Annons

Hur testar jag kameran jag ev skall köpa på plats?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Hur och vad skall jag kolla på plats hos säljaren av tex en fullformatare?

Ta med några av dina objektiv för att kontrollera att den inte har bak/framfokus.
Titta i non cpu lens-data fliken i menyerna om han kalibrerat sina objektiv mot extremerna - kan tyda på felkalibrering
Testa samtliga reglage
Kontrollera renheten
Testa autofokus (inbyggd autofokusmotor + skruvdrift)
Kontrollera att det inte finns ärg/korrosion på batterikontakterna (pga trasigt batteri som suttit i)
Lukta på den (köpte en inrökt D700 en gång - visste inte att det var möjligt, men there you have it)
Gummisläpp
Kolla att inbyggda blixten (om sådan finns) fälls upp och fungerar som den ska
Sitter det lift lugs (öglor) på kameran så du kan fästa remmen?
Ingår allt som ska ingå?
Var kommer den ifrån - har säljaren svårt att förklara det alt. låter historien lite konstigt kanske man vill undvika för risken att det är stöldgods - vill ju inte gärna bidra till att fler kameragrejer stjäls.
Ta en fullständigt underexponerad bild (svart) och se om du får döda pixlar vid fullt inzoom. (Ha kvar objektivlocket på om det är ljust kanske :p)
 

Ventures

Aktiv medlem
Om Nikon, kolla att tumhjulet (och det främre) uppför sig som de ska. Eventuella extrabatterier att de inte är döda. Skador som tyder på yttre våld. Om möjligt, kika på sensorn (kräver näst intill fulladdat batteri).
 

PMD

Aktiv medlem
Hur "kikar man på sensorn" ?
Ta av objektivet och ställ in slutaren på "B" (eller "T" om det finns). Tryck på avtrycket och håll det inne (med "B" inställt), eller tryck bara på avtrycket (med "T"). Slutar står då öppen så att man kan titta på sensorn.

Fast jag tror nog att det säger mer att ta några bilder och se efter om det syns defekter (smuts eller repor) från sensorn på bilderna.
 

Bessel

Aktiv medlem
... Slutar står då öppen så att...
...så att allt damm i rummet NU kan fastna på sensorn.

... Slutar står då öppen så att...
Fast jag tror nog att det säger mer att ta några bilder och se efter om det syns defekter (smuts eller repor) från sensorn på bilderna.
Japp. Maximal slutartid (och vifta med kameran), minimal bländaröppning, så syns alla dammfläckar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ta av objektivet och ställ in slutaren på "B" (eller "T" om det finns). Tryck på avtrycket och håll det inne (med "B" inställt), eller tryck bara på avtrycket (med "T"). Slutar står då öppen så att man kan titta på sensorn.

Fast jag tror nog att det säger mer att ta några bilder och se efter om det syns defekter (smuts eller repor) från sensorn på bilderna.
Du har ju en Nikon och då måste du väl veta att det finns en funktion för att fälla upp spegeln och öppna slutaren för sensorrengöring, vilket känns som den mest uppenbara lösningen. Fast det fungerar förvisso inte om batteriet är för urladdat. Då får man göra som ovan, men man bör ju inte stoppa in något då, för slår "fällan" igen så är risken överhängande för kraschad spegel/slutarmekanik.
 

ztenlund

Aktiv medlem
...så att allt damm i rummet NU kan fastna på sensorn.



Japp. Maximal slutartid (och vifta med kameran), minimal bländaröppning, så syns alla dammfläckar.
Damm kan man alltid ta bort. Det som främst är av intresse är om det är repor eller någon mer märklig smuts på sensorn. D3 har dessutom inte någon automatisk sensorrengöring (D700 har det däremot), så risken är att man behöver göra rent själv oftare än på nyare kameror.
 

PMD

Aktiv medlem
...så att allt damm i rummet NU kan fastna på sensorn.
För att allt damm i rummet ska fastna på sensorn så behöver nog slutaren vara öppen rätt länge. :)

Men visst bör man inte vifta runt med kamera eller vifta in luft i kameran medan man tittar (en kort stund).

Och helst istället ta en bild som sagt var.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har ju en Nikon och då måste du väl veta att det finns en funktion för att fälla upp spegeln och öppna slutaren för sensorrengöring, vilket känns som den mest uppenbara lösningen.
Det framgår inte att det är en Nikon som är aktuell att inspektera, men det finns väl antagligen liknande funktioner i de flesta kameror.
 

snap01

Aktiv medlem
Antal exponeringar är rätt överdrivet. Kolla att kameran ser okej ut och tryck på slutaren. Funkar den så är nog allt okej.
Antal exponeringar brukar hänga ihop med utseendet på kameran. Min nikon som gått över 500000 bilder ser betydligt mer sliten än den andra som gått 50000 bilder.
Slutaren håller oftast väldigt länge men den kan sluta funka likaväl som efter 45000 bilder som den gjorde på en pro kamera från Canon o gå hur länge som helst som på min ena nikon kamera.

Att trycka av en bild det är inte lätt att se hur sensorn verkligen ser ut det är betydligt lättare med en sensor loupe den har inbyggd belysning o förstoringsglas du ser allt med den. Samt använder du den o en gel stick så gör du rent sensorn på Max 30 sekunder med 100% rent resultat med 100% säker rengöring ingen risk för repor.

Det enda gelstick pinnen inte hjälper mot är olja på sensorn damm o prickar 100% super enkelt.
Så mitt råd är att se yttre skick ta ett par provbilder kolla sensorn o ta en koll på antal bilder men oftast går kamerorna vida över vad en amatör kommer hinna ta.
 
ANNONS