Annons

Varför bara 50/60 fps i 720p?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
Finns det något rimlig anledning till varför Canon inte gjorde så att man kan filma 25/30 fps i 720 upplösningen? Är det en materiell förklaring? Har en canon 550d. Är det bara den som är så?

Skulle vara smidigt för vardagsfilmning att det tar upp mindre plats. Gillar inte 640:s fyrkantighet ;).

Mvh
 

nikkop

Medlem
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men:

Tack för att du uppmärksammade detta.

Känns som jag ska avstå mitt köp från Canon 550D. Man vill ju kunna spela in i 24fps också i 720p, inte bara 50. Man får ju ingen klassisk "film"look om man spelar in i högre än 24FPS, så detta är en stor tabbe enligt mig.
 

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men:

Tack för att du uppmärksammade detta.

Känns som jag ska avstå mitt köp från Canon 550D. Man vill ju kunna spela in i 24fps också i 720p, inte bara 50. Man får ju ingen klassisk "film"look om man spelar in i högre än 24FPS, så detta är en stor tabbe enligt mig.
Där håller jag tyvärr inte med dig. Det är en av de mest prisvärda kamerorna med den kvalitén! Och 720 ger en riktigt bra filmlook.

Men det är mest för vardagsfotografering det är konstigt.


En annan fråga till NÅGON: Varför tar 1080p 24 fps och 25 fps upp lika mycket plats?
 
Senast ändrad:

nikkop

Medlem
Där håller jag tyvärr inte med dig. Det är en av de mest prisvärda kamerorna med den kvalitén! Och 720 ger en riktigt bra filmlook.

Men det är mest för vardagsfotografering det är konstigt.


En annan fråga till NÅGON: Varför tar 1080p 24 fps och 25 fps upp lika mycket plats?
720p ger en bra filmlook, självfallet. Det jag sa var att 50FPS (50st bilder per sekund) inte ger en filmlook, eftersom film brukar spelas upp i 24fps. Det blir då mer än dubbelt så många bilder per sekund vilket tar bort filmkänslan och får det mer att se ut som en videoinspelning.
 

Benjamin Lundin

Aktiv medlem

pechblande

Aktiv medlem
Jag kan inte ett skit om film, men om man nu spelat in i 50fps borde man väl kunna konvertera till 24 fps?
Kan kan du en det kommer inte att se bra ut. 50 är inte jämnt delbart i 24 så hur skulle det gåt till utan att bli ryckigt.
okej sakta ner till 48 först och sen slänga varannan frame, men det blir ändå inte det där filmiska flytet du vill åt, mycket pga att den höga uppdateringsfrekvensen tvingar fram en så kort slutartid.
 

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
Kan kan du en det kommer inte att se bra ut. 50 är inte jämnt delbart i 24 så hur skulle det gåt till utan att bli ryckigt.
okej sakta ner till 48 först och sen slänga varannan frame, men det blir ändå inte det där filmiska flytet du vill åt, mycket pga att den höga uppdateringsfrekvensen tvingar fram en så kort slutartid.
Jag tänker att det skulle vara 25 frames då. Men hur skulle det bli dåligt? 1080p fungerar ju med 24- och 25 frames?
 

Shompis

Avslutat medlemskap
24fps, har du en projektor med native 24fps uppspelning? Annars finns det inte någon större anlending till att inte köra med 50fps eller 60fps, speciellt med tanke på att varje frame synkas exakt med uppdateringsfrekvensen på tvn/montiorn/etc. 24fps på en tv = en massa duplicerade bilder! En gammal kvarleva som troligen kommer att försvinna!
 

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
24fps, har du en projektor med native 24fps uppspelning? Annars finns det inte någon större anlending till att inte köra med 50fps eller 60fps, speciellt med tanke på att varje frame synkas exakt med uppdateringsfrekvensen på tvn/montiorn/etc. 24fps på en tv = en massa duplicerade bilder! En gammal kvarleva som troligen kommer att försvinna!
Jag förstår inte var alla får 24 fps ifrån. Hade tänkt mig 25.

Men du menar alltså att man inte kan spela upp det? Vad är egentligen skillnaden att det går bra att filma med 1080 och inte 720?

Mvh
 
ANNONS