Annons

"Automatisk exponering" ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Tjenix,

lästa nånstans om att det finns kameramodeller som har autoexponering (kanske inte korrekt ord...?) - alltså som exponerar när ett objekt kommer in i bilden eller kanske när fokussensorn noterar objektet eller hur det nu kan tänkas fungera.

Låter intressant - kan nån berätta, förklara, klarlägga vad det är frågan om? Vilka modeller har den här funktionen?

Det kan ju vara hur användbart som helst vid, låt oss säga en rallytävling - bara att ställa in fokus på en viss punkt, koppla på funktionen och låta kameran göra jobbet ;-) Nä, men sanningen är ju den att det ofta kan vara svårt att trycka av vid exakt rätt tidpunkt... fast va vet jag, kanske automatiken inte är mycket bättre...?
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Känns som att det är lite långsökt att leta efter en kamera med just denna funktionen, när det finns massor med kameror som tar flera bilder i sekunden. Det är ju en av finesserna med digitalt att man bara kan kasta de man inte vill ha.

En funktion som "autoexponerar", komponerar troligen inte bilden så som man skulle vilja ha den...
 

objernulf

Aktiv medlem
Funktionen finns i gamla Yashica 230 AF - en autofokus systemkamera från 1987. Den finns också i Nikon F-801/F-801s i kombination med bakstycke MF-21.

Det fungerar så att kameran tar en bild när ett föremål kommer i fokussensorn på rätt avstånd. Man fokuserar alltså på ett visst avstånd och aktiverar "trap focus".
 

tormig

Aktiv medlem
Vissa databakstycken till Nikon fixar detta t.ex. MF-21 till F801 och F801s och kanske andra också.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
peternilsson75 skrev:
Känns som att det är lite långsökt att leta efter en kamera med just denna funktionen, när det finns massor med kameror som tar flera bilder i sekunden. Det är ju en av finesserna med digitalt att man bara kan kasta de man inte vill ha.

En funktion som "autoexponerar", komponerar troligen inte bilden så som man skulle vilja ha den...
Borde det inte vara enklare att komponera med fokusfälla i och med att man ser bilden (dock ur fokus) hela tiden fram tills bilden tas. Med avtryckaren nedtryckt med flera bilder i sekunden försvinner väl bilden (iallafall vid varje bildtagning om spegeln slår upp och ner) eller?
 

Highweiss

Aktiv medlem
Ålrajt!

Jo alltså jag är inte precis ute efter en sån kamera, men är bara nyfiken på tekniken i största allmänhet. Av allt att döma blev "focus trap" ingen "hit" precis eftersom tekniken inte verkar finnas på nyare kameror. Och det stämmer ju bra att det är en lite överflödig teknik med dagens tungviktarkameror som nappar 40 bilder på 8 sekunder eller så...

Fast den kunde ju vara roligt att ta självporträtt med focus trap... ;-)
 

Kijana

Aktiv medlem
Highweiss skrev:
Tjenix,

lästa nånstans om att det finns kameramodeller som har autoexponering (kanske inte korrekt ord...?) - alltså som exponerar när ett objekt kommer in i bilden eller kanske när fokussensorn noterar objektet eller hur det nu kan tänkas fungera.

Låter intressant - kan nån berätta, förklara, klarlägga vad det är frågan om? Vilka modeller har den här funktionen?

Det kan ju vara hur användbart som helst vid, låt oss säga en rallytävling - bara att ställa in fokus på en viss punkt, koppla på funktionen och låta kameran göra jobbet ;-) Nä, men sanningen är ju den att det ofta kan vara svårt att trycka av vid exakt rätt tidpunkt... fast va vet jag, kanske automatiken inte är mycket bättre...?
Om jag inte minns fel så finns funktionen på modeller från Pentax och Minolta. Jag tror att marknadsföringen gick ut på att man skulle kunna fotografera fåglar med den tekniken, det vill säga en typ av tillfälle när man inte själv kan stå bakom kameran och titta i sökaren.
 
ANNONS