Annons

50-talsstil

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag har fått en idé om att jag vill fota bilder i lite 50- eller 60-talsstil. Lite sisådär Birgitte Bardot, Cannes, Alfa Romeo, svartvitt... Det är bildstilen jag är ute efter, inte motiven. Jag antar att en hasselbladare från 60-talet med nån fin gammal film skulle passa bra, men tyvärr har jag bara min canon 550d, lightroom 3.3 och elements 8 (men jag är inte så förtjust i postmanipulering). Förslag på hur jag kan göra, någon?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Då har du problem om du inte vill postprocessa, för att om du inte fotar manuellt i den stilen med gammal film och kamera så återstår i stort sett bara postprocessing av den digitala varianten.

Det enda jag kan föreslå då är väl att du slänger på ett svetsglas framför objektivet för att stoppa så mycket ljus du kan och sedan smörja i frontglaset med vaselin så slutresultatet ser förjävligt ut. :)

Lycka till!

/ Magnus
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Då har du problem om du inte vill postprocessa, för att om du inte fotar manuellt i den stilen med gammal film och kamera så återstår i stort sett bara postprocessing av den digitala varianten.

Det enda jag kan föreslå då är väl att du slänger på ett svetsglas framför objektivet för att stoppa så mycket ljus du kan och sedan smörja i frontglaset med vaselin så slutresultatet ser förjävligt ut. :)

Lycka till!

/ Magnus
Haha! Tack Magnus, jag anade att det var nån gammal flaskbotten eller nåt som skulle behövas tejpas fast på objektivet. Men men, jag förstår såklart att bildbehandling krävs för detta så jag får rucka på mina principer och låta ändamålet helga medlen. :)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Visa en bild på stilen du vill ha. Även på 50 och 60 talet skiljer sig bildstilar åt. Studio eller utomhus ...
Jag gör mycket 40 och 50 talsbilder, men mer i klassisk Hollywoodstil. Använder då nakna blixtar tex
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Gillar dina bilder skarpt Per! Jag bildgooglade precis lite på Kennedy, Audrey Hepburn, Fellini o dyl, men hittade ingen klockren bild som exempel.
 

jojjew

Aktiv medlem
jag fick till en bild i lite sånt stuk förra sommaren. jag höll upp ett par solglasögon som var lite gul-oranga. om du kan fästa ett sånt glas framför linsen kanske.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Men igen, det är väl mest rekvisitan som daterar bilden? Eller vad är det jag missar? Oskärpa? S/V? Kornighet? Allt detta kan väl hänt även långt in på 90-talet, innan digitaltekniken blev utbredd?

Per.
Du har en poäng Per, helt klart. Men det är kanske något som är svårt att beskriva - och således det som är min grundfråga, hur göra? Ska vi kalla det je ne sais coui?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag tror mest på rekvisita och modell med rätt makup. Min bild är en "normal" bild, bara gjord till svartvitt med ett justeringslager. Tifa ör dock duktig på att se retro ut.
 
ANNONS