Annons
Gammal 2016-07-08, 19:26
Photocon

Smw skrev: Hej !

Sätt upp de båda på nån solig plats och se vad som händer, i värsta fall blir det
en uppskakande upplevelse.

Meddela gärna resultatet.

//MW

Var finns en solig plats i Sverige under juli månad? :) Här i mörka Småland är det f n mulet. Och varför skulle jag göra detta? Berätta gärna vad som du menar kan hända. Blev intresserad av ditt inlägg- men vill helst slippa uppskakande händelser.

Mvh//L
Gammal 2016-07-08, 19:56
Smw

Photocon skrev: Var finns en solig plats i Sverige under juli månad? :) Här i mörka Småland är det f n mulet. Och varför skulle jag göra detta? Berätta gärna vad som du menar kan hända. Blev intresserad av ditt inlägg- men vill helst slippa uppskakande händelser.

Mvh//L
Hej !

Värnamo, där solen alltid lyser, givetvis, minst lika soligt som Borås.

Testa ljustålighet, kan man ha en referens mörkt förvarat är det bra.

De jag nämde i början, de med Lyson/Marrutt Fotonic, dye-bläck
hamnade i innanför två fönster under en solig sommarmånad,
visst, det gick att känna igen motivet men inte färgerna, alla var blekta,
cyanet var förintat, av det var inte ett spår.

//MW
Gammal 2016-07-08, 20:27
larsborg

Acei skrev: Vem har sagt att jag arbetar där nu ? Jag arbetade där i 20 år men det är över 20 år sedan jag slutade på Canon. Och vad vet du vad som händer i en bläckstråleskrivare, laserskrivare eller kopiator om man kör med fel bläck eller toner. Är du tekniker också på något av dom stora märkena eller ? Har du tur så kan det fungera, men kom inte och gnäll om du får randiga kopior, läckande bläck eller läckande tonerpatroner osv. Eller att du får dålig kontrast med laser toner som är pirat. Du kan aldrig gå tillbaka och få ut det på garantin eller om du är avtalskund till större printrar och kopieringsmaskiner få det inom serviceavtalet. Detta gäller inte endast Canon utan alla märken på marknaden. Därför känner jag att jag lite mer kunskap om detta. Så många kunder som jag har fakturerat på grund av att man inte använder original produkter. Och att kunderna därefter använt original produkter och inte fått några problem.
OK, fel av mig, jag läste för snabbt ditt inlägg, du hade arbetat tidigare på Canon, alltså inte nu längre din aktuella arbetsgivare.
Du skriver nu, att du arbetade där för 20 år sedan, - du har helt rätt, vid den tiden var original bläckpatroner det enda möjliga alternativet, då var sk. "piratbläck" värdelöst, gav de problem som du nämnde.
Mycket har hänt sedan dess, idag håller bläckpatroner från InkClub hög kvalite´, dessa använder jag sedan många år, helt utan problem, andra leverantörer har jag ingen koll på.
Ja, jag är insatt i teknik, nu marknadsinriktad på ett företag.
Gammal 2016-07-08, 22:00
Sten-Åke Sändh

larsborg skrev: OK, fel av mig, jag läste för snabbt ditt inlägg, du hade arbetat tidigare på Canon, alltså inte nu längre din aktuella arbetsgivare.
Du skriver nu, att du arbetade där för 20 år sedan, - du har helt rätt, vid den tiden var original bläckpatroner det enda möjliga alternativet, då var sk. "piratbläck" värdelöst, gav de problem som du nämnde.
Mycket har hänt sedan dess, idag håller bläckpatroner från InkClub hög kvalite´, dessa använder jag sedan många år, helt utan problem, andra leverantörer har jag ingen koll på.
Ja, jag är insatt i teknik, nu marknadsinriktad på ett företag.
Klart att även dessa bläck utvecklats. Konstigt vore det annars. Men man skulle vilja att det gjordes bra tester (oberoende) av bläckens kvalitet. Att sänka min skrivare med helt för mig okända bläck känns ändå idag som en dålig besparing. Jag vill inte ha några överraskningar då det på marginalen är hundralappar man spara vid ett test men kanske 5-7000:- man ödelägger om det går snett.
Gammal 2016-07-08, 23:41
larsborg

