Annons

Ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du inte använder någon äldre kamera för film, så lär du knappast behöva fler ljusmätare. Alla digitalkameror har ju inbyggd mätare, och den kan du använda både för att mäta ljuset över hela bildytan och för att mäta en liten yta, spot. Det man inte kan göra utan extra tillbehör är att mäta infallande ljus, men eftersom man får fram bilder direkt och kan chimpa, är det väldigt lätt att prova sig fram när ljuset är knepigt.

Ljusmätaren är ett överspelat tillbehör nu när alla kameror har en inbyggd. Jag har inte använt mina praktiskt på ganska länge nu. Någon gång har jag plockat fram en för att jämföra med vad hur jag skulle ha exponerat på den tiden då jag använde film, och det brukar stämma ganska bra med hur jag exponerar med digitalkamera. Men hjälpen för att hitta rätt exponering är främst chimpning med histogram och högdagervarning. Eftersom mina motiv ofta har någon starkt lysande mättad färg, är histogrammen för de tre kanalerna ovärderliga.

Jag ser inte något riktigt gott skäl att skaffa en ljusmätare för en nybörjare i dagens läge. Men om du tycker att det är kul, så är det ju helt upp till dig. Den behövs i alla fall inte för att fotografera.
 

Makten

Aktiv medlem
Ljusmätaren är ett överspelat tillbehör nu när alla kameror har en inbyggd.
Varför förutsätter du att trådskaparen tänker fotografera digitalt? Själv har jag tre kameror utan ljusmätare, så det är ett måste att ha en om jag ska slippa läsa tabeller och gissa mig fram.

Gossen-mätaren kan jag inte rekommendera. Det är en sån jag har och den klarar inte särskilt lågt ljus, såsom nattetid utomhus i gles bebyggelse. Däremot är den väldigt liten och går ner i bröstfickan på en skjorta utan problem. Dyr som fan med tanke på att det bara är en fotodiod och simplaste möjliga krets i en plastburk.
 

linusericsson

Aktiv medlem
Hejsan.
Undrar om detta är någonting att ha för en som aldrig provat ljusmätare förut eller om det bara är skräp.

För användning i fotosammanhang så är den nog bara skräp.

För det första så verkar den presentera sitt mätvärde i enheten lux, vilket iofs inte är fel, men opraktiskt i fotosammanhang.

Ljusmätare för mätning av infallande ljus i fotosmmanhang brukar ha följande egenskaper som är väldigt bra att ha:
1) Du ställer in vilken iso-känslighet och slutare du tänkt använda och så presenterar den mätresultatet i form av en bländaröppning.
2). De brukar kunna mäta blixtstyrka genom att själva detektera blixten och mäta ljusstyrkan i blixten och presentera den som vilken bländare du skall använda.
(Alternativt mha en synk-kontakt.)

Slutatsen är nog att du inte vill köpa den där mätaren om du har tänkt använda den i fotosammanhang.
Självklart kan du räkna om lux till att avgöra vilken iso, slutare och bländare du skall använda.
Men det blir opraktiskt.

Dessutom så är det inte ens säkert att det över huvud taget går att använda den tillsammans med blixtar!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Varför förutsätter du att trådskaparen tänker fotografera digitalt? Själv har jag tre kameror utan ljusmätare, så det är ett måste att ha en om jag ska slippa läsa tabeller och gissa mig fram.
Jag tog en titt i hans kameraväska, och där fanns bara digitalkameror. Själv har jag också flera stycken, och jag kan mycket väl tänka mig att använda min kompakt, Canon PowerShot G7 som ljusmätare om jag skulle fotografera med film. Den är visserligen en aning större och tyngre än min Calculight eller Sekonic Studio De Luxe, men den säger mycket mer om exponeringen, eftersom jag kan titta på bilden som blir, histogram och högdagervarning. Precis som när man förr provexponerade på Polaroid för att vara säker, kan jag använda digitalkameran som ljusmätare för fotografering med film.

Om idén är att ta med film, så är det så klart inte alls tokigt att ha en ljusmätare.
 

grummel

Aktiv medlem
Använda en digitalkamera som ljusmätare kan man inte direkt lite på. Pågrund av att iso 100 på en digitalkamera långtifrån alltid motsvarar asa100 i filmsammanhang.

