Annons

Samyang 35/1,4 AS UMC är nu officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

newbeach

Avslutat medlemskap
Samt att modellen har CPU-chip, dvs du ställer in bländare och så direkt i kameran, snarare än genom bländarringen. Dessutom har den (rätta mig om jag har fel) AF confirmation även på Canon.
Du har fel, iallafall när det gäller Samyangen med Canonfattning. Men 'UMC' står för Ultra Multi Coated, och inget annat.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Du har fel, iallafall när det gäller Samyangen med Canonfattning. Men 'UMC' står för Ultra Multi Coated, och inget annat.
Pratar inte om vad det står för, utan vad modellen med det namnet innebär. Och där stämmer allt jag sa, möjligen med undantag för Canon-delen :) Första modellen har alltså inte UMC i namnet, vilket var min poäng.
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Pratar inte om vad det står för, utan vad modellen med det namnet innebär. Och där stämmer allt jag sa, möjligen med undantag för Canon-delen :) Första modellen har alltså inte UMC i namnet, vilket var min poäng.
Okej, det är en schysst glugg hursomhellst. Kanske inte passar ett 'aktivt' fotande men har man lite utrymme för felfokusering så är den kanon. Utan liveview har jag dock svårt att sätta skärpan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Okej, det är en schysst glugg hursomhellst. Kanske inte passar ett 'aktivt' fotande men har man lite utrymme för felfokusering så är den kanon. Utan liveview har jag dock svårt att sätta skärpan.
Det är väl det som är marigt med extremt ljusstarka objektiv, och manuell fokusering.
Sökarskivorna är optimerade för mer "normalt" ljusstarka objektiv (ca 2,8-5,6).
Ljusstarka objektiv kräver en supermatt sökarskiva.
Men autofokus är mer exakt än manuell fokusering trots allt.
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Det är väl det som är marigt med extremt ljusstarka objektiv, och manuell fokusering.
Sökarskivorna är optimerade för mer "normalt" ljusstarka objektiv (ca 2,8-5,6).
Ljusstarka objektiv kräver en supermatt sökarskiva.
Men autofokus är mer exakt än manuell fokusering trots allt.
Detta håller jag helt med om, dock är det nästan omöjligt utan "live view".
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Okej, det är en schysst glugg hursomhellst. Kanske inte passar ett 'aktivt' fotande men har man lite utrymme för felfokusering så är den kanon. Utan liveview har jag dock svårt att sätta skärpan.
Det får stå för dig, jag har inga större problem att sätta fokus för det mesta :) Använder aldrig live view. Men ja, fullformat + 20% större sökare hjälper tveklöst mycket. Om du med 'aktivt' fotande menar actionmotiv håller jag med, om du menar generellt foto när man är ute och vandrar nånstans håller jag inte med öht, då det är precis vad jag använder mitt till.


Eller så tittar man i mitt album :)
The more the merrier? ;)
 

wfrank

Aktiv medlem
Är intresserad av detta objektiv som möjligt alternativ till Zeiss 35/2 eller deras nysläppta 35/1.4. 35L är för dyrt. Med ny mattskiva i 5D2 (EG-S) är det hyffsat enkelt i de flesta ljussammangang att fokusera manuellt med tex EF 50/1.4. Det gör jag nu aldrig eftersom AF 5D2-EF50/1.4 träffar mitt i prick (mina ex) 4 av 5 - men testar jag MF så får jag 3 av 5 kanske. Det tycker jag är VG+ mot en mycket bra AF.

Jag har Samyang 14/2.8 (med chip via adapter) som är VÄLDIGT skarpt. På den brännvidden är jag beroende av chipet för jag tycker det är mycket svårt att se i sökaren när skärpan sitter 100%. Ju lägre brännvidd ju svårare - å andra sidan är skärpedjupet längre och om man vill kan man säga det kompenseras till viss del av det.

Det jag läst bland div polska översättningar kring 35/1.4 är att det tycks finnas/komma två Canoversioner, en med AF confirm-chip (som jag vill ha) och en utan. Någon som sett mer kring detta?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Är intresserad av detta objektiv som möjligt alternativ till Zeiss 35/2 eller deras nysläppta 35/1.4. 35L är för dyrt. Med ny mattskiva i 5D2 (EG-S) är det hyffsat enkelt i de flesta ljussammangang att fokusera manuellt med tex EF 50/1.4. Det gör jag nu aldrig eftersom AF 5D2-EF50/1.4 träffar mitt i prick (mina ex) 4 av 5 - men testar jag MF så får jag 3 av 5 kanske. Det tycker jag är VG+ mot en mycket bra AF.
Jag har samma mattskiva i min 5D (EE-S) och tycker att det går bra att fokusera med objektiv som är 40mm och längre (Testat med 40/2.0, 50/1.8, 85/1.4 och 200/4 där 85an var klart knepigast). Men däremot har det varit riktigt svårt med vidare bildvinklar. Testat 28/2.8 och
35/2.8. Nu är den 35an betydligt ljussvagare vilket borde göra skillnad, men jag skulle gärna höra från någon med EE-S/EG-S hur det går att fokusera ett 35/1.4.
Det jag läst bland div polska översättningar kring 35/1.4 är att det tycks finnas/komma två Canoversioner, en med AF confirm-chip (som jag vill ha) och en utan. Någon som sett mer kring detta?
Nej, det vet jag inget om, men det går ganska bra att chippa på egen hand annars :)
Det jag saknar är kamerastyrd nedbländning, jag avskyr att behöva blända ned manuellt innan jag
tar bilden.

Edit: Nu snubblade jag över lite åsikter och bilder jag inte sett tidigare, fyll gärna på om ni har något som inte länkats tidigare :)
http://www.questionsphoto.com/article/539-samyang-35-mm-f-1-4-as-umc-une-premiere-prise-en-main
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Nej, med Pentax kan man styra bländaren i kameran.
Förmodligen även Nikonvarianten, då det i alla fall var så på 85:an jag hade.

För övrigt provade jag nyss en polares Samyang 35/1,4, och det var riktigt trevligt. Inte supervälbyggt direkt, men inte heller så gigantiskt som jag föreställt mig. Det var riktigt lätt att se i sökaren var fokus låg dessutom, även på flera meters håll. Han har Canons utbytesskiva för manuell fokus i en 5D MkII.
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Förmodligen även Nikonvarianten, då det i alla fall var så på 85:an jag hade.

För övrigt provade jag nyss en polares Samyang 35/1,4, och det var riktigt trevligt. Inte supervälbyggt direkt, men inte heller så gigantiskt som jag föreställt mig. Det var riktigt lätt att se i sökaren var fokus låg dessutom, även på flera meters håll. Han har Canons utbytesskiva för manuell fokus i en 5D MkII.
Nej, jag är lite missnöjd med kvalitetskänslan i den, framförallt fokusringen som inte alls är lika följsam som i 85an. Fokus är svårt att få till i 7D utan live view, det är betydligt lättare på 85an trots kortare skärpedjup.
 
ANNONS