Annons

d90 autofokusfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Ap0calypse

Ny medlem
Hej.
Jag har en d90 och den har problem att fokusera rätt..
Jag märker det oftast då jag ska ta porträtt på en person med en vägg bakom, som är 1-2 meter bakom personen.
Jag väljer fokuspunkt mitt på ansiktet så att hela "fokus-rutan" är innanför ansiktets gränser.
Sen tar jag bilden.
När jag sen kollar på bilden har den nästan alltid valt att fokusera på väggen bakom.
Det ända jag kan göra då är att zooma in så att ansiktet nästan tar uppe hela bilden, fokusera och sen zooma ut och ta bilden. Då brukar det bli rätt på ett ungefär, den fokuserar i alla fall inte på väggen bakom.

Vad är felet? Ligger inte fokuspunkten där den ska? eller är det nåt fel på objektivet?

Objektivet är AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6.

/Fredrik
 

perstromgren

Aktiv medlem
Välkommen med din första postning!

Du har drabbats av ett vanligt bekymmer: din kombination objektiv-kamerahus är inte helt överens. Det är en justeringssak, som Nikon kan åtgärda om kameran och objektivet är "nytt", vad det nu innebär.

Innan du kontaktar verktstaden bör du dock försäkra dig om att du verkligen har problemet: fotografera ett föremål som är placerad i en omgivning där du exakt ser var fokus hamnar. En tändsticksask som står bredvid en utvecklad tumstock på ett bord är ett enkelt exempel. Fokusera på tändsticksasken.

Per.

PS. Du kan komma runt problemet genom att använda Live View, för övrigt. Då fokuserar kameran genom att maximera kontrasten direkt på sensorn.
 

Kempor

Aktiv medlem
Tycker inte det låter som en " justeringssak" att kameran fokuserar 2 m bakom subjektet.
Hur är autofokus inställt? Ha den inställd på af-s, lås fokus genom att fokusera på personen du ska fota med halvtryck på avtryckaren. Efter det kan du komponera om om du vill och fokus stannar där den ska.

Jag tycker det låter som att du har kameran på af-c eller af-a.
 

Ap0calypse

Ny medlem
Jag har testat både med af-s och af-c. Jag har den aldrig på af-a.

Men grejen är att den inte alltid fokuserar fel.
De enda gångerna jag märkt det är när jag ska fotografera personer med en vägg 1-2 meter bakom och även då så kan det hända att det fungerar som det ska.
Fast när det händer så verkar den aldrig vilja fokusera rätt.

Ett exempel: En gång skulle jag fotografera min bror och syster i soffan och jag siktade rakt i min brors ansikte men när jag sen kollade på fotot låg fokus på väggen bakom. Jag tog om bilden på ungefär samma sätt säkert en 8-10 gånger men samma sak varje gång. Till sist zooma jag in på min brors ansikte så det täckte hela rutan, tryckte ner till hälften så det pep till, zoomade ut och tryckte ner resten. Först då kom fokus på rätt ställe.

Jag har inte kunnat reproducera felet med hjälp av en tändsticksask.

Hela grejen är bara väldigt märklig tycker jag...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Har du zoomat på skärmen och ändå fått felet är det inte felfokus du har. Det visar sig bara om du använder sökaren, inte vid LiveView.

Är det någon skillnad på om du använder sökaren eller LV utan att zooma in?
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Har ingen lösning men vill bara bekräfta Ap0calypse problem med D90 och just det objektivet. Jag hade exakt samma problem och gick tillbaka till Netonnet för åtgärd inom garantin. Kameran skickades till Nikon och kom tillbaka "utan anmärkning". Problemen med skärpan märktes bara vid närbilder typ porträtt, men aldrig på längre avstånd.

Min lösning på problemet blev en D700 :) Den som köpte min D90 hörde aldrig av sig så jag utgår från att han är nöjd.

/Anders
 
ANNONS