Annons

Tips på workshops eller fotoresor

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Ang. budgetsafariresor...

Kolla alltid upp företaget ordentligt. Visst kan man välja att bo lite mindre lyxigt och betala en mindre peng, men se till att företagen är etiska.
Nu har jag aldrig varit i Sydafrika, men jag har besökt Tanzania två gånger. Något som är trist där är att många lodger behandlar de afrikanska chaufförerna/guiderna som mindre värda människor som får sova kollektivt på jordgolv och inte visa sig i restaurangen osv. Det beteendet är inte okej!
Sedan finns det företag som bara vill ha in pengar till sig själva och inte bryr sig om att se till att lokala företag och liknande gynnas av turismen.
Det finns företag som tar avstånd från sånt här och det är dem man ska sponsra, tycker jag. Jag kan varmt rekommendera Mind and Soul Travel i Tanzania!

Hursomhelst, det handlar inte bara om att komma undan med en billig peng. Många länder med vackra och exotiska miljöer livnär sig på turismen och snålar vi för mycket så kommer det naggas i kanterna för något som genererar mer vinst.
Jag ser gärna till att mina pengar hamnar där de gör nytta, samtidigt som jag får en fantastisk upplevelse. Om det nu skulle kosta några tusingar extra så kan man spara lite extra länge.
Jag säger inte att alla budgetföretag är dåliga, men att man alltid ska ha kritiska ögon när man väljer vilka man åker med...
 

djungel

Aktiv medlem
Jag håller med dig Marie angående att det etiska är viktigt. Senast jag åkte med ett "billigt" företag så berodde detta på 1. att inga Europeiska mellanhänder la på 10-20 000 kr som annars kan hända. 2. Att jag bokade allt själv på nätet med ett Afrikansk bolag. 3. Att det var billigt eftersom vi bodde i tält som vi själva satte upp. Guide och chaufför däremot bodde oftast betydligt bättre än oss. Guider och chaufför var samtliga från Zimbabwe och var väldigt stolta över sina arbeten och tjänade förhållandevis bra. Sen är det ju även upp till oss som åker att respektera personalen. Vi blev väldigt goda vänner med vår personal och hade uppriktigt trevliga fester tillsammans.

Även om vi reste billigt och primitivt upplevde jag inte det som att vi fick sämre fotomöjligheter eller naturupplevelserna är de dyra resorna. Men en "riktig fotoresa" hade gett mer tid till vissa objekt det är jag medveten om.

Att betala mer pengar för att bo lyxigt kanske inte alls gagnar de som mest behöver vår valuta. Ofta är det de enklaste boendena som ägs och drivs av mer "jordnära" personer och där största delen pengar verkligen går till de som behöver det. Om jag känner att jag betalat några tusen för mycket så spelar det mig en stor roll om dessa pengar hamnar i en rik europes fickor eller om det bidraget till att ett lokalsamhälle fått en drägligare tillvaro.

Jag åker åter till Södra delen av Afrika om en dryg månad och jag får återkomma med recensioner från denna resa och det bolaget senare.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Att åka på arrangerade fotoresor visst det kostar pengar.
Jag gjorde t ex en fotoresa till Andalusien i våras, kostnad för den exkl transport tor Sevilla var 1 950EUR.
Den var en vecka och då ingick alla transport helpension samt två fotoguider, två chaufförer (vi åkte i två bilar)
och vi var 9 deltagare.
Visst jag hade kunna åka runt själv, ordnat hyrbil, hotell osv. Jag tror dock inte det blivit så mycket billigare och framförallt inte lika smidigt. Vi hade en spansk landskapsfotograf med oss, som kände Andalusien lika bra som sin egen ficka. Han tog oss med på småvägar in i områden, som jag om jag åkt på egen hand aldrig hittat.
Bara en sådan liten enkelt detalj, att få kaffe och en macka kl 06.00 på morgonen är inte så enkelt där vi var, men det fixade han.
En annan liten aspekt jag tycker är ack så viktig när man är på en fotoresa, är att man bor bra och bekvämt. Jag vill känna att jag verkligen kan vila de timmar jag faktiskt har avsatt till detta. Då får jag förhoppningsvis ut det mesta av min resa.

