för plusmedlemskapet och jag var inte så förtjust i att använda Klarna så jag ville inte ha automatisk förlängning med Klarna-faktura. (Det var nånting med att behöva registrera sig hos Klarna har jag för mig).

Så jag trodde inte att jag hade en löpande prenumeration på plusmedlemskap, men så står det nu på beställningssidan.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Att kunna betala för förnyat medlemsskap i god tid innan det går ut vore alltså trevligt, tycker jag. Då riskerar man inte att missa förnyelsen.

Det är väl vad "löpande" innebär som förvirrar mig, skulle jag tro. En löpande prenumeration på en tidning förnyas automatiskt mot faktura (åtminstone har jag för mig att det var så på den tiden jag prenumererade på papperstidningar :).

Om jag minns rätt så var Klarna den enda tillgängliga metodet att göra på det sättet för plusmedlemskapet och jag var inte så förtjust i att använda Klarna så jag ville inte ha automatisk förlängning med Klarna-faktura. (Det var nånting med att behöva registrera sig hos Klarna har jag för mig).

Så jag trodde inte att jag hade en löpande prenumeration på plusmedlemskap, men så står det nu på beställningssidan.
Jo du har ett löpande medlemskap köpt förra året. Men det är uppsagt så imorgon kan du styra upp som du vill.

Poängen med omgöringen var just att medlemmar inte skall missa och ffa att få rätt pris på tidning/plus när det är dags förnya (som vi gör med faktura via Klarna (vi hade hellre sett kort-dragning men det hade inte Klarna när de väl släppte sin recurrent-logik)). Om man ligger som ett klassiskt medlemskap så får man ett antal påminnelser innan vi nedgraderar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som jag skrev så tror jag att E-faktura är säkrare än pappersfaktura, men faktura via email är det definitivt inte.

E-faktura går direkt in i betalningssystemet i den bank man använder för betalningar. Man behöver aldrig skanna eller "tolka" fakturan. Det enda man behöver göra är godkänna betalningen på samma sätt som man gör med betalningar man själv lagt in i systemet. Helt överlägset PDF-bilagor via osäker email som kan försvinna spårlöst.

Email via SMTP har inga garantier för leverans till slutadressaten.
Håller med. Både säkrare och smidigare via banken. Men eftersom det ju är Klarnas helt överordnade affärsidé att styra om våra kortbetalningar från våra banker till Klarna så tvingar de oss genom sina bristfälliga betalningsrutiner - något som bara i bästa fall tillför strul och i värsta fall även högre kostnader.

Det kan aldrig ligga i slutkundernas intressen att gå via Klarna när man VILL betala direkt med kort. Vad skulle det tillföra? Kan inte Fotosidan låta oss betala med kort som vanligt när man vill betala direkt även om man inte bor utomlands eller ännu hellre med autogiro direkt mot banken om man vill ha en löpande prenumeration?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo jag är med på det men jag vill ha pdf privat också. Iallafall absolut inte papper. För det finns inga garantier där heller att pappersbrev kommer fram. För återkommande har jag fixat direkt in i internetbanken (e-faktura!?), för internetköp i princip 100% klarna-anslutna butiker, eller via paypal. I värsta fall kort. Jag gillar väldigt mycket också när man kan betala via Swish-länk (detta skulle kunna vara ett klockrent alternativt betalsätt i vår butik). I princip alla internetköp så är pappersfakturan onödig eftersom man vet att man gjort ett köp. Det måste man ta ansvar för och se till att betala i tid.

Jag tror att (som jag sagt ovan) Klarna justerat sin affärsmodell helt även om de fortfarande jobbar med sitt rykte om att det är förseningsavgifter som är deras affärsmodell. Det finns liksom ingen logik eller långsiktighet i att de kör en modell som gör att deras kunder (handlarna) får massa skit och måste försvara sig mot ngt de (handlarna) inte är ansvariga för. Laddar man ner Klarnas app så är det extremt snyggt uppstyrt.

Jag tror inte heller att Klarna hittat på transaktioner eller annat för att tjäna pengar. Eller medvetet mörkat eller skippar skickat ut Mail. Jag tror att de i början av Klarna Checkout hade vissa problem med den nya plattformen (men det är nog 5-7 år sen nu) som skapade problem. Jag tror också att de gärna visar upp sina egna alternativ till betalning än tex kort. Men det känns rimligt. Och jag hade gärna sett att deras recurrent-logik byggde på dragning direkt mot kort istället för faktura. Vi har då och då kollat på Stripe som alternativ. Men vi har också lagt till PayPal som metod för de som inte gillar Klarna.

För att våra kunder skall bli uppmärksammade på ordern så skickar vi mail och informerar. Och klarna skickar sitt.
https://digital.di.se/artikel/klagomalen-mot-klarna-okar

I år är man tredje sämsta företag hos ARN om jag inte läste fel för någon dag sedan.

