Annons

"Elioflex" & "Kodak No.2 Folding Autographic Brownie".

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hej!
Idag fick jag två gamla kameror som tidigare ägdes av min gammelmorfar.
"Elioflex" och "Kodak No.2 Folding Autographic Brownie".

Om jag har förstått rätt så är dessa kameror vanliga. Tydligen så tillverkades denna Brownie mellan 1915 och 1926 men jag skulle vilja veta lite mer exakt. Man borde kunna se det på något serienummer?

Slutaren på Brownie kärvar lite och fastnar i öppet läge för att sedan sakta glida tillbaka. Den stängs nästan aldrig helt. Hade inte tänkt prova kameran, men det är lite synd. Fast sen är den ju ganska gammal också. =)

Elioflexen verkar i bättre form. Jag såg någonstans på internet att denna kameran tillverkades i Italien mellan åren 1950 och 53.
Enligt min mormor sitter det film i den. Antar att hon öppnat den och det är ju lite synd kanske. Hade det varit möjligt att framkalla den om hon inte öppnat den, även fast den antagligen är jättegammal? Vågar inte öppna kameran..

Har ni någon mer information om dessa kameror? Någon som testat någon av dem?

Är glad över dessa kameror. Småkul att äga sådana gamla grejor.


Tacksam för svar
Ha det gott
 

Bilagor

Biber

Aktiv medlem
Browniens ålder borde du kunna bestämma med hjälp av serienumret, men jag vet ingen lista med såna. Någon annan kanske vet det.

Om det är en film i elioflexen så skadar det inte att prova framkalla den, det kostar inte många kronor och om det finns något kvar på den kan det vara värt det. Se till att du har spolat fram hela rullen innan du öppnar och var försiktig så att den inte rullar upp sig.


Jag har inte exakt samma modeller som du har, men liknande. Jag har bland annat en Rolleiflex 3.5F och en Kodak Six-16 som fungerar bra och är i nyskick. Har inte haft tillfälle att prova kodaken med film, men att döma av utseendet så borde den vara ljustät. Rolleiflexen använder jag så fort jag får tillfälle.
 

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Tack

Tack för svaret! Hur fungerar det i den här kameran med filmen då? Är rullen utdragen från början eller måste man veva tillbaka den som vanligt?

Ha det bra!
 

Biber

Aktiv medlem
När du har tagit hela filmen är den uppspolad och klar, bara att plocka ut den. Kameran för över den från en spole till en annan under tiden som du fotar ( iaf på alla mina.. :) ). Jag kan ta bilder på hur min Rolleiflex ser ut inuti om du vill se.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Elioflexen är en enkel kamera som man fokuserar genom att vrida på ringen på objektivet. Sökaren är bara för att man ska se vad man får med på bilden, så den har tyvärr inget med skärpeinställningen att göra. Fyra slutartider och bländarinställning. Objektivet är troligast en triplett. Den är ingen Rollei förstås, även om man kopierat lite av utseendet på fronten.

Brownien har en tvålinsig akromat, som tar mjuka softade bilder. Skumma bländarsiffror, 1, 2, 3, 4. Borde finnas information någonstans för vad det blir i vanliga bländartal. Kanske valde Kodak att förenkla bländartalen för att "vanligt folk" skulle förstå bättre. Browniekamerorna var ju tänkta som "folkkameror" på samma sätt som Instamatic.

Tydligen ska den ta 120-film, så det är lätt att få tag i. :)
 
ANNONS