Ovan här är bara ett litet exempel på att väl arrangerade fotoresor är klart värda sitt pris och jag kan som fotograf koncentrera mig på det jag till syvende och sist är där för, nämligen att fotografera.

När man ändå pratar priser kan jag nämna att jag har varit en hel del upp i Abisko, ungefär vid samma tid som när Better Moments håller sina workshops däruppe och senast kostade ett par dgr däruppe med boende och hyrbil ca 9 000:- exkl lunch o middag som kostar ca 1900:-

Som också någon nämner här, som workshopledare, tror jag inte du vill arbeta gratis, du vill ha ut en skälig lön för dina timmar och som workshopledare lägger du kanske 8-10 timmar per dag
 

thommya

Aktiv medlem
En idé som jag tycker vore kul är om man söker efter likasinnade på internet och man hår ihop och anordnar en fotoresa ihop.

Till exempel 4 personer till Island under en bestämd tid. Så gör man research ihop och planerar resan. Då sparar man nog väldigt mycket pengar
Både på hyrbil och slipper guider och lärare.

Men det kanske aldrig finns intresse för sådant?
Hej

Ett tips är att gå med i en fotoklubb. De ordnar ofta gemensamma årliga fotoresor vet jag.
Jag är själv med i en klubb i Göteborg och hjälper till att arrangera årliga fotoresor i form av långhelger.
Vi har hittills hunnit med Danmark(Nordjylland med Skagen), Österlen, Öland.
Och i år åker vi till Fulufjäll vecka 29(snart :))
Vi bilar och delar upp oss i 3-4 per bil och delar på bensinkostnader, bor på trevliga vandrarhem eller liknande, köper in gemensam frukost etc...
Det brukar handla om max några tusenlappar i kostnad totalt för fre-sön.
Även icke-medlemmar kan följa med och gör det varje år i form av kompisar eller familjemedlemmar eftersom det ändå är till självkostnadspris.
Vi lägger mycket tid på efterforskning och väljer fotoställen, men även fotostopp utefter resvägen.
Vi lägger alltså upp en rutt och en daglig agenda med allt från foto till fikapauser.
Man behöver inte resa världen runt och spendera tusentals kronor för att spendera ett antal dagar i trevligt sällskap med likasinnade. Sverige och grannländerna är fulla av skatter för oss fotografer.

Thommy
 

Hans Strand

Medlem
Kika gärna in på min sida www.creativetours.se jag arrangerar kör en workshop i Venedig till hösten.

/Roger
Hej Roger,
Jag håller med om att det är dyrt. Problemet är att det är kostnaderna för boende mat och helikopter som drar upp priset. Om man vill ha det lilla extra får man betala för det. Jag själv tjänar 10 000:- för 4 dagars arbete från tidig morgon till sen kväll. Jag vet inte om du tycker att det är för mycket betalt?

På Island kostar hotellen 2000:-/ natt i enkelrum. Maten är svindyr, transport med 4 hjulsdriven buss med chaufför kostar 10000:-/dag. Helikoper kostar 25 000:-/timme och vi måste betala för framflygning från Reykjavik vilket är 2 timmar fram och tillbaka. Om du skulle hyra en 4-hjulsdriven bil själv ( minst 18000:), bo på samma hotel ( 14000:), äta god mat ( 4000:) och flyga helikoper 30 minuter över Landmannalaugar ( 62000:). Totalt skulle du alltså få betala 105 000:-. Kanske kan denna redovisning få priset för denna exklusiva workshop att verka mer själigt?

Att resa och fotografera på exklusiva platser kostar multum och det är inget för gemene man. Jag beklagar detta, men så ligger det till.

Hälsningar / Hans Strand
 
Senast ändrad:

Hans Strand

Medlem
Timkostnaden för helikopterflygning är rejält hög. Det är inte bara bränslet som kostar pengar.

