Annons

Samyang 35/1,4 AS UMC är nu officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Nej, jag är lite missnöjd med kvalitetskänslan i den, framförallt fokusringen som inte alls är lika följsam som i 85an. Fokus är svårt att få till i 7D utan live view, det är betydligt lättare på 85an trots kortare skärpedjup.
Min 85:a var knallseg i fokuskänslan, vilket är både bra och dåligt. Bra för att den håller sig där man ställt den, men dåligt för att det är bökigare att ställa skärpan snabbt.
Angående kvalitetskänslan på 35:an så tyckte jag den var ungefär som vilken normalzoom som helst i ungefär samma prisklass (4 lök). Kanske lite rackligt motljusskydd, men det är en petitess.
 

keckax

Aktiv medlem
Min 85:a var knallseg i fokuskänslan, vilket är både bra och dåligt. Bra för att den håller sig där man ställt den, men dåligt för att det är bökigare att ställa skärpan snabbt.
Angående kvalitetskänslan på 35:an så tyckte jag den var ungefär som vilken normalzoom som helst i ungefär samma prisklass (4 lök). Kanske lite rackligt motljusskydd, men det är en petitess.
Optiskt då? Hann du bilda dig någon uppfattning?

/K
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Det har börjat dyka upp lite bilder här av hyffsad storlek
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/970080/6

Skulle vara kul komma över någon RAW på 1.4... gärna något "porträttigt"

Edit: tillägg, låter hoppfullt det du säger Martin om MF via mattskiva...
Här har du 2 bilder, en vidöppen och en 2.8, dock inte så mycket till porträtt men raw är det iallafall. När du ändå är inne kan du kommenter bilderna i min fotoblogg, ingen annan gör det... :(
http://niklasnystrand.com/samyang/samyang.zip

Högerklicka, spara som.
 

wfrank

Aktiv medlem
Tack!, ser väldigt trevligt ut vidöppet, och på en 7D dessutom (för det är väl det?). Kan posta crop här (med din tillåtelse såklart).

Edit, med trevligt menar jag både skärpa och bokeh
 

Makten

Aktiv medlem
Optiskt då? Hann du bilda dig någon uppfattning?
Nä, jag kikade bara på kamerans display. Men bakgrundsoskärpan såg väldigt lovande ut. Klart mjukare än allt annat jag sett från 35:eek:r som jag själv ägt eller provat:)

Om man väger samman allt som just nu florerar på nätet så verkar det som att detta objektiv beter sig ungefär som 85:an. Alltså att det är riktigt bra vid full glugg men att det kanske inte blir sådär jätteskarpt när man bländar ner. Jag tror det är dumt att köpa 35:an om man inte tänker fota mest vid f/1,4-2 eller så, för alternativen är ju mycket, mycket mindre och lättare. Och vid f/4 är nog alla konkurrenter minst lika bra.
 

wfrank

Aktiv medlem
Här är helbild och crop tagna på 1.4, tack för lånet Niklas :)

Först helbild: MVG bokeh,
Sen 100% crop: VG+ skärpa på 1.4

Edit: f.ö. verkar skärpan öka mer eller mindre obetydligt vid lite nedbländning - stora skillnaden där är det ökade skärpedjupet
 

Bilagor

genkakuzai

Aktiv medlem
Ser ju inte så illa ut alls :) Ser fram emot fler testbilder, gärna i färg, då färgrenderingen helt klart är av intresse!
 

AK47

Medlem
Jag kommer förmodligen köpa detta objektiv, men vill se lite tester först innan jag bestämmer mig.
 

Hilden

Ny medlem
Verkar inte som länkarna fungerade Kristoffer. Jag är också sugen på att köpa det här objektivet och har kollat lite på http://www.foto-tip.pl där den verkar lite billigare än i Sverige, nån som beställt därifrån?
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Verkar inte som länkarna fungerade Kristoffer. Jag är också sugen på att köpa det här objektivet och har kollat lite på http://www.foto-tip.pl där den verkar lite billigare än i Sverige, nån som beställt därifrån?

NI får se till att använda rätt länk. Den som Wilhelm Frank kopierade är fel, den han hann svara innan jag hann editera den. Rätt adress är http://niklasnystrand.com/samyang/samyang.zip

Jag beställde mitt från Foto-tip. Funkade bra, tog ca. en vecka och kostade typ en tusenlapp mindre än Cyberphoto. Enda nackdelen är att de använder UPS som är världshistoriens sämsta fraktbolag.
 

Hilden

Ny medlem
Jag beställde mitt från Foto-tip. Funkade bra, tog ca. en vecka och kostade typ en tusenlapp mindre än Cyberphoto. Enda nackdelen är att de använder UPS som är världshistoriens sämsta fraktbolag.[/QUOTE]

Okej, ja UPS är inget vidare. Är du fortfarande nöjd med objektivet? Har du bytt fokusskärm för att fokusera med den eller behövs det inte?
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Okej, ja UPS är inget vidare. Är du fortfarande nöjd med objektivet? Har du bytt fokusskärm för att fokusera med den eller behövs det inte?
Nej jag har inte bytt till mattskiva, dock skulle det nog behövas. Svårt att sätta skärpan tycker jag, inte alls lika svårt med storebror 85 1,4.

Jag är riktigt nöjd, skärpan är riktigt bra. Beställde en A3 utskrift från Crimson som jag fick i fredags, skärpan var riktigt bra och det var verkligen tryck i färgerna. Kan rekommendera gluggen!
 

Hilden

Ny medlem
Nej jag har inte bytt till mattskiva, dock skulle det nog behövas. Svårt att sätta skärpan tycker jag, inte alls lika svårt med storebror 85 1,4.

Jag är riktigt nöjd, skärpan är riktigt bra. Beställde en A3 utskrift från Crimson som jag fick i fredags, skärpan var riktigt bra och det var verkligen tryck i färgerna. Kan rekommendera gluggen!
Jag är verkligen sugen på det här objektivet och från bilderna jag sett ser det riktigt bra ut! Bokehn ser rikitgt bra ut också.
Det enda jag är lite tveksam över är just den manuella fokusen. Hade tänkt använda den till bla. ett bröllop om några månader och hade gärna haft autofokus :) Kommer du ihåg vad priset blev efter frakt och allt?
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Jag är verkligen sugen på det här objektivet och från bilderna jag sett ser det riktigt bra ut! Bokehn ser rikitgt bra ut också.
Det enda jag är lite tveksam över är just den manuella fokusen. Hade tänkt använda den till bla. ett bröllop om några månader och hade gärna haft autofokus :) Kommer du ihåg vad priset blev efter frakt och allt?
3634:- tror jag. Kolla fokuseringen med live-view och sen är det bara att skuta på, sätter du bara skärpan rätt så kommer du inte bli missnöjd med den!
 
ANNONS