Annons

Nationalparker USA

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Eller ska man kanske dra ut mot kusten eller norröver istället?
Det finns en del att se i Kalifornien, så en sväng ut mot kusten kan nog vara en bra idé. En trevlig småstad längs kustvägen är Morro Bay där det finns en fin lagun med sälar och pelikaner, och utanför lagunen tronar en stor klippa.

Längre norrut ligger Hearst Castle som byggdes av tidningsmagnaten William Randolph Hearst på 1920-talet (men det byggdes på stället ända till 1947). Hearst lär ha varit förebilden till huvudfiguren i filmen Citizen Kane. Heart Castle var långt mer intressant att se än jag hade förväntat mig, så jag kan rekommendera ett besök.

Bilder från Morro bay.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Gällande Kalifornien så gillar jag att fota i Yosemite (turistigt, men ändå #1), Sierra, Sequoia, hela kustvägen (1:an) från LA till SF (fin och varierad kustväg med mycket olika landskap/geologi och möjligheter till lite avstickare längs hela vägen), och sedan eftersom jag gillar viner mycket så gillar jag personligen även att fota mycket av landskapen runt Napa/Sonoma och strax norr om i naturen runt Mt St Helena.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Mitt förslag utöver övriga: Petrified Forest/Painted Desert

https://www.nps.gov/pefo/index.htm

/ mvh, FiCa1
tack för tipset. även om jag sa att jag gillade att köra bil så blir ju detta lite helt åt fel håll om jag nu skulle åka ut mot kusten eller åns norr över.

men inget är spikat. jag skulle också kunna tänka mig att göra om årets årets resa genom Nevada, Utah och Arizona . dock en modifierad variant i så fall :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har varit i Petrified Forest/Painted Desert, var väl inte så storslaget som andra parker, men OK om man har vägen förbi. Det är kontroll när man kör ut så man inte tagit med sig något förstenat träd från parken.

Har för mig det i närheten är ett kraterhål också, men det struntade jag i.

Tycker du väljer några huvudpunkter A, B och C, så ska du förflytta dig mellan dessa måsten se då vilka andra parker som ligger ”på vägen”, Google Map har markerat de flesta parker på sin karta.

Jag var i Reedwood parken, har inte varit i Sequpia skulle tro att Reedwood är lite mindre variant om jag kommer ihåg rätt, det är nu typ 35 år sedan jag gjorde den resan :)
ja det ser ut som att redwood är ett lite mindre område än sequoia.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vet inte om det nämnts, men finns väl rätt många fina ställen upp efter västkusten i USA med bland annat Redwood skogen som nämnts.

https://www.theguardian.com/travel/2014/sep/30/-sp-top-10-national-state-parks-washington-state
https://www.nationalgeographic.com/travel/road-trips/united-states/washington-national-parks/

Ett tips är att kolla flygresor med Norwegian också, då dom har direktflyg till Las Vegas för billiga pengar bland annat.
tack för tips.
angående flyg så har jag ju hittat sjukt billiga biljetter. 3000kr till lax. kan Norwegian verkligen vara ännu bättre? Sen vet jag inte om jag vill åka lågprisflyg på långresa.
tidigare i år åkte jag med brittish Airways och dom var bra. Biljetterna jag hittat nu är med KLM och dom ska också vara bra har jag hört. Har dock bara hört skit om Norwegian och dom verkar ha mycket problem.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det finns en del att se i Kalifornien, så en sväng ut mot kusten kan nog vara en bra idé. En trevlig småstad längs kustvägen är Morro Bay där det finns en fin lagun med sälar och pelikaner, och utanför lagunen tronar en stor klippa.

Längre norrut ligger Hearst Castle som byggdes av tidningsmagnaten William Randolph Hearst på 1920-talet (men det byggdes på stället ända till 1947). Hearst lär ha varit förebilden till huvudfiguren i filmen Citizen Kane. Heart Castle var långt mer intressant att se än jag hade förväntat mig, så jag kan rekommendera ett besök.

