Annons

Ny fotograf söker tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxxy

Ny medlem
Tjenare! Jag har precis köpt en kamera, en Canon EOS 1100D då jag vart tipsad om denna som nybörjare. Jag har prövat att fota och det är riktigt kul! Jag får in fokus ganska bra, men jag är övertygad om att det finns en massa finesser jag inte vet om. Jag förstår knappt någonting än så länge. Nedan kommer några frågor:

Kan man ställa in effekter direkt i kameran så den tar kort med olika effekter?
Hur ställer man in skärpa manuellt?
Kan man se bilden på skärmen under tiden man tar kortet? Jag får nämligen ej detta att fungera.
Har ni några andra tips för att få ett så bra kort som möjligt?

/Erik
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Ett kanonbra tips är att läsa instruktionsboken. Där får du svar på alla frågor du ställt.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Varför tipsar så många om instruktionsboken?? Instruktionsboken är en manual som helt opersonligt beskriver en funktion på ett i förhållandevis torrt sätt. Det svämmar ju över av jättebra undervisning på nätet så varför då läsa instruktionsboken??

Sök på youtube, eller googla på fotoskola. Har en egen på www.weloow.se/david

Finns helt enkelt alldeles för mycket jättebra utbildningsmaterial på nätet för att motivera att man börjar med att läsa manualen.
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Varför tipsar så många om instruktionsboken?? Instruktionsboken är en manual som helt opersonligt beskriver en funktion på ett i förhållandevis torrt sätt. Det svämmar ju över av jättebra undervisning på nätet så varför då läsa instruktionsboken??

Sök på youtube, eller googla på fotoskola. Har en egen på www.weloow.se/david

Finns helt enkelt alldeles för mycket jättebra utbildningsmaterial på nätet för att motivera att man börjar med att läsa manualen.
Jo men frågorna som ts ställer får han ju svar på i instruktionsboken. Hade han lagt ner 1 minut på att bläddra igenom den istället för att posta här så hade han fått alla sina frågor.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Sant. Jag läste inte ordentligt vad TS efterfrågade. (Ofta brukar man hänvisa till handboken fast informationen är mycket bättre i diverse fotoskolor)

Men i detta fall fungerar nog manualen mycket bra.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Tjenare! Jag har precis köpt en kamera, en Canon EOS 1100D då jag vart tipsad om denna som nybörjare. Jag har prövat att fota och det är riktigt kul! Jag får in fokus ganska bra, men jag är övertygad om att det finns en massa finesser jag inte vet om. Jag förstår knappt någonting än så länge. Nedan kommer några frågor:

Kan man ställa in effekter direkt i kameran så den tar kort med olika effekter?
Hur ställer man in skärpa manuellt?
Kan man se bilden på skärmen under tiden man tar kortet? Jag får nämligen ej detta att fungera.
Har ni några andra tips för att få ett så bra kort som möjligt?

/Erik
1. Nej man kan ej ställa in effekter i kamneran. Du kan ställa in färg eller svartvitt. Thats it.
2. Det gör man på objektivet. Ändra knappen så den är inställd på MF och inte AF. Skärpan ändrar du sedan manuellt genom att snurra på en av ringarna på objektivet.
3. Tror man kan göra det även på 1100D. Det kallas live view och det brukar finnas en knapp på kameran. På en del canon kameror har jag för mig att måste man gå in i inställningar och aktivera den funktionen.
4. Andra tips? Som jag skrev tidigare. Googla på fotoskola eller fototips. Kolla min webbsida jag länkade till. Här har du 4 videoklipp från moderskeppet att börja med: http://www.moderskeppet.se/butik/exempel/kom-igang-med-din-systemkamera-hur-funkar-kameran-egentligen/
 

Karl2

Aktiv medlem
Wikipedia är också ett bra ställe. Man söker på vanliga ord, som har med kameror och fotografering att göra som Fotografering, Bländare, Digitalkamera, Exponering (fotografering), objektiv osv. När man kommit igång kan man kolla vidare på alla blåmarkerade ord man är osäker på.

En dag med manualen, fulladdat batteri och provbilder är till stor nytta. Man lär sig vad knapparna heter och hur man hittar olika funktioner i kameran.
 
Tjenare! Jag har precis köpt en kamera, en Canon EOS 1100D då jag vart tipsad om denna som nybörjare. Jag har prövat att fota och det är riktigt kul! Jag får in fokus ganska bra, men jag är övertygad om att det finns en massa finesser jag inte vet om. Jag förstår knappt någonting än så länge. Nedan kommer några frågor:

Kan man ställa in effekter direkt i kameran så den tar kort med olika effekter?
Hur ställer man in skärpa manuellt?
Kan man se bilden på skärmen under tiden man tar kortet? Jag får nämligen ej detta att fungera.
Har ni några andra tips för att få ett så bra kort som möjligt?

/Erik
hej Erik!

Det bäst är att du läser instruktionerna i boken som du fick när du köpte kameran.
Sedan kollar du på kameran. Jag vet inte hur din kamera ser ut men olika kameror har iconer som står för vissa saker. titta på boken vad iconerna står för.
Absolut det kan man! Gå in på inställningar så ska det funka!
 

dloow

Avslutat medlemskap
hej Erik!

Det bäst är att du läser instruktionerna i boken som du fick när du köpte kameran.
Sedan kollar du på kameran. Jag vet inte hur din kamera ser ut men olika kameror har iconer som står för vissa saker. titta på boken vad iconerna står för.
Absolut det kan man! Gå in på inställningar så ska det funka!
Det är bra att vara hjälpsam. Men varför repetera saker som redan sagts?
 

skog1s

Aktiv medlem
Varför tipsar så många om instruktionsboken?? Instruktionsboken är en manual som helt opersonligt beskriver en funktion på ett i förhållandevis torrt sätt. Det svämmar ju över av jättebra undervisning på nätet så varför då läsa instruktionsboken??