DI rubrik: "Klarna går mot rekordår - Klagomålen ökar med 105%".
Det är er samarbetspartner man talar om David, en många av oss slutkunder inte är särskilt förtjusta i, på förekommen anledning. De har i en grunden rätt tvivelaktig affärsidé där de klämmer sig in emellan oss och våra banker helt oombett och ovanpå det har rutiner som hittills fintat många långt upp på läktaren med kostnader för oönskade krediter som följd samt i värsta fall påpminnelsekostnader trots att en affär kanske inte överhuvudtaget ingåtts (som i mitt fall) eller faktura överhuvudtaget inte nått slutkund (som i ett antal andra fall).

Du verkar tro att de rätat upp de fel jag refererat till som jag läste bl.a. i denna länk:

https://digital.di.se/artikel/klagomalen-mot-klarna-okar

men det verkar ju inte hänt särskilt mycket fram till nu eller hur?
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Åter igen - du har uppenbarligen inte förstått vad mobilt bank-id är till för.

Tillägg: jag använder Klarna privat och du har uppenbarligen inte heller förstått hur det fungerar. Lär dig att använda systemen så blir det lättare i stället för att anklaga mig för att inte förstå.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Åter igen - du har uppenbarligen inte förstått vad mobilt bank-id är till för.
Lägg ner nu.
Jodå, jag mobilt bank-id för det krävs till Swish och där är det jättebra men det tillför inte ett dugg för mig i min dator. Jag betalar i övrigt aldrig något via min telefon. Jag har svårt att se "crappiga" telefongränssnitt som guds gåva till mänskligheten och det har jag redan upplyst dig om. Varför ska jag släppa mitt tangentbord och ta upp min smartphone - det är bara ineffektivt och helt ologiskt. Alla andra vettiga banklösningar och myndigheter jag har kontalt med har gränssnitt med minst två typer av val av Bank-ID-hantering - ofta tre.

Jag har aldrig tidigare mött ett så taffligt gränssnitt i något annat betalsystem som Klarnas - om man bara vill betala med kort. Om jag vill betala direkt, så vill jag faktiskt komma till min bank och inte till Klarna. Av rent ideologiska skäl har jag inga skäl alls att göda företag som inte tillför mig ett dugg utan mest bara strul. Klarna är ett sådant. För slutkunder är det en rent parasitär verksamhet de ägnar sig åt som vi slutkunder borde hålla oss undan så gott det går.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
https://digital.di.se/artikel/klagomalen-mot-klarna-okar

I år är man tredje sämsta företag hos ARN om jag inte läste fel för någon dag sedan.

DI rubrik: "Klarna går mot rekordår - Klagomålen ökar med 105%".
Det är er samarbetspartner man talar om David, en många av oss slutkunder inte är särskilt förtjusta i, på förekommen anledning. De har i en grunden rätt tvivelaktig affärsidé där de klämmer sig in emellan oss och våra banker helt oombett och ovanpå det har rutiner som hittills fintat många långt upp på läktaren med kostnader för oönskade krediter som följd samt i värsta fall påpminnelsekostnader trots att en affär kanske inte överhuvudtaget ingåtts (som i mitt fall) eller faktura överhuvudtaget inte nått slutkund (som i ett antal andra fall).

Du verkar tro att de rätat upp de fel jag refererat till som jag läste bl.a. i denna länk:

https://digital.di.se/artikel/klagomalen-mot-klarna-okar

men det verkar ju inte hänt särskilt mycket fram till nu eller hur?
1. Du har fortfarande inte greppat hur mobilt BankID funkar (det går utmärkt fortsätta i desktop).
2. Klarna har inte hittat på ngn faktura mot dig. Allt är korrekt och jag har tydligt och detaljerat berättar ovan. Så sluta älta det där.
3. Det har gått 18 mån sen artikeln skrevs. Jag skulle säga att mkt hänt sen dess. Tex en höst med svår regeringsbildning.
4. 105% säger ingenting. Det kan vara 2 anmälningar som året efter blev 4. Fast i detta fallet 78 till 150 (gissat). Av alla transaktioner och antal kunder så låter det ändå inte överdrivet mkt anmälningar.
5. Man kan betala med kort via klarna. Och ffa så kan man betala via PayPal hos oss. Vad mer begär du?
6. Du tycker det är dåligt men de övriga 10-15000 kunderna via har på ett år då? Vem representerar dem i denna tråden?
 

