Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-inställning D7000. Vad funkar när?

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
3D, d9, d21, d39 eller Auto?
Själv har jag hittills (nästan) enbart använt mig av enpunktsinställningen, men det beror nog mest på att jag är trångsynt och van med att göra det. Problemet är att det blir en hel del tryckande när det är 39 af-punkter. (Med min F5:a funkade den strategin bra). Så, finns det någon som har några tips om när de olika inställningarna funkar resp. inte funkar bra? Dela gärna med er av era erfarenheter.
 

Kempor

Aktiv medlem
Har också d7000, fotar mest med enpunktsinställningen. Har testat 3d läget med följande fokus och tycker det funkar riktigt bra. Lås fokus på ditt motiv sen kan det fara över hela sökaren och fortsätta vara i fokus, främst för rörliga motiv.
 

risse

Aktiv medlem
Har också d7000, fotar mest med enpunktsinställningen. Har testat 3d läget med följande fokus och tycker det funkar riktigt bra. Lås fokus på ditt motiv sen kan det fara över hela sökaren och fortsätta vara i fokus, främst för rörliga motiv.
Själv har jag bara provat 3D-inställningen en gång tror jag. På en simmande and i tidigt kvällsljus. Tycker inte att det funkade speciellt bra, men det kanske bara var jag som hade otur den gången. Skall prova det igen.
Vilken inställning använder ni då ni fotar flygande fåglar? Hänger 3D-mätningen med då, om ljuset är ok?
 
ANNONS