Annons

Identifieringshjälp fåglar + nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaLeijon

Aktiv medlem
Jag tänkte pröva på lite nya fotoobjekt, så idag satt jag en och en halv timme i det vackra vädret med en termos te på en torvmosse. De jäkla fåglarna dök förstås upp varje gång jag hällde upp lite te för en paus :D Men trevligt var det, fast jag tror jag satt på fel ställe för de var bakom ryggen på mig för det mesta.

- Ett problem var att alla fåglar cirklade över huvudet på mig, och det var ju inte lätt med stativ, något tips?
-Ett annat problem var att inte bränna ut himlen men ändå få färg på fåglarna som flög, hur gör ni här? Väljer molnigare dagar eller nyare kameror kanske...
- Sedan hade jag ett 300 zoomobjektiv, och dessa bilder var fullt inzoomade. Lite bättre skärpa kan man nog få med övning, men det går ju inte att få några skarpa närbilder på flygande fåglar direkt. Med telekonverter gissar jag att antalet pixlar inte blir fler, dvs jag kan lika gärna beskära i efterhand?

Så kan jag inget om fåglar, men jag har suttit med fågeln.se och försökt identifiera. Kan ni säga om jag har rätt? Först kom ett gäng svanar, heter alla svanar knölsvan? Sedan höll jag på att spilla teet när någon ropade Pew, och en rovfågel dök upp, vild gissning utifrån att det skulle varit den vanligaste så är det en ormvråk? Sedan en svart jättestor fågel och alla småfåglar började varna, kunde vara en kråka men den ropade liksom kooorrrp så jag gissar att det är en korp. På hemvägen trodde jag mig höra en hackspett så jag drog upp kameran, men det var en grå fågel, och fågelboken får mig att gissa att den heter trädkrypare? Tydligen väldigt vanlig, men kul att den hade en spindel i munnen.

Slutligen får jag säga att jag verkligen rekommenderar andra att pröva detta, det var en riktigt trevlig förmiddag!
 

Bilagor

ANNONS