PMD

Aktiv medlem
Kan inte Fotosidan låta oss betala med kort som vanligt när man vill betala direkt [...]?
Jag tycker inte att det borde vara ett stort problem för Fotosidan att erbjuda det. Jag beställde tidigare idag lite grejer från Apotea. De anlitar Klarna för betalningar och ett av alternativen var att betala med kort utan att gå via Klarna. Detta alternativ listades i samma ruta som Klarna-alternativen vilket jag tolkar som att det är Klarnas betalningsrutin som erbjuder det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, jag mobilt bank-id för det krävs till Swish och där är det jättebra men det tillför inte ett dugg för mig i min dator. Jag betalar i övrigt aldrig något via min telefon.
Det finns inget krav på att betala något via telefonen bara för att man använder mobilt bank-id. Jag betalar heller aldrig något via telefonen (förutom när jag swischar), men använder alltid mobilt bank-id när jag legitimerar mig för inloggning på diverse ställen och signerar betalningar, vilket jag gör på en dator. Den datorn kan vara vilken jäkla dator som helst eftersom jag inte är beroende av att det finns ett bankid-program installerat på datorn.

Jag har svårt att se "crappiga" telefongränssnitt som guds gåva till mänskligheten
Gränssnittet i mobilt bankid är allt annat än "krappigt". Det är ett helt normalt modernt användargränssnitt. Det är inte speciellt avancerat, men det behöver det ju inte vara heller eftersom det bara handlar om att mata in en sifferkod.
Ibland behöver man inte ens mata in en kod utan skannar bara en QR-kod som visas på datorn.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kikade hur det ser ut nu på morgonen. Det finns mycket riktigt val för att betala med kort. På Apotea som jag inte handlat från tidigare så visade alla alternativ direkt medan hos oss så var senaste betalsätt ikryssat. Så jag tycker Klarna verkar serva med de flesta betalsätt just nu (direktbetalning finns också) utom kanske Swish då.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
FYI. Paypal har funnits som val ganska direkt efter vi körde igång med Klarna (för många år sen).
Nåt knas är det dock för det finns ingen Paypal-länk längst ner på den sida som påstår att det finns en där.

Så här ser det ut på macOS 10.12.6 med Safari 12.1.2. Denna bild visar nedre delen av sidan. Ovanför finns en ruta och en knapp för att uppdatera personnummer.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Tack! Fungerade utmärkt (och snabbt). Går det att komma till den sidan från någon annan sida på Fotosidan som har med betalningar att göra?

Samt: kommer jag att få en praktisk påminnelse via email om ett år (som jag fick idag)?
(Med tanke på att det inte står "löpande" på prenumerationen nu.)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bra!

Ja du trillar in i den klassiska processen med mail som påminner.

Ja den infon ligger under produkterna på sidorna. Se bild.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Lägg ner nu.
Jodå, jag mobilt bank-id för det krävs till Swish och där är det jättebra men det tillför inte ett dugg för mig i min dator. Jag betalar i övrigt aldrig något via min telefon. Jag har svårt att se "crappiga" telefongränssnitt som guds gåva till mänskligheten och det har jag redan upplyst dig om. Varför ska jag släppa mitt tangentbord och ta upp min smartphone - det är bara ineffektivt och helt ologiskt. Alla andra vettiga banklösningar och myndigheter jag har kontalt med har gränssnitt med minst två typer av val av Bank-ID-hantering - ofta tre.
Mobilt bank-ID är inte en betalningsmetod utan en identifiering. Du betalar inte med mobilen bara för att du använder bank-ID i den. Det fungerar utmärkt att betala saker via datorn och bara använda mobilen för att identifiera sig, vilket vi är flera som försökt förklara flera gånger i den här tråden. Mobilt bank-ID är inte ett dugg mer ineffektivt eller ologiskt än att t.ex. använda en bankdosa eller annan identifieringslösning.

Att du av ideologiska skäl inte vill använda Klarna för direkt- eller andra betalningar är knappast något som Fotosidan (eller andra som använder dem) kan rå över, men du får väl leta rätt på någon alternativ sajt som använder en för dig acceptabel betalningsleverantör ....
 

martinot

Aktiv medlem

martinot

Aktiv medlem
4. 105% säger ingenting. Det kan vara 2 anmälningar som året efter blev 4.
Notera att ökningen av anmälningarna emot Klarna under 2018 (vi får avvakta ett litet tag till för att få veta hur de "lyckats" under 2019) inte var 5%, utan 105%. Rätt stor skillnad. Det är knappast en slump att "topp tio" av företagen med mest klagomål är åt det skummare hållet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Den senaste granskningen av Klarna gör det svårare att försvara dem. De är för hemliga var intäkterna kommer och vad deras kärnverksamhet är. Problematiskt för oss handlare och framtida aktieägare.

Det är inte helt lätt byta och det fungerar väldigt bra kring kreditrisken. Vi riskerar inget vilket är bra. Utcheckningen är överlägset smidig men det är såklart viktigt att folk inte känner sig lurade.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan en handlare påverka hur betalningswebsidan ser ut på något sätt? I så fall kan ni kanske göra något där som underlättar för Fotosidans kunder. Att det tydligare framgår att Paypal är ett alternativ vore nog bra, t.ex.
 
ANNONS