Annons

Sökaren och synfel

Produkter
(logga in för att koppla)
Har väldigt svårt att se korrekt i sökaren för mina syn fel och diffar en hel del på mina ögon. Höger öga har fått blivit sökar öga så att säga för bäst syn men det blir ruggigt svårt att använda manuell fokus då när det är skarpt för mig blir o skarpa foton. Min fundering är att göra en sökaröga genom att sätta in rätt styrka på glaset framför sökaren då det är så jädrans obekvämt att ha glasögonen framför. Linser trivs jag inte alls med så det alternativet går bort.
Vad har ni andra gjort för lösningar för att åtgärda detta?
Finns det något smidigare alternativ än att bygga eget för att lösa?
 

wh0

Aktiv medlem
Hm hm hm, går det inte att ställa in på kamerans sökare? Jag har iaf en liten ratt där man kan vrida och ändra dioptrier. Fast det lär väl kanske inte gå till några extrema synfel. Går det inte att fotografera i glasögon?:>
 
visst går det att fota med glasögon men jag får inte hela sökaren i bild väldigt störande vid ex fågelfoto dock kanske det ändras när nytt kamerahus ska köpas men hade även problem med detta på en d300 samt kollade detta i butik på d3 och d700 då ff har mycket bättre sökare och får då inte med hela bilden utan tappar all info på skärmen.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Hur ser ditt recept ut?
Om du har astigmatism (brytningsfel) är det inte lätt att få till korrektionslinser för sökaren.
Är det enbart närsynthet eller långsynthet så justera sökaren med hjälp av dioptrijusteringsreglaget om sådan finnes.
 
nu har jag inte papperna ligger hemma här, Om jag ska beskriva mina synfel kort så har jag totalt olika syn på långt och kort, glasögonen fungerar på längre avstånd vid data mm går de nån min sedan blir allt bara en suddig massa dock så ser jag inte bra utan dom men ögonen överanstränger sig för mycket. Ögonen har olika starka synfel. ser dubbla konturer/kanter vissa saker blir nästan dubbla. och här är också det som ställer till störst problem för mig med sökaren.
får alltså förlita mig vid att auto fokus träffar rätt. Där jag har störst problem med detta är vid fågelfoto där jag gång på gång lyckas sätta fokus på bakgrunden och inte ser skillnaden i sökaren. Fick mig att börja fokusera manuellt men då för min del när fokus ligger på fågeln så är den helt fel fokuserad testade dock detta med blå himmel som bakgrund så kunde inte avgöra hur fel fokus låg ska se om jag kan göra några tester för att avgöra hur fel jag lägger fokusen. Eftersom detta ställer till såpass stora problem vid all foto med fart i så vill jag på något sätt få rätt på det och kunna förlita mig på mig själv istället för kameran så om de kostar några slantar tror jag de är värt det.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Har väldigt svårt att se korrekt i sökaren för mina syn fel och diffar en hel del på mina ögon. Höger öga har fått blivit sökar öga så att säga för bäst syn men det blir ruggigt svårt att använda manuell fokus då när det är skarpt för mig blir o skarpa foton. Min fundering är att göra en sökaröga genom att sätta in rätt styrka på glaset framför sökaren då det är så jädrans obekvämt att ha glasögonen framför. Linser trivs jag inte alls med så det alternativet går bort.
Vad har ni andra gjort för lösningar för att åtgärda detta?
Finns det något smidigare alternativ än att bygga eget för att lösa?
Har för mig så fanns tidigare hållare för att låta en optiker montera för ögat passande glas. Kanske det går att ta en korrektionslins montera bort glaset och låta en optiker slipa in ett glas som passar för ditt behov.
 
ANNONS