Annons

EOS 30 och dia

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis köpt en eos 30 och ska fjällvandra på torsdag. Nu är det så att jag brukar fota dia och vill veta ifall man bör underexponera ett halvt steg eller inte med en eos 30.
Det brukade jag göra med min gamla eos 300.

Någon som har erfarenhet av dia + eos 30?

mvh
Jojje

ps. skall använda provia 100 och velvia ds.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bränn av minst en rulle av vardera och se till att få dem framkallade innan du åker. Att åka med oprövade nya grejer är en stor risk om du vill kunna få med dig några bilder hem. Och att någon annan exponerar på ett sätt betyder inte att just du eller din kamera funkar på samma sätt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
jämför med dim gamla kamera!

Du ska absolut jämföra med din gamla kamera. Kolla vilken tid/bländare du får med din gamla kamera med samma film och jämför med den nya så ser du hur mycket du ska Över/underexponera. Olika kameror mäter inte lika. Det kan t.o.m skilja sig på samma modeller. På min Nikon 801 får jag ställa filmkänsligheten på +2/3 steg medan jag på min Canon eos 100 får ställa in -2/3 steg för att kamerorna ska exponera likadant med samma film.
 

matti

Aktiv medlem
Hur min 30:a betedde sig!

Hej Jojje!

Hade en 30:a en tid. Den tyckte jag underexponerade något dvs bilderna blev ofta något mörka för min smak. Jag körde därför konstant med +0,5 på exponeringskompensationen när jag körde dia. Använde mest Provia 100F.

Observera att detta dock är MIN subjektiva uppfattning om exponeringen. Många gillar att underexponera dia något för att få mustiga färger. Inom detta område om något är smaken verkligen som baken. Kan bara starkt instämma i råden ovan att testa innan resan med de filmer du skall använda och komma fram till vad DU tycker om exponeringen.

Bästa hälsningar / Matti Ohlsén
 

j.a.n

Aktiv medlem
+0,5 Kanske

Hej Jojje!

Jag måste hålla med Martin att +0,5 blev oftast ganska bra men som sagt var är det många faktorer spelar in och detta är min subjektiva bedömning. (Kodak Ektachrome 100VS)

MVH // Anders
 
ANNONS