Annons

Minolta SR-T 101

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterFotarAllt

Ny medlem
Hejsan! Har hittat en gammal familjeägodel, en Minolta SR-T 101, som jag inte vet vad jag skall använda för film till. Vilken bör jag använda? Tillverkas Film fortfarande till dessa?

MvH/P
 

tannler

Aktiv medlem
135-film börjar bli sällsynt i allmän handel. Det finns att få tag i från "de stora drakarna" och från några "envisa idealister". Kolla på photax.se - Film - Film, så hittar Du deras sortiment från Efke, Foma, Fulifilm, Ilford, Kentmere och Kodak. Inte på långa vägar samma utbud som för femton år sedan, men hyfsat rikligt.
 

jonasfx

Aktiv medlem
film finns på till exempel expert, clas ohlsson, teknik magasinet, media markt etc.

du kan kolla upp om du kan lämna för framkallning någonstans där du bor eller om du vill skicka. då finns t ex crimson eller... ja, jag brukar framkalla själv. roligast så :)

men lycka till! jag har samma kamera och tycker mycket om den. på tradera finns linser för en billig penning
 

Urr

Aktiv medlem
Film är ju inget problem. Men det är värre med batterier. Kameran funkar utan, slutaren är mekanisk. Det är bara ljusmätaren som faller ifrån. Om batterierna är slut (kvicksilver-varianten) kan du köpa zink-luft (1,4v) på t ex Clas Olsson.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag fick min 101:a när pappa bytte upp sig till Nikon i andra halvan av sjuttitalet. Det var maffigt. En egen riktig systemkamera när man var i högstadieåldern.
Jag har kvar kameran. Den har kärvat ihop i mätarkopplingen, och ovjektiven har börjat kärva i bländarmekanismen. Jag använder den inte till något. Men jag kommer alltid ha den kvar. Det är en skön pjäs.
Kul att du tänker använda din.
Lycka till!

OM jag skulle få för mig att använda kameran så skulle jag försöka få tag i Kodak Tri-X. Svartvit. 400 ASA/ISO. Det var det jag använde mest när det begav sig.


Petter ...
 

PeterFotarAllt

Ny medlem
svar

Tack alla för info! Ni har hjälpt till massor! ..uppskattar även ännu mer hjälp om någon har något att ge, vad som fungerar bäst för er och liknande!

vänligen
/P
 

FlyerOne

Aktiv medlem
När det gäller ersättning för exponeringsmätarens PX-625 kvicksilverbatteri, som ju inte tillverkas längre, så finns det ett antal olika lösningar att hitta på nätet.

Här är en:
http://ludens.cl/Electron/mercreg/mercreg.html

Observera att den regulatorkrets han föreslår INTE får plats i batteriutrymmet. Ett silveroxidbatteri med Schottky-diod får dock plats.
 

PeterFotarAllt

Ny medlem
instruktioner

Har fått tag i instruktionsboken på engelska och det står såhär:
"The film advance lever has a total 'throw' of 170 degrees; of this distance, the first 20 degrees have no effect but are intended to provide a 'free play' range which the lever may be "offset" from the body for rapid shooting."
Kan någon hjälpa till med översättning? Förstår inte det engelska fackspråket något vidare!
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Har fått tag i instruktionsboken på engelska och det står såhär:
"The film advance lever has a total 'throw' of 170 degrees; of this distance, the first 20 degrees have no effect but are intended to provide a 'free play' range which the lever may be "offset" from the body for rapid shooting."
Kan någon hjälpa till med översättning? Förstår inte det engelska fackspråket något vidare!
Det står att frammatningsarmen går att fälla ut en bit från kamerahuset utan att filmen dras fram, du har ett läge där armen ligger infälld över kameran och ett annat läge där den är lite utfälld redo för nästa frammatning (med höger tumme). Frammatningsarmens totala rörelse är 170 grader, varav de första 20 graderna bara fäller fram armen utan att mata fram filmen.
 
ANNONS