Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Uppsåt: TS skrev i inlägg #1 att han inte ville lämna jaktområdet trots att han blivit upplyst om pågående jakt.
Ja, hurså? Han skrev inget om att han ville stoppa eller störa jakten, men om han ville det så agerade han förstås fel. (Inlägget skrevs för 9 år sen och TS är inte längre medlem på Fotosidan, så det kan vara lite besvärligt att reda ut vilken uppsåt han hade). Det kan mycket väl finnas situationer där man inte stör jakten även om man befinner sig i samma område som jägarna. Det beror helt på omständigheterna, och det är lämpligt att prata med jägarna så att man kan vara överens med dem om den saken. Man ska alltså alltid följa allemansrättens grundregel, oavsett om jakt pågår eller inte eftersom allemansrätten alltid är giltig.
 

PerKr

Aktiv medlem
Nyfiken; Är det teoretiskt möjligt att både vara jägare och vegan samtidigt?
Eftersom veganism handlar om vad du äter och inte om din inställning till djur, ja. Jägare måste ju inte själva äta sitt byte. Det är ju lite som med vegetarianer som äter fisk och ägg, de kan inte hävda att deras matvanor beror på en generell omtanke om djuren (möjligen omtanke om djur de uppfattar som gulliga eller bättre än andra djur). Att vara både djurvän och jägare är lite mer motsägelsefullt men fungerar likväl (jägaren kan mycket väl respektera och uppskatta djur även om några av dem kommer att falla för hens kulor).
 

PMD

Aktiv medlem
Att vara både djurvän och jägare är lite mer motsägelsefullt men fungerar likväl (jägaren kan mycket väl respektera och uppskatta djur även om några av dem kommer att falla för hens kulor).
Många jägare har hund. Det är väl inte alltid en jakthund gullas med lika mycket som en sällskapshud, men nog är jägare vänner med sina hundar i allmänhet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Många jägare har hund. Det är väl inte alltid en jakthund gullas med lika mycket som en sällskapshud, men nog är jägare vänner med sina hundar i allmänhet.
Att vara jägare kan definitivt innebära att vara djurvän.
Jakt är i många fall betydligt djurvänligare än den industriella köttproduktionen.

Gullande med hundar är inte nödvändigtvis djurvänligt. Jägarens hundhållning som stimulerar hundens naturligs beteenden kan betraktas som att vara djurvänligt.
 

iSolen.se

Guest
Många jägare har hund. Det är väl inte alltid en jakthund gullas med lika mycket som en sällskapshud, men nog är jägare vänner med sina hundar i allmänhet.
Håller med. Min erfarenhet är att jägare tom är mer djurvänliga än genomsnittet och dessutom mer pålästa.

Jag har en jakthund för övrigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Att vara jägare kan definitivt innebära att vara djurvän.
Jakt är i många fall betydligt djurvänligare än den industriella köttproduktionen.
Dessutom så föredrar jag själv mycket mer smaken på naturligt uppväxta djur och viltkött (älg, ren, rådjur, hjort, björn, etc.) framför industriellt odlat kött (ko, gris, etc.). Förmodligen smakar det bättre för att vilda djur själva äter bättre och mer naturligt.

Inbillar mig också att det i många fall är mer hälsofarligt med industriellt odlat kött (sämre industriellt foder, sämre djurhållning, sjukdomar, antibiotika, kemikalier, etc.).

Vi äter mest fisk, skaldjur och vegetariskt i vår familj, men de få gånger som vi äter kött i veckan så är det nästan alltid viltkött.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Dessutom så föredrar jag själv mycket mer smaken på naturligt uppväxta djur och viltkött (älg, ren, rådjur, hjort, björn, etc.) framför industriellt odlat kött (ko, gris, etc.). Förmodligen smakar det bättre för att vilda djur själva äter bättre och mer naturligt.

Inbillar mig också att det i många fall är mer hälsofarligt med industriellt odlat kött (sämre industriellt foder, sämre djurhållning, sjukdomar, antibiotika, kemikalier, etc.).

Vi äter mest fisk, skaldjur och vegetariskt i vår familj, men de få gånger som vi äter kött i veckan så är det nästan alltid viltkött.
Jag har en bok hemma: Eld, av Yngve Ryd.
Han har intervjuat Samer för att dokumentera allt de kan om eld. Samer har ju nästan in i våra dagar varit beroende av öppen eld som livsnödvändighet.
I en av intervjuerna berättar en gammal man om hur vidrigt hemskt köttet från en varg-riven ren smakar. Han spekulerar i att den stress som renen känner när den jagas och fälls av vargen utsöndrar ämnen som ger denna smak.
Köttindustrin stressar ofta djuren. Industrikött smakar ibland ganska kass.
 

PMD

Aktiv medlem
Att vara jägare kan definitivt innebära att vara djurvän.
Jakt är i många fall betydligt djurvänligare än den industriella köttproduktionen.

Gullande med hundar är inte nödvändigtvis djurvänligt. Jägarens hundhållning som stimulerar hundens naturligs beteenden kan betraktas som att vara djurvänligt.
Det går ofta bra att stimulera onaturliga beteenden också. :)
Många, för att inte säga de flesta, hundar reagerar positivt på intellektuella (i hundmening) utmaningar. Det är inte enbart de naturliga beteendena (som jaga, äta, sova och fortplantning) som hundar vill göra om de bara blir visade vad mycket annat kul det finns.
;-)
 

microo

Aktiv medlem
Dom som jagar året runt är ioftast trevligare, kunnigare och mer måna om att få det att funka. (Om jägarna är trevliga och pratbara brukar jag försöka förhöra mig om vart jag kan röra mig och inte)
Och ja, jag är fördomsfull OCKSÅ.
Är väll INGEN som jagar året runt åtminstone inte lagligt utan att gå in på jakttabeller i detalj våren är skogens barnkommare och då får jakt inte bedrivas. Undantag eftersök vid trafikskadat vilt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det går ofta bra att stimulera onaturliga beteenden också. :)
Många, för att inte säga de flesta, hundar reagerar positivt på intellektuella (i hundmening) utmaningar. Det är inte enbart de naturliga beteendena (som jaga, äta, sova och fortplantning) som hundar vill göra om de bara blir visade vad mycket annat kul det finns.
;-)
Håller med dig. Det var uttrycket ’ gulla med hunden’ som fick mig in på tankebanor om icke stimulerande hantering. Men det kan man ju faktiskt tolka precis du gör istället
 

the-mobe

Aktiv medlem
Jo och jag brukar i såna diskussioner säga att man kan göra mycket dumheter och vara jätteotrevlig osv och ändå ha juridiskt rätt att fota där.

Fast just i detta fall har jägarna även juridiskt rätt, nyttjanderätten till marken går före allemansrätten.
Fel! allemansrätten går över jakt

” I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande.”
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Det var precis detta som TS gjorde när han inte ville lämna jaktområdet trots tillsägelse från jägaren.

Du verkar få det till att allemansrätten går före.
"Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande.” ?
 

iSolen.se

Guest
"Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande.” ?
Som redan konstaterats ovan, jägare som får reda på att det går människor i jaktområdet avbryter jakten av säkerhetskäl.

Det är en definitiv störning. Har du deltagit i jakt?
 
ANNONS