Annons

18-105 eller kameraproblem (VR)

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Har fått ett problem med min 18-105mm som ingick i mitt D7000 kit. Jag tror i varje fall att det är ett problem, för jag får inte för mig att detta funnits tidigare (men jag kan ha fel...)
Jag fokuserar på ett föremål (spot) och håller nere avtryckaren samt att VR aktiveras, om jag släpper upp avtryckaren så flyttas fokuspunkten en bit.
Låt säga att jag fokuserar på ett skruvhuvud på några meters avstånd med full zoom, den lilla fyrkanten som indikerar min fokuspunkt är låst på skruven. Släpper jag då upp avtryckaren så flyttas fyrkanten så pass mycket att skruven nu är utanför.

Förstår att det kan vara svårt att förstå min luddiga förklaring, men någon annan har kanske stött på samma problem? Jag har bara ett fast 50mm utan VR utöver denna glugg, därför är det svårt att jämföra eftersom 50mm fungerar felfritt.
 

Kempor

Aktiv medlem
Då du släpper upp avtryckaren släpper du ju fokuslåsningen. Vill du inte det håller du kvar fingret. Förstår inte riktigt problemet.
 

j2^

Aktiv medlem
Hej,

Har fått ett problem med min 18-105mm som ingick i mitt D7000 kit. Jag tror i varje fall att det är ett problem, för jag får inte för mig att detta funnits tidigare (men jag kan ha fel...)
Jag fokuserar på ett föremål (spot) och håller nere avtryckaren samt att VR aktiveras, om jag släpper upp avtryckaren så flyttas fokuspunkten en bit.
Låt säga att jag fokuserar på ett skruvhuvud på några meters avstånd med full zoom, den lilla fyrkanten som indikerar min fokuspunkt är låst på skruven. Släpper jag då upp avtryckaren så flyttas fyrkanten så pass mycket att skruven nu är utanför.

Förstår att det kan vara svårt att förstå min luddiga förklaring, men någon annan har kanske stött på samma problem? Jag har bara ett fast 50mm utan VR utöver denna glugg, därför är det svårt att jämföra eftersom 50mm fungerar felfritt.
"Spot" är en ljusmätningsstrategi, inte en autofokusstrategi.

Antingen får du ställa in din kamera på att tillåta exponering även om den inte har fokuslås även i S-läge, lämpligen så ställer du då även in kameran så att du INTE använder avtryckaren till att fokusera, utan AF-On-knappen på baksidan.
 

stregnil

Aktiv medlem
Misstänkte att jag inte skulle kunna förklara i en post, jag ska ta kamera och glugg till Rajala idag så får de titta på den...

@ j2^ - jag använde fel term, men det eventuella felet har ju inte direkt med det att göra, men tack för övriga tips oavsett.

@ Kempor - jag har koll på hur VR funkar, men i detta fallet så hoppar bilden till efter jag släppt fokuslås, jag hör t.om ett dovt "klonk". Bilden flyttar sig diagonalt upp mot höger en liten bit.
Jag får dock inte denna effekt när jag använder liveview...


Tack!
 

j2^

Aktiv medlem
Jag noterar nu att jag läste en sak fel i ditt inlägg. Ignorera mitt andra förslag.
 
ANNONS