Bilder från Morro bay.

tack för tipsen. vore kanske kul att åka till kusten, men är lite osäker på om just kusten i usa har så mycket att erbjuda för en fotograf. Man ser sällan riktigt grymma pampiga och dramatiska kustbilder från just usa. kanske man ska satsa på annat när man är där.
 

andreassofus

Aktiv medlem

andreassofus

Aktiv medlem
Gällande Kalifornien så gillar jag att fota i Yosemite (turistigt, men ändå #1), Sierra, Sequoia, hela kustvägen (1:an) från LA till SF (fin och varierad kustväg med mycket olika landskap/geologi och möjligheter till lite avstickare längs hela vägen), och sedan eftersom jag gillar viner mycket så gillar jag personligen även att fota mycket av landskapen runt Napa/Sonoma och strax norr om i naturen runt Mt St Helena.
tackar för det. kan tänka mig att det kan vara fint att åka den kustvägen. Men jag måste bestämma fotoplatser/områden innan. jag kan inte bara åka i blindo och fota här och där tyvärr. det är inte snapshots jag är ute efter.
gäller att veta exakt i vilka områden man ska vara i. sen rekar jag på dagen och hittar bra platser i området. Sen är det bara att vänta till rätt ljus infinner. det är så mina fotoresor ser ut :)
 

HansG

Medlem
I trakten av Yosemite

Är du i trakten av Yosemite är det inte sååå långt till Kings Canyon och Sequoia. Kings Canyon erbjuder en canyon med vattenfall, hisnande vyer och berg. Gillar du stora träd är Sequoia ett måste. Visserligen inte lika höga som Redwood men betydligt grövre. En smaksak antar jag...

På andra sidan bergen finns Mono Lake med sina kalk (tufa) formationer som inte liknar just något annat. Spökstaden Bodie ligger en bit norrut. Lake Tahoe med omgivande berg ligger också norrut.
Väljer du att åka söderut finns en "bakväg" till Death Valley från "staden" Big Pine. Fyrhjulsdrift och hög markfrigång rekommenderas.

Vacker, spännande och annorlunda natur finns det hur mycket som helst av i den här delen av världen. Allt handlar i någon mån om hur mycket tid man vill tillbringa i bilen...

Ha en bra resa!
Hans
 

andreassofus

Aktiv medlem
Är du i trakten av Yosemite är det inte sååå långt till Kings Canyon och Sequoia. Kings Canyon erbjuder en canyon med vattenfall, hisnande vyer och berg. Gillar du stora träd är Sequoia ett måste. Visserligen inte lika höga som Redwood men betydligt grövre. En smaksak antar jag...

På andra sidan bergen finns Mono Lake med sina kalk (tufa) formationer som inte liknar just något annat. Spökstaden Bodie ligger en bit norrut. Lake Tahoe med omgivande berg ligger också norrut.
Väljer du att åka söderut finns en "bakväg" till Death Valley från "staden" Big Pine. Fyrhjulsdrift och hög markfrigång rekommenderas.

Vacker, spännande och annorlunda natur finns det hur mycket som helst av i den här delen av världen. Allt handlar i någon mån om hur mycket tid man vill tillbringa i bilen...

Ha en bra resa!
Hans
Tack för många bra matnyttiga tips Hans :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
kikar även på andra resor i usa . Är också sugen på Colorado, ser väldigt fint ut där. Då kan man flyga till antigen Denver eller Salt lake city.
Flyger man till salt lake city så kan man kombinera colorado med Utah också. Där har jag varit redan men det finns mängder ställen jag inte varit på där . kan även tänka mig att åka tillbaka till vissa ställen där, som tex monument valley.

Flyger man istället till Denver så är det inte så långt till varken Nebraska eller kansas men där kanske det inte finns så mycket att fota eller göra. Ser ganska platt ut där.

Har även kikat på Yellowstone men det ser svårt ut att kombinera colorado med yellowstone, det blir lite för långa avstånd. Speciellt eftersom det inte verkar gå att köra igenom parken på väg 191 av någon anledning. Försöker jag dra vägen igenom parken på den vägen så står det att det inte går utan man får köra runt allting.
 

sumpan

Aktiv medlem
tack för tips.
angående flyg så har jag ju hittat sjukt billiga biljetter. 3000kr till lax. kan Norwegian verkligen vara ännu bättre? Sen vet jag inte om jag vill åka lågprisflyg på långresa.
tidigare i år åkte jag med brittish Airways och dom var bra. Biljetterna jag hittat nu är med KLM och dom ska också vara bra har jag hört. Har dock bara hört skit om Norwegian och dom verkar ha mycket problem.
Går nog att hitta biljetter med Norwegian för ungefär samma pris, och då direktflyg. Har flugit Norwegian till USA 2 gånger och det har fungerat mycket bra. Men jag äger också aktier i Norwegian så jag kanske är partisk i den diskussionen...

