Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig Sigma 18-50/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Hej.
Har haft den stora oturen att mitt Sigma 18-50/2.8 EX Macro har gått sönder. Verkar vara något med elektroniken som gått sönder så den inte skickar någon information till min K-5a.
När man slår på kameran så måste man välja vilken bärnnvidd objektivet har, får ingen bländarinfo och autofokusen fungerar inte. Rätt trasig alltså.

Det jag funderar på är om det är värt att laga, har köpt i andra hand så finns inget kvitto på den, vart ska man skicka och om någon har en uppskattning vad det kostar?

Ska till förenta staterna i höst så har möjlighet att inhandla ett nytt objektiv där, så ett Da* 16-50 läskar ju lite..
 

icehacker

Aktiv medlem
sällan det är billigt att laga trasiga objektiv. Har man ett kanonobjektiv och man vill behålla det så är det naturligtvis inte kronor och ören som avgör.
Mitt Pentax 17-70 lade SDM:en av och det skulle kameraservice i kungsör ha 4000:- för att laga.

Du kan ju räkna med 250:- + frakt för att få reda på vad felet är, det skulle ju kunna vara ett fel som inte kostar skjortan att laga och då kan det ju vara värt besväret.
 

hence84

Aktiv medlem
sällan det är billigt att laga trasiga objektiv. Har man ett kanonobjektiv och man vill behålla det så är det naturligtvis inte kronor och ören som avgör.
Mitt Pentax 17-70 lade SDM:en av och det skulle kameraservice i kungsör ha 4000:- för att laga.

Du kan ju räkna med 250:- + frakt för att få reda på vad felet är, det skulle ju kunna vara ett fel som inte kostar skjortan att laga och då kan det ju vara värt besväret.
Det är den uppfattningen jag har med, köpte objektivet för 2000 kr så mer än det vill man ju inte lägga. Jag är väldigt nöjd med objektivet men nu när det gått sönder så har man ju "möjlighet" att testa något annat.

Är nog mest inne på att köpa ett nytti staterna, vilken ska man välja isådannafall?

Pentax Da* 16-50/2,8

Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM

Tamron AF SP 17-50/2,8
 

bengt luthman

Aktiv medlem
det verkar som att Sigma 18-50 f/2,8 EX har lätt för att glappa i kontakterna i huset mot Pentax K-5. Jag har haft lite samma problem som dig men när jag trycker lite på objektivet mot huset så fixar det sig. Det hände inte så ofta, men det är sjukt störande när det händer. Kanske bättre att satsa på Pentax egna objektiv, men de blir ju så dyrt. och de har inget 70-200.

//Bengt
 

FlyerOne

Aktiv medlem
När det gäller valet mellan de tre objektiv du listar hence84, så håller jag med föregående talare - skippa Sigma-objektivet.

Det kostar nästan dubbelt så mycket som Tamron-objektivet, utan att du direkt får ut så mycket mer. Den optiska stabilisering som Sigma har använt i detta objektiv tycks inte vara snorbillig precis, och dessutom har du ju redan stabilisering i kamerahuset, så här kastar du tusenlappar i sjön. Och nä, du skulle inte ha någon nytta av att köra med båda systemen inkopplade samtidigt (om det nu inte finns någon spärr). För DESSA båda stabiliseringssystem gäller nämligen att de INTE kan användas samtidigt för att få ännu bättre stabilisering - du måste ha det ena urkopplat. Dessa båda har i princip parallellkopplade ingångar, så resultatet skulle bli att du med även det andra systemet inkopplat fick tillbaka skakningarna igen (fast i motsatt fas).

Det finns andra stabiliseringssystem där ingångarna kan seriekopplas efter varandra och som därför går att använda samtidigt för att få ännu bättre stabilisering (de enda som har antytt något om att de håller på och labbar med sådana system är Sony-gubbarna - de har ju t.o.m. stoppat in de första generationerna av ett par sådana system i sina senaste kameramodeller - tycks funka alldeles utmärkt i praktiken).

Även om Sigma-objektivet inte skulle ha varit så mycket dyrare än Tamron-objektivet som det nu är, så finns det, som redan berörts, andra skäl till att vara tveksam till Sigma-objektiv i största allmänhet. Sigma har helt klart mycket sämre produktionskontroll än vad de andra tredjepartstillverkarna har. Dessutom vägrar Sigma hårdnackat att betala en enda krona i licensavgifter till originaltillverkarna, utan kör med "reverse engineering". Vilket de är markant mycket sämre på än alla de övriga tredjepartstillverkarna (eller också är de andra mera villiga att betala licensavgifter...). Följden av detta blir i alla fall att när tillverkarna uppgraderar AF-systemet i sina kameror, så är det stor risk för problem om man har Sigma. Det ligger stora högar här och var med Sigmaobjektiv vars AF inte längre funkar med de nyaste kamerahusen.


I valet mellan Pentax original eller Tamronobjektivet, så är Tamronobjektivet utan tvekan klart mera prisvärt. Speciellt just nu, när de har en drive och säljer det för bara 3.500 kr. Pentaxobjektivet du anger anses vara ett mycket bra objektiv, men det är Tamronobjektivet också. Tror att det är svårt att se någon skillnad i optisk kvalitet mellan dessa båda. Däremot är Pentaxobjektivet kanske lite mera robust - kan ev. vara idé att fundera en aning på detta ifall man är en pro-fotograf.
.
 
Senast ändrad:

hence84

Aktiv medlem
Jag får prova att trycka in den mot kameran och se om det funkar då, givetvis har jag glömt kameran hos en kompis 120 mil bort så får vänta lite innan jag provar men han är säkert kapabel att göra det åt mig =)

Ja Sigma känns inte som att det blir något mer om de har just sådanna här problem, inte så roligt att byta objektiv varje gång man byter hus.

Då återstår Tamron som är billig eller Pentax som är dyr. Samtidigt vore det fint att ha det objektiv man "alltid" har på vädertätat så kameran blir helt tät och fin, men vi får se hur mycket det är värt..
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Först bör du kolla om det blir dyrt att laga,
om det inte hjälper med rengöring.
Sigman är skarp, ljusstark och har halvmakro (1:3).
Så den är användbar.

När det gäller nyköp så är Tamronen ett kap.
Fast den har skruvautofokus som är en nackdel ibland.
Vädertätning och 17-70 gluggarna är värda en tanke oxå.
 

hence84

Aktiv medlem
Japp, har rengjort dom på alla sätt jag kunnat komma på, först med lite mjuka trasor och tillslut med stålull. De glänser utav bara den så är nog inte där problemet ligger.

Har även haft isär objektivet för att se om de fanns några brända kretsar, men kunde inte se något och vågade inte göra mer än att lossa på själva bajonetten, såg lite småavancerat ut där nere faktiskt =)
 

hence84

Aktiv medlem
Nu har kompisen provat att pressa objektivet mot kameran och då verkar den fungera igen, han hade provat några gånger utan att det fungerade, sen hade han tagit i "utav helvete" och då gick den igång, verkade fungera relativt konstant också. Blinkade tydligen till ibland (Välj brännvidd) men det försvann lika fort som det kom upp.

Nu blev det jobbigt, vill inte ha ett glappande objektiv, jag var redan inställd på att behöva köpa nytt så pengarna finns framskakade. Men fungerar det att man pressar dit det varje gång vettefan om man inte får ta och behålla objektivet ett tag till...
 
ANNONS