Sök på youtube, eller googla på fotoskola. Har en egen på www.weloow.se/david

Finns helt enkelt alldeles för mycket jättebra utbildningsmaterial på nätet för att motivera att man börjar med att läsa manualen.
Vill bara passa på att berömma din fotoskola David!

Är även nybörjare på systemkamera och visst är det skillnad från en kompakt enhet! Tack för att du fick polleten att trilla ner!!

Helt underbart och lättförståeligt skrivit!!


Sen har jag en fråga till, som inte hör till ämnet, men hur citerar man flera här på fotosidan? Eller går det inte..... (har frågat innan men inte fått svar)


Och ja!! varför repetera saker? För att man kanske inte har en egen åsikt/kunskap! Det är den ända anledningen jag vet ;)
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Varför tipsar så många om instruktionsboken?? Instruktionsboken är en manual som helt opersonligt beskriver en funktion på ett i förhållandevis torrt sätt. Det svämmar ju över av jättebra undervisning på nätet så varför då läsa instruktionsboken??

Sök på youtube, eller googla på fotoskola. Har en egen på www.weloow.se/david

Finns helt enkelt alldeles för mycket jättebra utbildningsmaterial på nätet för att motivera att man börjar med att läsa manualen.
Det finns en anledning till att fabrikanten skickar med en bruksanvisning, men det är tydligen så att för vissa är det inte fint nog att öppna den och därigenom få vetskap om kamerans reglage och dess funktioner. Men det finns ju ett gammal talesätt att högmod föregår fall och det är inget som saknar verklighetsförankring.

Visst finns det en hel del information att tillgå på det heligförklarade nätet, men det utesluter inte nyttan med bruksanvisningen.
 

Karl2

Aktiv medlem
En del butiker, som säljer kameror ger också en kameraspecifik snabbkurs.
Den kursen minskar ju på behovet att läsa manualen.
 

skog1s

Aktiv medlem
Det finns en anledning till att fabrikanten skickar med en bruksanvisning, men det är tydligen så att för vissa är det inte fint nog att öppna den och därigenom få vetskap om kamerans reglage och dess funktioner. Men det finns ju ett gammal talesätt att högmod föregår fall och det är inget som saknar verklighetsförankring.

Visst finns det en hel del information att tillgå på det heligförklarade nätet, men det utesluter inte nyttan med bruksanvisningen.

Tror mer att det är så att bruksanvisningen "blir för mycket" för många!

Att det är tråkigt!

Klart jag förstår vikten av det du skriver och gillar själv att läsa bruksanvisningen! Men jag kan ju förstå att många inte pallar, och att det är lättare och mer lättförståeligt att skapa en tråd för många!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Sen har jag en fråga till, som inte hör till ämnet, men hur citerar man flera här på fotosidan? Eller går det inte..... (har frågat innan men inte fått svar)
...
Jag har inte hittat någon sådan funktion. Om behovet är stort får man helt enkelt klippa och klistra.
Använd höger musknapp för att öppna länken i nytt fönster. Gör lika med alla inlägg du vill citera. Klipp och klistra in citaten i något av dina fönster. Lägg till dina kommentarer. Posta svaret. Stäng de övriga fönstren.

Ett enklare sätt, utan att citera, är att använda hänvisning med snabel-a. Ungefär såhär:

@skog1s
Intressant fråga. Kolla med FS-personalen

@dloow
Du är på hugget du


Hälsningar

Petter ...
 

skog1s

Aktiv medlem
Jag har inte hittat någon sådan funktion. Om behovet är stort får man helt enkelt klippa och klistra.
Använd höger musknapp för att öppna länken i nytt fönster. Gör lika med alla inlägg du vill citera. Klipp och klistra in citaten i något av dina fönster. Lägg till dina kommentarer. Posta svaret. Stäng de övriga fönstren.

Ett enklare sätt, utan att citera, är att använda hänvisning med snabel-a. Ungefär såhär:

@skog1s
Intressant fråga. Kolla med FS-personalen

@dloow
Du är på hugget du


Hälsningar

Petter ...
Tack för svar!
Riktigt dåligt att ett så stort forum som fotosidan inte har den funktionen! Ska kolla med FS-personalen som du skriver!!
 

dloow

Avslutat medlemskap
Det finns en anledning till att fabrikanten skickar med en bruksanvisning, men det är tydligen så att för vissa är det inte fint nog att öppna den och därigenom få vetskap om kamerans reglage och dess funktioner. Men det finns ju ett gammal talesätt att högmod föregår fall och det är inget som saknar verklighetsförankring.

Visst finns det en hel del information att tillgå på det heligförklarade nätet, men det utesluter inte nyttan med bruksanvisningen.
Men sluta nu. Varför skulle någon anse sig vara för "fin" för att man föredrar den fina undervisning på nätet framför en manual? Och högmod? Sen när blev nätet heligförklarat och av vem? Brrr..

Nyttan med manual är inte utesluten, men som nybörjare tror jag att man gör helt rätt i att börja med en trevlig nätbaserad fotoskola.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Vill bara passa på att berömma din fotoskola David!

Är även nybörjare på systemkamera och visst är det skillnad från en kompakt enhet! Tack för att du fick polleten att trilla ner!!

Helt underbart och lättförståeligt skrivit!!


Sen har jag en fråga till, som inte hör till ämnet, men hur citerar man flera här på fotosidan? Eller går det inte..... (har frågat innan men inte fått svar)


Och ja!! varför repetera saker? För att man kanske inte har en egen åsikt/kunskap! Det är den ända anledningen jag vet ;)
Tack! Kul att du lärde dig något.
 
ANNONS