Gällande förslagen i tråden så känner jag nu att jag skulle vilja åka tillbaka till allihopa för en mer fotofokuserad resa.. Men öknen i södra Kaliforniern var häftig, det skulle vara spännande att utforska mer (åkte bara igenom på väg från San Diego till Grand Canyon).
 

PMD

Aktiv medlem
Har även kikat på Yellowstone men det ser svårt ut att kombinera colorado med yellowstone, det blir lite för långa avstånd. Speciellt eftersom det inte verkar gå att köra igenom parken på väg 191 av någon anledning. Försöker jag dra vägen igenom parken på den vägen så står det att det inte går utan man får köra runt allting.
Enligt Wikipedia har US 191 två delar, en sydlig och en nordlig. De båda grenarna binds ihop av onumrerade vägar i Yellowstone National Park ("Unnumbered roads within Yellowstone National Park connect the two branches").

Så det bör gå att köra genom parken ungefär som du vill, men man bör nog kolla upp hur vägarna är innan man ger sig iväg. Jag har inte kört den vägen själv.
 

gunnarborg

Ny medlem
Hej Andreas!

Kul att du redan funderar på en ny USA resa :)

Börjar med att citera Galen Rowell:
After exploring on all seven continents and reaching both poles in the nineties, it become ever more clear to me that the Eastern Sierra is my favorite place on Earth. Far more of my most memorable images have come from here, rather than from more exotic locations.

Kan bara hålla med Galen... Eastern Sierra i Kalifornien erbjuder fantastiska hiking och fotomöjligheter i Ansel Adams Wilderness, John Muir Wilderness och Kings Canyon National Park. För att ta dig till de mest spektakulära vyerna får du vara beredd på en hel del hiking. Mt Whitney, Temple Crag, Kearsarge Lakes, Dusy Basin, Evolution Basin, Sabrina Basin och Little Lakes Valley är några av mina favoriter i riktning från söder (LA) mot norr längs med väg 395.

Finns också mera lättillgängliga fotostopp längs 395 som Alabama Hills, White Mountains (med Bristlecone Pines), Devils Postpile, Mono Lake och Bodie (Gold Rush Ghost Town).

Från Mono Lake är det bara 20 minuter till Yosemite National Park East Entrance (exklusive fotostopp på väg upp mot Tioga Pass…). Yosemite HIgh Sierra kring Tuolumne Meadows är värt några dagar innan du tar dig ner till mera kända Yosemite Valley. Yosemite är värt ett kapitel i sig, du skulle lätt kunna tillbringa 2 veckor där och ändå åka därifrån med känslan att du måste tillbaka för att se allt du inte hunnit med :)

Slutligen några klargöranden kring Kaliforniens kust och Redwoods/Sequoia;

Kaliforniens kust är en av de mest dramatiska och fotogeniska i världen (speciellt Big Sur och kusten norr om San Francisco). Ansel Adams skulle nog hålla med. Han byggde hus och fotostudio och bosatte sig i Big Sur de sista 20 åren av sitt liv... Flyger du till/från LA så kan du avrunda din trip (efter Yosemite) med några dagar i Big Sur i Ansels fotspår.

Redwoods/Sequoia: Sequoia träd behöver du inte köra till Sequoia NP för att se, de finns också i Yosemite NP (nära södra infarten). Detta sagt, de mest spektakulära bilderna av Redwoods kommer från Redwoods National Park längs med kusten på gränsen till Oregon. Träden där är högre, bestånden större, och dimman som rullar in från kusten bidrar till magin.

Mvh, Gunnar

PS1 Bästa tiden för Eastern Sierra är Juli-September. Innan Juli är det för mycket snö kvar på bergspassen och efter September är det för kallt.

PS2 Kan bara hålla med om superlativerna om Yellowstone, Colorado, Anza Borrego, Sedona mm (Pacific Northwest kring Seattle borde också inkluderas).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Enligt Wikipedia har US 191 två delar, en sydlig och en nordlig. De båda grenarna binds ihop av onumrerade vägar i Yellowstone National Park ("Unnumbered roads within Yellowstone National Park connect the two branches").