Fördelen med extern ljusmätare är att man kan mäta infallande ljus, som jag tycker säger så mycket mer än att mäta reflekterande ljus med kameran.
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Ljusmätare i annonsen

Till Jimmy!
Om jag ser den annonsen som var med i din fråga så är det en troligen en "belysningsmätare". Dvs en som används för att se att belysningen ger rätt luxtal på allmänljus, platsbelysning mm. Det är sådana man använder mer ur arbetsmiljösynpunkt än fotografering! Så den kan nog inte rekommenderas för fotoanvändning!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Använda en digitalkamera som ljusmätare kan man inte direkt lite på. Pågrund av att iso 100 på en digitalkamera långtifrån alltid motsvarar asa100 i filmsammanhang.

Fördelen med extern ljusmätare är att man kan mäta infallande ljus, som jag tycker säger så mycket mer än att mäta reflekterande ljus med kameran.
Jag har under femtio års tid använt både spotmätare och mätare för infallande ljus, och de säger olika saker. Mätning av infallande ljus berättar visserligen vilket ljus som finns för att belysa motivet, men det säger ingenting om motivets dynamiska omfång, medan man med spotmätning kan analysera det dynamiska innehållet i det man ska fotografera.

Båda metoderna har sina starka och svaga sidor, och den viktigaste komponenten sitter som vid all fotografering innanför pannbenet snarare än framför.

Att ISO på en digitalkamera inte överensstämmer med ASA/DIN eller ISO för film är helt utan betydelse för om man ska kunna använda den som ljusmätare. Vilken ljusmätare man än använder, och vilken ljusmätningsmetod man än använder, måste man kalibrera till övriga faktorer. Exempelvis har Tri-X i regel en känslighet av 320 ASA, medan det står 400 på kartongen. Men exponeringsindex avgörs av det dynamiska omfånget som man avser att fånga. När man arbetar efter zonsystemet avgör man filmens dynamik med framkallningen, och rent praktiskt kan det innebära att man måste använda olika inställning av känslighet beroende på hur man ska framkalla om man mäter infallande ljus. Vid spotmätning är det en fråga om kalibreringen av mätningen, och det har inte någon praktisk betydelse vilken känslighet man har bestämt sig för att ställa in på mätaren.

Zonsystemet är lika tillämpbart vid digital upptagning, och man måste också där kalibrera sin mätning för att få ett förutsägbart resultat. När man väl har hittat sin vitpunkt för spotmätning är processen väldigt mycket enklare än den som vanligen lärs ut för att tillämpa zonsystemet med film. Man mäter helt enkelt högdager med kompensation inställd i kameran och använder värdet man får direkt. Samma sak kan man också göra med en spotmätare när man ska ta med film, och då ställer man känsligheten till ett lägre värde för att placera högdagern i rätt zon.

Precis som allting annat som är tekniskt lite komplicerat, måste man lära sig hur verktygen används och vilka resultat man kan förvänta sig av dem innan man kan behärska dem. En ljusmätare eller en kamera ger inte per automatik "rätt exponering" som resultat när man mäter. Att ställa kompensering är inte, som många tror, att över- eller underexponera, utan det är precis vad det heter, att kompensera. Man kompenserar för den relativa ljusheten i motivet. Vid mätning av infallande ljus behöver man inte kompensera för ljusheten, men det är inte optimalt om man är ute efter största möjliga dynamiska omfång. Det fungerar bra när man ska ta rörliga bilder, där man inte kan kontrollera dynamik och tonkurvor i efterhand, utan måste anpassa sig till ett standardiserat förfarande på ungefär samma sätt som när man spar jpeg och förutsätter att allting ska vara klart i kameran.

Så att ISO 100 i en digitalkamera kanske svarar mot ISO 50 när man tar med film är inte ett praktiskt problem, och det minskar inte tillförlitligheten. Till skillnad från när man använder en ljusmätare för mätningen, får man mer information ur bilden man tar med digitalkameran, eftersom man tydligt kan se tonfördelningen.
 
Ljusmätaren är ett överspelat tillbehör nu när alla kameror har en inbyggd.
Jag håller inte med. Ljusmätare är fortfarande överlägset när man fotar med olika ljuskällor, exempelvis i studio eller med blixtar på annan plats.

Det går utan tvekan att "mäta" sig fram genom att ta en massa provbilder, men att direkt mäta upp ljus och inbördes ljusförhållanden går både snabbare och mer effektivt med ljusmätare.

