Annons

Valffischerna - Parti för Parti - Vad tycker ni om bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu är alla valaffischer uppe och tänkte det vore skoj att diskutera vad ni tycker om bilderna.
https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/har-ar-arets-alla-valaffischer-6925600


Miljöpartiet:
Detta är en rejäl bladning av arkivbilder av olika kvalité den på Fridolin och de där tanterna är inte särskilt bra övriga är bra men blir rätt opersonliga då man just får arkivbildsfeelngen.

Centerpartiet:
Ett slags försök till ett bra porträtt. Gillar inte den där fula skuggan ifrån ljuskällan på högra armen. Kläderna och smycket inte min stil. Gillar dock inte alls bokén den är för rörig. Helt okej men inte mycket mer.

Moderaterna:
Ganska snygga bilder Den vänstra bilder är mycket snyggare variant av Centerparites. Snyggare ljus och boké och stil. Däremot har jag lite svårt för den där tjejen.


Vänsterpartiet:
Detta är också blandade bilder men här har man fotograferat bilderna inte som miljöpariet bara laddat ner ifrån ett arkiv.

Sverigedemokraterna:
Kläderna och bildstilen mot denna bakgrund gör att bilderna andas 90-talet. Dåligt ljus och smink samt retusch

Kristdemokraterna:
Snygga bilder, bra ljus och efterbehandling. Däremot kan jag tycka att detta extremt korta skärpedjup är lite ute men mycket bättre än centerns taffliga.

Socialdemokraterna:
Snyggt ljus på bilderna och bra efterbehandling. Tråkigt att alla bilderna ser exakt lika dana ut och känns väldigt bank, företagsbilder, fond kanske är de på grund av stilen på personerna. Tycker också detta superkorta skäpredjup är lite ute.-


Liberalerna:
Tråkiga bilder inte dåliga rent teknikst men heller inte bra. Däremot så känns det som att de brände av denna fotografering lite snabbt framför vattnet. Så nej detta ger jag inte mycket för.



Vinnare enligt mig är M och V och förlorarna är SD och L.



Vad har ni för åsikter?
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man ser till budskapet har SD (tyvärr) de smartaste affischerna. Inga vallöften som de behöver stå för. Att som de andra skriva sådant som de ändå inte kan få igenom skadar bara trovärdigheten.
Fotomässigt kan man inte påstå att de sticker ut någon av dem. Jo KDs ser ut att vara hämtade från baksidan på ett cigarettpaket.
 

kiwi

Aktiv medlem
Om man ser till budskapet har SD (tyvärr) de smartaste affischerna. Inga vallöften som de behöver stå för. Att som de andra skriva sådant som de ändå inte kan få igenom skadar bara trovärdigheten.
Nja, om vi tar exempelvis sossarnas budskap, så är det inte heller några löften. Hultqvists »Jag vill inte att du ska bli fattig för att du blir gammal« speglar bara vad han personligen tycker; det är inget »vi kommer att se till att ingen blir fattig för att man blir gammal«.

Det påminner om Stig Strands »Jag har tagit Vitaepro i många år och det funkar för mig«. Det är också en personlig åsikt. Något annat hade fällt bluffpillret i domstol. ;)


/ Kiwi
 

PMD

Aktiv medlem
Inget av partierna har så värst bra bilder. SDs bilder är välgjorda, men rejält tråkiga. V och MP har lite väl röriga bilder (och MP har ett falskt budskap när de har med en isbjörn på en av bilderna).
Sossarna har de mest traditionella affischerna, vilket kanske är en fördel. Liberalerna har för mycket text (och delvis med för liten stil). Vem stannar upp och läser en ordrik valaffisch?
 

AFJ

Aktiv medlem
Kul Jonas att du startar en tråd om bilder! :)

Jag håller med dig om mycket.

MP - textens placering gör ju att flera av bilderna blir väldigt sekundära.

Centern - håller med om att bokén på partiledaren är lite orolig, men ändå rätt OK.

Moderaterna - jag tycker man kombineat bild och text väl. Tydligt och snyggt.

Vänsterpartiet - också rätt så lyckat.

SD - kunde ha varit reklambilder för något klädkedja. Bilderna bra i all fall tycker jag. Lite intressant att man helt avstår från att föra fram något budskap. Men de behöver kanske inte - de andra partierna pratar ju hela tiden om dem i alla fall! :)

KD - bra bilder i sig men inte helt säker på att budskapet går fram, bilderna ger en obehagskänsla vilket känns lite märkligt när man vill göra "reklam" för något.

S - ser väl trevligt och tydligt ut. Funkar tycker jag.

Liberalerna - nja...
 

Måns H

Aktiv medlem
Kul tråd, plats för intressanta bildtolkningar

Hela affischeringskampanjens övergripande budskap: Nu är det dags att rösta. Till det duger affischerna.

Själv tycker jag att SD:s är smartast. Alla ser snälla och välartade ut. Snäll färgskala också. Inga järnrör, inga symboler, bara så ofarligt.

M näst effektivast: Kristersson sammanbiten i svartvitt. En tydlig fokusering på nye partiledaren. Fotona funkar för det ändamålet tror jag.

V: Allt åt alla utom åt dom rikaste. Röriga bilder men man fattar budskapet.

Miljöpartiets "NU": Jag förstår dom (och tror personligen att det är så illa) men tror inte affischerna funkar. Eftersom medicinen om behövs är besk vill nog ingen ta den. Hallonsmak skulle nog inte hjälpa. Jag har inget recept.

S har lärt av misstaget då partiet satte Wallström på samma affisch som Göran Persson. Persson kunde inte med Wallström vilket t o m syntes på affischen som blev kontraproduktiv. Nu sitter Wallström och de andra på var sin affisch. Säkrast så. Inga grafiska eller fotografiska höjdare, nästan fritt från budskap, men inte kontraproduktivt.