Så det bör gå att köra genom parken ungefär som du vill, men man bör nog kolla upp hur vägarna är innan man ger sig iväg. Jag har inte kört den vägen själv.
okej. konstigt att det inte funkar att dra vägen där på google maps då när jag väljer färdbeskrivning mellan början och slutet på den vägen.
Men ser ju både filmer och bilder från den vägen så det borde ju gå :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej Andreas!

Kul att du redan funderar på en ny USA resa :)

Börjar med att citera Galen Rowell:
After exploring on all seven continents and reaching both poles in the nineties, it become ever more clear to me that the Eastern Sierra is my favorite place on Earth. Far more of my most memorable images have come from here, rather than from more exotic locations.

Kan bara hålla med Galen... Eastern Sierra i Kalifornien erbjuder fantastiska hiking och fotomöjligheter i Ansel Adams Wilderness, John Muir Wilderness och Kings Canyon National Park. För att ta dig till de mest spektakulära vyerna får du vara beredd på en hel del hiking. Mt Whitney, Temple Crag, Kearsarge Lakes, Dusy Basin, Evolution Basin, Sabrina Basin och Little Lakes Valley är några av mina favoriter i riktning från söder (LA) mot norr längs med väg 395.

Finns också mera lättillgängliga fotostopp längs 395 som Alabama Hills, White Mountains (med Bristlecone Pines), Devils Postpile, Mono Lake och Bodie (Gold Rush Ghost Town).

Från Mono Lake är det bara 20 minuter till Yosemite National Park East Entrance (exklusive fotostopp på väg upp mot Tioga Pass…). Yosemite HIgh Sierra kring Tuolumne Meadows är värt några dagar innan du tar dig ner till mera kända Yosemite Valley. Yosemite är värt ett kapitel i sig, du skulle lätt kunna tillbringa 2 veckor där och ändå åka därifrån med känslan att du måste tillbaka för att se allt du inte hunnit med :)

Slutligen några klargöranden kring Kaliforniens kust och Redwoods/Sequoia;

Kaliforniens kust är en av de mest dramatiska och fotogeniska i världen (speciellt Big Sur och kusten norr om San Francisco). Ansel Adams skulle nog hålla med. Han byggde hus och fotostudio och bosatte sig i Big Sur de sista 20 åren av sitt liv... Flyger du till/från LA så kan du avrunda din trip (efter Yosemite) med några dagar i Big Sur i Ansels fotspår.

Redwoods/Sequoia: Sequoia träd behöver du inte köra till Sequoia NP för att se, de finns också i Yosemite NP (nära södra infarten). Detta sagt, de mest spektakulära bilderna av Redwoods kommer från Redwoods National Park längs med kusten på gränsen till Oregon. Träden där är högre, bestånden större, och dimman som rullar in från kusten bidrar till magin.

Mvh, Gunnar

PS1 Bästa tiden för Eastern Sierra är Juli-September. Innan Juli är det för mycket snö kvar på bergspassen och efter September är det för kallt.

PS2 Kan bara hålla med om superlativerna om Yellowstone, Colorado, Anza Borrego, Sedona mm (Pacific Northwest kring Seattle borde också inkluderas).
Vilket fantastiskt svar Gunnar. Här har du kommit med väldigt många bra tips och nästan planerat en hel resa åt mig och förklarat och skrivit på ett bra sätt Jag tar tacksamt emot det och ska gå igenom och googla på alla platser du har tipsat om.
Tack och bock :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
om jag ändå ska befinna mig i och runt sierra , yosemite och sequoia och även en sväng till Redwood , är det inte då bättre att jag flyger till San Fransisco istället för till Los angeles? har egentligen ändå ingen lust att snurra omkring för mycket i massa storstäder.
 

PMD

Aktiv medlem
okej. konstigt att det inte funkar att dra vägen där på google maps då när jag väljer färdbeskrivning mellan början och slutet på den vägen.
Google har väl inte data för alla småvägar i parken, kanske.

Eller så vill man inte uppmuntra genomfart.

Eller så beror det på att på vintern är alla vägar (utom en) stängda i Yellowstone.

Men ser ju både filmer och bilder från den vägen så det borde ju gå :)
Ladda ner kartan över Yellowstone från NPS. (Den här sidan är utgångssida om man vill vara säker på att få den senaste kartan.)

Det finns en websida om läget på vägarna i parken som man nog bör titta på inför och under resan.
 
Senast ändrad:
ANNONS