(Jag förutsätter att man flyger mer än 5 minuter på Strands helikopterturer).
Helikopter i Abisko kostar 15 000:-/ timme. På Island kostar det 25 000:-/timme. I Abisko flyger vi 20 minuter med varje detagare. Alltså 5000:-. Eftersom jag har flugit där många gånger vet jag exakt vart jag ska ta helikoptern för att få bra vinklar och utsnitt. Effektiviteten på dessa 20 minuter går inte att jämföra med att flyga runt och leta själv. Då får du inte mycket gjort på en timmes flygning.
På Island har jag flugit 108 timmar under 16 års tid. Detta har gett mej erfarenhet om hur landskapet ser ut. Under mina workshops med Better-Moments tar jag delatagarna till de bästa möjliga positionerna för flygfoton över älvar och berg. Att flyga själv kostar ofantligt mycket mer än att flyga med oss. Glöm inte att du måste betala för framflygningen till där du ska fotografera. Det tar 1 timme enkel resa från Reykjavik till Landmannalaugar. Alltså 25000: i vardera riktning.

Hälsningar / Hans Strand
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte om du kanske missförstod mig. Jag tycker inte att priset är orimligt högt, snarare tvärtom. Vad jag invände mot var inlägget tidigare som bara räknade bränslekostnad. Det är ju rätt mycket mer än bränsle som kostar när man flyger helikopter.
 

Hans Strand

Medlem
Jag vet inte om du kanske missförstod mig. Jag tycker inte att priset är orimligt högt, snarare tvärtom. Vad jag invände mot var inlägget tidigare som bara räknade bränslekostnad. Det är ju rätt mycket mer än bränsle som kostar när man flyger helikopter.
Ja helikopter är sjukt dyrt. Ungefär 8 ggr dyrare än att hyra flygplan. Å andra sidan får man 10 ggr bättre bilder. :)
 

Lazzze

Aktiv medlem
Jag har kört en hel del workshops, mestadels i Höga kusten och Svenska fjällen.

När det gäller hav tycker jag tillgång till båt är en nyckel. Men samtidigt måste det göras på ett säkert vis. Jag har valt olika varianter, hyrt Taxibåt och landade på 12000 + moms per dygn, då med begränsningar för hur mycket vi var ute och åkte.

Nu har jag utbildning och examen så att jag kan köra båtar kommersiellt. Så när vi körde en pilotworkshop nyligen i Vesteålen/Lofoten hyrde vi båt och jag körde den. Blev mycket billigare, men jag tankade för ungefär 700 norska kronor per dag den användes. Då körde vi inte speciellt långa sträckor.
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag ordnar tillsammans med Frida Hermansson en resa till Svalbard nästa år.
Det är tio nätter ombord på M/S Freya (nyaste tillskottet hos rederiet som äger M/S Origo och M/S Malmö) med fokus på djurlivet i Arktis. Både jag och Frida har erfarenheter från resor till Svalbard men detta är den första vi anordnar själva. Vi har valt ut guider som vi vet är kanon och resan kommer vara flexibel och anpassas efter var vi hittar spännande fotolägen och fotoobjekt.

Hursomhelst, det jag ville komma fram till är att vi kör denna resa till självkostnadspris, vilket innebär att den är 15-20 000 kr billigare än de resor som nu finns av andra arrangörer under 2017 (exempelvis Polarquest, Yves Adams och Wildphoto Travel). Vi har några platser kvar så det kan vara värt att kolla in om det är något man drömt om och vill passa på till ett lite förmånligare pris. :)

http://mariemattsson.se/svalbard-2017/
Hej.
Klickade på länken ang resor men den fungerade inte. Tittade på hemsidan också men fann ingen resa ...
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Kan det bli resor i framtiden ?
Absolut, vi har inga planerade inför 2018, men eftersom vår resa blev väldigt lyckad så hoppas vi på att göra fler. Är det just Svalbard som lockar så kan jag verkligen rekommendera Vega Expeditions som vi samarbetade med på vår resa. Fantastiskt kunniga och personliga guider som gör det där lilla extra för sina passagerare, och vettiga priser (i relation till andra fotoresor dit)!
 
ANNONS