Däremot håller jag med dig om att man kommer långt med den inbyggda mätningen, och ska man inte ljussätta själv utan mäta för att få korrekta exponeringar generellt, ja då behövs inte en ljusmätare.
 

iSolen.se

Guest
Varför förutsätter du att trådskaparen tänker fotografera digitalt? Själv har jag tre kameror utan ljusmätare, så det är ett måste att ha en om jag ska slippa läsa tabeller och gissa mig fram.

...
Ingen djärv gissning då långt över 99% av alla fotar digitalt nuförtiden :)

När jag fotade med kamera utan ljusmätare sist plockade jag helt enkelt med mig en kamera med ljusmätare och mätte med den så nog klarar man sig utan separat ljusmätare.

Men visst, om man tycker det är kul eller fotar så mycket att det blir praktiskt...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag har full förståelse för att man kan jobba lite smidigare vid ljusuppsättning när man har en ljusmätare, och så gjorde vi på sextiotalet också, även när vi använde Polaroid för att få bekräftelse på att allt satt som det skulle.

Med blixtar är det ju en lite annan sak, och jag kommer ihåg när den första mätaren för blixt kom. Den var starkt efterlängtad. Men mätaren i trådstarten är inte en sån, utan som tidigare har nämnts är det en luxmeter. Också en luxmeter kan vara på sin plats om man är till exempel arbetsmiljöingenjör, skyddsombud eller ljustekniker. Så alldeles överspelad är mätaren inte, men för vanlig fotografering är metoden att mäta med en digitalkamera helt överlägsen. Det handlar inte om så många provskott, kameran har ju en mätare. Det är bara när man använder blixtar som kamerans ljusmätare inte är till någon hjälp.
 

Makten

Aktiv medlem
Att ISO på en digitalkamera inte överensstämmer med ASA/DIN eller ISO för film är helt utan betydelse för om man ska kunna använda den som ljusmätare. Vilken ljusmätare man än använder, och vilken ljusmätningsmetod man än använder, måste man kalibrera till övriga faktorer.
Och hur ska du lyckas med det om du inte har en ljusmätare?

Ingen djärv gissning då långt över 99% av alla fotar digitalt nuförtiden :)
Dessa 99% skulle säkert inte få för sig att kolla upp om de behöver en ljusmätare heller eftersom behovet aldrig skulle uppstå.

När jag fotade med kamera utan ljusmätare sist plockade jag helt enkelt med mig en kamera med ljusmätare och mätte med den så nog klarar man sig utan separat ljusmätare.

Men visst, om man tycker det är kul eller fotar så mycket att det blir praktiskt...
Nöjesmässigt har jag svårt att komma på något tråkigare att behöva släpa på en extra kamera för att kunna använda den analoga. Varför inte bara använda bilden från "ljusmätaren" då istället?
 

iSolen.se

Guest
Procentandelen analogfotografer kan dock tänkas vara högre bland de som uttryckligen frågar efter en lös ljusmätare. ;)
Även om kameraväskan bara har digitala produkter?

För övrigt har väl även 99% av de analoga kamerorna ljusmätare :)


(99% är antagligen en ordentlig underdrift i bägge fallen)
 

iSolen.se

Guest
Och hur ska du lyckas med det om du inte har en ljusmätare?


Dessa 99% skulle säkert inte få för sig att kolla upp om de behöver en ljusmätare heller eftersom behovet aldrig skulle uppstå.

Nöjesmässigt har jag svårt att komma på något tråkigare att behöva släpa på en extra kamera för att kunna använda den analoga. Varför inte bara använda bilden från "ljusmätaren" då istället?
Nöjesmässigt håller jag med om att släpa på en extra kamera för att kunna fota är tveksamt (det är ju inte "rätt"), men jag skulle nog välja bort den utan ljusmätare.

Mobilen bör f ö funka bra som ljusmätare. Stor display och histogram kan man inte klaga på.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Att ISO på en digitalkamera inte överensstämmer med ASA/DIN eller ISO för film är helt utan betydelse för om man ska kunna använda den som ljusmätare. Vilken ljusmätare man än använder, och vilken ljusmätningsmetod man än använder, måste man kalibrera till övriga faktorer.
Och hur ska du lyckas med det om du inte har en ljusmätare?
Frågeställningen förutsatte ju användning av ljusmätaren i digitalkameran, och det är en ljusmätare, så det är inte särskilt knepigt att kalibrera sin mätning efter mediet som man använder i den andra kameran. Man behöver inte mer än en ljusmätare för att göra det, och det finns ingen ljusmätare som helt automagiskt visar "rätt exponering".

