Annons

Sportfoto - Uppgradera 70D -> 5D Mark III eller 70-200 f/4 - f/2,8L IS II

Produkter
(logga in för att koppla)

jockehj

Medlem
Jag har allt mer fastnat för sportfotografering och övar för fullt för att utveckla mig själv. Använder idag en 70D och huvudsakligen 70-200 F/4L (utan IS) och inomhus även 50 f/1,8. Har provat att fotografera en del fotboll, friidrott, ishockey och hästhoppning. Saknar dock ibland möjligheten att frilägga motivet riktigt bra så om jag skulle uppdatera utrustningen, är det då bäst att gå för en "fullformatare" eller ljusstarkare optik?

Att gå för en 5D Mark III är ju lite dyrare än 70-200 f/2,8L IS II men det ryktas ju om en Mark IV inte allt för lång bort så priserna på husen går förhoppningsvis ner snart... Objektivet borde ju på sikt vara en bättre investering, men förhoppningsvis räcker en 5D Mark II även den ett bra tag. Svårt med alla dessa val så jag skulle gärna vilja ha era synpunkter, vad talar för och emot kamera- respektive objektivspåren?

/Jocke
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag har allt mer fastnat för sportfotografering och övar för fullt för att utveckla mig själv. Använder idag en 70D och huvudsakligen 70-200 F/4L (utan IS) och inomhus även 50 f/1,8. Har provat att fotografera en del fotboll, friidrott, ishockey och hästhoppning. Saknar dock ibland möjligheten att frilägga motivet riktigt bra så om jag skulle uppdatera utrustningen, är det då bäst att gå för en "fullformatare" eller ljusstarkare optik?

Att gå för en 5D Mark III är ju lite dyrare än 70-200 f/2,8L IS II men det ryktas ju om en Mark IV inte allt för lång bort så priserna på husen går förhoppningsvis ner snart... Objektivet borde ju på sikt vara en bättre investering, men förhoppningsvis räcker en 5D Mark II även den ett bra tag. Svårt med alla dessa val så jag skulle gärna vilja ha era synpunkter, vad talar för och emot kamera- respektive objektivspåren?

/Jocke
Har du funderat på ett beg 1D mark IV? Sanslöst bra autofokus och 10 bilder i sekunden vilket är ovärderligt för actionfoto.
 

NLC76

Aktiv medlem
Saknar dock ibland möjligheten att frilägga motivet riktigt bra så om jag skulle uppdatera utrustningen, är det då bäst att gå för en "fullformatare" eller ljusstarkare optik?
Att gå från f/4 till f/2.8 med din nuvarande kamera ger ungefär samma minskning på skärpedjup som att gå från crop till FF (vid samma bildvinkel och brännvidd), men med FF måste du kunna gå närmare motivet. Så tar du många av sportbilderna på 200 mm idag innebär ett byte till 5D mkIII även att ditt nuvarande 70-200 f/4 inte når ända fram utan du måste beskära bilden och då har du ju i praktiken en (variabel) crop-camera igen.

Å andra sidan ger mkIII:an bättre du bättre ISO-prestanda & bildkvalité samtidigt som du "offrar" 1 bps (samt nyss nämnda brännviddsförlängning förstås). Samtidigt ger det objektivbyte du nämner även att du får IS vilket inte bara stabiliserar bilderna som tas utan även sökaren vilket i sin tur gör det lättare att pricka med AF.

Jag tror du får bättre nytta av ett 70-200 2.8/IS även i övrig fotografering än om du "bara" byter till ett FF-hus, det är ett mkt bra objektiv som funka fint i många år framöver medan det kommer en ny mk av 5D ~ var tredje år.
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Kör på ett 2,8 objektiv

Om du byter mellan kamerorna får du ett visst "minskat skärpedjup" men 70D är ju så ny så denna borde ha bra ISO och brushantering! Enligt mitt omdöme en kompetent kamera för sportbilder. Skall du ta sportbilder inomhus så är 70-200 2,8 ett bra verktyg för att få ljusstyrka och lagom utsnitt. Fotograferar du fotboll kanske det är lite i kortaste laget! Har du funderat på begagnat så kommer du betydligt billigare undan! Eller kanske Sigma, Tamron eller annat!

När det gäller IS så har denna ingen funktion på sportbilder eftersom dessa oftast behöver en snabbare slutartid för att undvika rörelseoskärpa. Har aldrig IS igång överhuvudtaget när jag plåtar fotboll, innebandy eller annat. Så den är ingen nackdel men gäller det sportbilder tillför den inget. Kanske gör den det lättare för AF att pricka rätt men har inte testat detta! Intressant om någon testat!?

Några tankar som kanske kan vara till hjälp!
 

NLC76

Aktiv medlem
Tycker jag låter smart, hade du haft en kamera med äldre generation DIGIC-processor så hade det nog funnits mer att vinna i ISO- & brus-prestanda med ett husbyte, men som jag skrev tidigare så är det längre livstid på bra optik. Vilket även syns på begagnatpriserna ;-)
 
ANNONS