KD: Kanske det är klokt att hoppa över partiledaren. Nu gäller det att klara 4%. Men finns nån väljare som identifierar sig med nån av de avfotade ?

L: Borde inte Björklund ha kavlat upp ärmarna?
 

martinot

Aktiv medlem
Störtful och extremt rörig bokeh bakom Annie Lööf.

Trista stock photon för MP (förutom isbjörnen som jag inte kan låt bli att le åt och tycka är kul - kanske sjuk humor då det inte har något alls med miljö att göra).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Förstår inte hur flera kan tycka att SD-bilder är så bra?
Ser verkligen förjävligt ljussatt ut, de fula blänken i ansiktet. Kläderna känns Ullared.
 

lofling

Aktiv medlem
Störtful och extremt rörig bokeh bakom Annie Lööf.

Trista stock photon för MP (förutom isbjörnen som jag inte kan låt bli att le åt och tycka är kul - kanske sjuk humor då det inte har något alls med miljö att göra).
Kan det vara så att isbjörnen symboliserar de smältande polarisarna?
 

lofling

Aktiv medlem
Vad menar du, kan du vara lite mer specifik? Jag har inte sett valaffischerna, så kommenterade bara vad kopplingen möjligen var.

Menar du att isarna inte smälter? Eller att just den där isbjörnsbilden var lite olyckligt textsatt? Eller att DailyWire är kända för "DailyWire.com has a tendency to share stories that are taken out of context or not verified"

För att svara på första frågan om isarna:
http://nsidc.org/greenland-today/
https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2018/06/13/antarctic-ice-loss-has-tripled-in-a-decade-if-that-continues-we-are-in-serious-trouble/?noredirect=on&utm_term=.0a2ad957699b
https://www.theguardian.com/environment/2018/jun/13/antarctic-ice-melting-faster-than-ever-studies-show
 
Senast ändrad:

Måns H

Aktiv medlem
Ser ut som Ullared, javisst

Förstår inte hur flera kan tycka att SD-bilder är så bra?
Ser verkligen förjävligt ljussatt ut, de fula blänken i ansiktet. Kläderna känns Ullared.
Jag som tycker att SD:s affischer (dessvärre) är bäst propaganda menar inte att de är bra fotomässigt eller så! Utan för att de sänder ett budskap att det är ofarligt att rösta på SD. Ullaredskläderna troligen valda för att de inte signalerar "elit".
 

alfin

Aktiv medlem

lofling

Aktiv medlem
Vilken del av artikeln på engelska är det du inte förstår?

Här har du en annan artikel på svenska:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-har-mestadels-fel-om-att-isbjornarna-svalter
Vad är det på svenska som inte går fram till dig? Lägg inte ord i munnen på mig. Jag har inte sagt att isbjörnarna svälter. Jag sa att isbjörnen kanske symboliserar de smältande polarisarna.

Här har du en artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Eller: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

Jag är ganska säker på att jag har bättre koll på engelska än du, eller har jag missuppfattat din svenska helt?

EDIT: Kan det vara så att du kanske menar att isbjörnen i sig inte är någon bra symbol för polarisar, eftersom man kan se den på andra ställen, t.ex. djurparker?
 

alfin

Aktiv medlem
Vad är det på svenska som inte går fram till dig? Lägg inte ord i munnen på mig. Jag har inte sagt att isbjörnarna svälter. Jag sa att isbjörnen kanske symboliserar de smältande polarisarna.

Här har du en artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Eller: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

Jag är ganska säker på att jag har bättre koll på engelska än du, eller har jag missuppfattat din svenska helt?

EDIT: Kan det vara så att du kanske menar att isbjörnen i sig inte är någon bra symbol för polarisar, eftersom man kan se den på andra ställen, t.ex. djurparker?
Läs båda artiklarna ett par gånger till och se om inte poletten trillar ner och du förstår vad de handlar om.
 

ducedo

Aktiv medlem
Ett genomgående problem är att många av affischerna är väldigt röriga och inte lämpar sig för sin nuvarande placering längst vägar på landsbygden. En lokal KD-politiker valde att köra sitt namn i gul text på vit bakgrund så trots att jag passerat hans skyltar ett femtiotal gånger så vet jag fortfarande inte vad han heter.
 

lofling

Aktiv medlem
Läs båda artiklarna ett par gånger till och se om inte poletten trillar ner och du förstår vad de handlar om.
Nu läste jag den andra artikeln, så ja, finns nog bättre symboler än den för smältande polarisar. Den första artikeln hade inget alls med de smältande polarisarna att göra.

Jag hade väl rätt i att de ville symbolisera de smältande polarisarna med isbjörnen, eller? För de är en del av klimatförändringarnas påverkan.

EDIT: Du tolkade alltså att jag menade att isbjörnen är en symbol för smältande polarisar? Det var inte så jag menade, men mitt första inlägg kan tolkas så. Ditt inlägg var bara en länk så väldigt svårt att tolka vad du menade överhuvudtaget.
 

Ventures

Aktiv medlem
När jag ser folkpartiets nya RFSU-logga på valaffischerna kan jag tänka mig att också en och annan kvinnlig väljare blir tveksam. Björklund kanske tycker symbolen signalerar potens och virilitet. Själv tycker jag den ser oseriös ut för ett politiskt parti som i mina ögon sjunkit i trovärdighet (det måste vara reklambyrån som skojat). Möjligen skulle Berlusconi komma undan med något liknande om nu någon italienare skulle komma på något så hiskeligt i designväg.
 
ANNONS