Men eftersom jag lärde mig zonsystemet och att stämma av ljusmätare efter film och framkallning allra först när jag började fotografera, ser jag såna saker som självklara, men det kanske de inte är för alla.

Min kompaktkamera är ungefär lika stor och tung som många ljusmätare, så det är inte någonting som är svårare eller tyngre att släpa på än en ljusmätare. Till skillnad från en ljusmätare, kan jag inte bara mäta ljuset -- den visar direkt vilket tid- och bländarvärde den skulle använda för den aktuella scenen -- utan jag kan också ta en bild med den föreslagna inställningen och se hur tonerna fördelas när man fotograferar som mätaren föreslår. Med CHDK laddad kan jag också se hur jag kan förvänta mig att de allra mörkaste och de allra ljusaste tonerna kommer att renderas, redan innan jag tar bilden. Metoden är mycket snabbare än vilken ljusmätare som helst, och kompaktkameran tar inte större plats än de bättre ljusmätarna. Jag får alltså snabbare överblick över läget och vet vilka områden i bilden som kommer att hamna i full svärta och var högdagrarna finns. Därmed får jag också direkt veta om det finns orsak att tänja det dynamiska omfånget för att få mer teckning i mörka partier. Ingen separat ljusmätare kan lämna så mycket information på så kort tid.

/.../ Nöjesmässigt har jag svårt att komma på något tråkigare att behöva släpa på en extra kamera för att kunna använda den analoga. Varför inte bara använda bilden från "ljusmätaren" då istället?
Och det kan så klart finnas skäl till att man vill använda exempelvis svartvit film i en kamera för rullfilm i exempelvis format 6x9 i stället för bilden från en kompaktkamera med liten sensor, eller kameran man använder kan vara en storformatskamera med bladfilm och förställningsmöjligheter. Din sista fråga här är ju mer som att föreslå att det är helt vrickat att fotografera på film, när det finns så bra och smidiga digitalkameror. Om idén är att fotografera på film, oavsett vilket skäl man kan ha till att göra det, så är det väl bra att ha så goda förutsättningar som möjligt när man bestämmer hur man ska exponera. Den information som man kan få ut ur en digitalkamera är mer detaljerad än vad man kan få från en ljusmätare, och den kräver inte lika komplicerad omräkning som när man mäter med spotmätare.

Så det är antitesen till din fråga som du egentligen ifrågasätter, inte min metod: Varför alls fotografera på film?

Det långt ifrån underförstådda är att du förutsätter att det är något extra att "släpa på" utöver vad en ljusmätare skulle vara. Eftersom både vikt och storlek på min kompakt är ungefär samma som en ljusmätare är det ingen skillnad på vad man har att släpa på.
 

Smw

Aktiv medlem
Hejsan.
Undrar om detta är någonting att ha för en som aldrig provat ljusmätare förut eller om det bara är skräp.
Rekommendera gärna andra om ni vet någon bra för en nybörjare.

http://www.tradera.com/ljusmatare-photo-meter-exponeringsmatare-lux-meter--auktion_342590_157083508

Mvh Jimmy

Hej !

Jag har en sån mätare, köpte den på Ebay för 116 kr, ink frakt, tog ca 1 v.

Värden visas i lux, jättebra att kolla ljunivå för betraktningsljus,
omgivning och läsljus osv,
hur noga det är kan man sen spekulera i men antagligen rätt nära sanningen.
Sen ska man ju inte tro att man får ett labratorienstrument för 116 kr.

Som exponeringsmätare anser jag den som oduglig, det går säkert
att göra en omvandlingsskala mellan lux-exponering, men det var nog
inte det du ville jobba med. Spectral känslighet kan man ju fundera över.

Leta i stället efter en sekonic eller annan fabikat spotmätare, och eller en för
infallande / reflekterat ljus.

//MW
 

jimmyg

Aktiv medlem
Tack skall ni ha.
Tanken är att jag vill ha en mätare för digital plåtning i studio där jag kommer att jobba med 2 blixtar. En för blixt på modellen samt en snoot på bakgrunden.

Mvh Jimmy
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Tack skall ni ha.
Tanken är att jag vill ha en mätare för digital plåtning i studio där jag kommer att jobba med 2 blixtar. En för blixt på modellen samt en snoot på bakgrunden.

Mvh Jimmy
I det läget kan du ha god hjälp av en blixtljusmätare. De är inte direkt billiga, men de funkar för det de är avsedda för.
 
ANNONS