Annons

Alfa 2

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkaizer77

Medlem
Hej, finns det nån här som kan säga nånting om den här kameran? Det enda jag lyckats fått fram är att den är polsk och tillverkad nån gång runt 1965.

Jag är tacksam för alla uppgifter. Då jag är helt novis på analoga kameror så kanske nån kan berätta hur man använder den också? För nån instruktionsbok finns inte.

Tack på förhand.
 

Bilagor

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Den enda konstigheten i hanteringen av kameran är att man måste ha en filmkassett att spola in filmen i när man fotograferar, och att man på en vanlig rulle inte bör ta mer än trettiofyra bilder på en 36-rulle eller arton på en 20-rulle, eftersom de sista annars kan bli ljusskadade. Om man tar ur filmen i mörkrum kan man ta de sista bilderna också.

Den har helt vanliga slutartider om än inte särskilt många, och räkneverket ställer man in genom att peta med fingret och vrida. Bländare och slutare ställer man som vanligt. Modell 2, som du har, har ett par markeringar för parallaxen som man använder när man tar på nära håll, för att inte "klippa håret" på den man fotograferar.

Om du läser in dig på regeln "Sunny 16" kan du säkert ta bra bilder med den kameran. Någon utförlig bruksanvisning lär du inte behöva. Däremot behöver du öppningsbara kassetter för att kunna spola in filmen i mottagarkassetten och sedan använda den igen. Det borde finnas med en kassett i kameran, men när man köper film numera kommer den ofta i nitade kassetter som förstörs när man öppnar dem med kapsylöppnare.

När man laddar kameran ska man dra fram, blindavfyra, dra fram en gång till och blindavfyra. Sedan ställer man räkneverket, och när man har tagit trettiofyra bilder blindavfyrar man två till som man drar in i mottagarkassetten.

Om du tar färgfilm för att lämna in till labb och kan spola tillbaka filmen i mörker, så går det att ta alla bilderna på rullen, men då måste man ladda om kameran i mörkrum och dra tillbaka filmen i ursprungskassetten för hand.
 
ANNONS