Annons

Vill veta vilka objektiv som passar min kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hejsan! Jag fick en Konica C35 EF ifrån en släkting för ett tag sedan. Jag gillar verkligen kameran och kommer att fortsätta att använda den (den är analog) men skulle helst vilja skaffa ett annat objektiv så att man kommer nämre det man fotar. Kollade runt på flickr och blev lite imponerad över vilka mysiga bilder folk har tagit med kameran, vilket gav mig en kick till att använda kameran på heltid.

Just nu sitter det ett"Konica Hexanon 38mm F2:8" på kameran (antar att det har suttit där sedan kameran tillverkades).

Har kollar runt på diverse sajter för att få information, men har tyvärr inte fått ett svar på min fråga,
Därför blev jag medlem här med tanke på att ni har större kunskaper när det kommer till kameror.

Och om något verkar vara luddigt och oläsbart..så kan det bero på att jag är berusad.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Just nu sitter det ett"Konica Hexanon 38mm F2:8" på kameran (antar att det har suttit där sedan kameran tillverkades).
Med tanke på att C35 EF har fast objektiv som inte är utbytbart är det högst sannolikt att det är originalobjektivet som fortfarande sitter på kameran.

Din kamera har alltså inte tillverkats för att objektivet ska kunna bytas, så något alternativt objektiv kommer du inte att kunna hitta.

Det kan eventuellt fungera med en tele-adapter som skruvas fast längst fram på objektivet, men det blir svårt att använda då sökaren fortfarande kommer att visa det utsnitt som det vanliga objektivet skulle ge utan tele-adaptern. Kanske någon annan har erfarenhet av tele-adapters på en C35?
 

lusidor

Aktiv medlem
Hej!

När du nyktrat till kan du ju kolla om det går att ta bort objektivet! ;o)

Vad jag förstår är inte Konica C35 EF en modell med utbytbara objektiv. Men den kan ju vara trevlig ändå!

/ L
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Kollade igenom Flickr på riktigt nu (dvs alla sidor) och det stämmer som ni säger att det inte är menat att man ska kunna byta objektiv. Men jag gillar kameran ändå :)
Såg dock på en del bilder man användaren har satt på ytterligaren en "lins" (eller det kanske heter något annat) på kameranhttp://www.flickr.com/photos/ecru/2243750807/


Jag tror inte att man kan ta bort det nuvaranda objektivet, det sitter visserligen en liten platta på det med två skruvar. Men det är antagligen för att man ska kunna få ett bra grepp när man ändrar från närbilder till avståndsbilder.

Tackar för hjälpen dock :)
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Såg dock på en del bilder man användaren har satt på ytterligaren en "lins" (eller det kanske heter något annat) på kameranhttp://www.flickr.com/photos/ecru/2243750807/
Bilden visar kameran med ett skyddsfilter (SKYLIGHT) monterat längst fram på objektivet. Om du tittar noga ser du ett gängat spår i objektivets ytterkant. Det är i denna gänga det går att montera filter och andra tillbehör. På denna kamera ska det tydligen (enligt bilden) vara 46mm diameter på gängan.

Ett SKYLIGHT-filter är svagt färgat och används för att ta bort UVG-ljus och lite blått ljus när man fotograferar med film vid t.ex. solsken. Det hjälper mot att bilderna under vissa fotosituationer kan få en svagt disig blå missfärgning. Filtret fungerar också som ett skydd för objektivet då det oftast är billigare att byta ett repigt filter än objektivet.

Det är också i denna gänga det skulle kunna vara möjligt att skruva på en tele-konverter som kommer att fungera som när vi håller en kikare framför våra egna ögon. Om det någonsin har tilverkats en sådan som passar en C35 vet jag dock inte.

Det bästa är nog att uppskatta kameran som det är. Att inte kunna byta objektiv begränsar naturligtvis användningsområdet, men för den typen av bilder den är konstruerad för kan den säkert ta mycket bra bilder. Den har ju en vettig storlek också ...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
Just nu sitter det ett"Konica Hexanon 38mm F2:8" på kameran (antar att det har suttit där sedan kameran tillverkades).
...
Jag kan förstå att du gillar bilderna du får från din Konica C35. Konicas Hexanon-objektiv håller ypperlig kvalitet. Konica var aldrig någon stor tillverkare, men deras grejer höll minst samma kvalitet som de "stora" tillverkarna, vare sig det gällde kameror, objektiv, film eller fotopapper.

Har själv en Konica Autoreflex T3 som ÄR en systemkamera, där man alltså kan byta objektiv. Är nu länge sedan jag använde den, men det var en väldigt bra kamera som jag verkligen gillade!


I bruksanvisningen som (The_SuedeII) letade upp åt dig finns inget nämnt om någon telekonverter, så Konica har sannolikt inte tillverkat någon sådan till denna kamera.
 
ANNONS