Sten-Åke Sändh skrev: Klart att även dessa bläck utvecklats. Konstigt vore det annars. Men man skulle vilja att det gjordes bra tester (oberoende) av bläckens kvalitet. Att sänka min skrivare med helt för mig okända bläck känns ändå idag som en dålig besparing. Jag vill inte ha några överraskningar då det på marginalen är hundralappar man spara vid ett test men kanske 5-7000:- man ödelägger om det går snett.
Man skall inte överdriva original bläckpatroners förträfflighet!
Skulle de icke original bläckpatronerna vara ett bottennapp, lämnar de ganska snart marknaden ....
Som du säger, icke original bläck har självklart utvecklats, - jag lägger till, det gäller både innehållet och behållaren.
Mina Canon skrivare/fotoprintrar skall godkänna eller inte godkänna, vad som laddas in, ännu har inga missöden eller "ERROR" stoppat verksamheten.
Beställ en testpatron, icke original bläckpatron, från InkClub, till din skrivare, - gör själv en utvärdering.
Ja, vad jag vet, har inga tester gjorts, det senaste året, mellan original och icke original.
Anledningen kan vara, att det köps betydligt fler icke original än original, reklamationerna är troligen få.
Man sparar relativt, betydligt mera än några hundralappar, per år vid många utskrifter, vid köp av icke original.
Upp till, att 7000 spänn ödelägges, när skrivaren slutar fungera, i värsta fall även exploderar, allt bara för att "piratbläck" har monterats, - nej, nej! :-) :-)
Gammal 2016-07-09, 08:38
stefohl

Sten-Åke Sändh skrev: Klart att även dessa bläck utvecklats. Konstigt vore det annars. Men man skulle vilja att det gjordes bra tester (oberoende) av bläckens kvalitet.
Det har gjorts tester på hållbarheten på piratbläck av Henry Wilhelm, som anses vara den största auktoriteten inom detta område. Han köpte in flera olika bläck på den amerikanska marknaden, skrev ut en bild med respektive bläck och utsatte utskrifterna för extremt höga ljusmängder. Hållbarheten på dessa utskrifter varierade från katastrofalt dåliga till dåliga. De bästa av dessa bläck gav max en femtedel av hållbarheten på originalbläcket.

Nu är det tio, tolv år sedan han gjorde denna test. Dessa bläck har kanske utvecklats, men så har också originalbläckan.
Gammal 2016-07-09, 09:14
bentelkalb

stefohl skrev: Det har gjorts tester på hållbarheten på piratbläck av Henry Wilhelm, som anses vara den största auktoriteten inom detta område. Han köpte in flera olika bläck på den amerikanska marknaden, skrev ut en bild med respektive bläck och utsatte utskrifterna för extremt höga ljusmängder. Hållbarheten på dessa utskrifter varierade från katastrofalt dåliga till dåliga. De bästa av dessa bläck gav max en femtedel av hållbarheten på originalbläcket.

Nu är det tio, tolv år sedan han gjorde denna test. Dessa bläck har kanske utvecklats, men så har också originalbläckan.
Jag är övertygad om att det finns mängder med dåliga tredjepartsbläck. Därför har jag vaskat fram en specifik.. Marrutt.

Om man ser på dem så uppger de själv att deras bläck är certifierat för 75 år. De verkar seriösa, de har egna papper som kommer från Hahnamule mm, ICC profiler, de verkar ha professionella användare, bra kundtjänst.

Jag vet inte om deras bläck är bra, har läst en del dåliga recensioner, men de är främst gamla sådana och rör även äldre skrivare. Men helhetsintrycket är bra.

När det gäller papper te x så har ju Epson mfl egna papper med, men det kommer ju från samma fabrik som andra papper, bara deras egna logga, vilket betingar ett högre pris.
Kan det vara samma sak med bläck? Att Marrutts bläck i stort är samma?

Synd att det är svårt att hitta riktiga utvärderingar på detta..... För 4500 kr för att byta färg i skrivaren.... jag tycker det är ocker. Det är halva skrivarpriset.

Ska googla Henry Wilhelm och se om det finns något nyare och mer specefikt.
Gammal 2016-07-09, 09:40
stefohl

bentelkalb skrev: Jag är övertygad om att det finns mängder med dåliga tredjepartsbläck. Därför har jag vaskat fram en specifik.. Marrutt.

Om man ser på dem så uppger de själv att deras bläck är certifierat för 75 år. De verkar seriösa, de har egna papper som kommer från Hahnamule mm, ICC profiler, de verkar ha professionella användare, bra kundtjänst.
Marrutt har också sålt sitt bläck under namnet Lyson, om jag förstår det rätt. Runt 2002-2005 hade jag ett par kompisar som använde deras bläck, eftersom Lyson gick ut och sa att de hade bättre hållbarhet än Epsons bläck. Men efter ett slag visade det sig att de löftena inte var mycket värda. Bilderna bleknade rätt snabbt.
Gammal 2016-07-09, 11:07
Photocon

Jag får titta lite bakåt här, men bläcket i all ära (oavsett tredjepart eller original) uppträder olika på olika papper.

Canons originalbläck ser inte lika bra ut på Tetenal blank som på Ilford Gallerie gloss, medan piratbläcket ser mer okej ut på Tetenal.

Det är nog ett litet h-e att göra en utvärdering som skulle vara heltäckande. Hållbarhet går kanske att simulera genom uppsnabbande åldrings- och ljusutsättnings-processer. Annars får man vackert vänta många år.

Jag har ett ganska stort antal printar inramade på väggarna varav många från början av 2000-talet (Canon i 9950, 8 patroner), Vissa utskrivna med piratbläck, andra med original samt några där det suttit blandat original- och piratbläckspatroner i skrivaren. Skrivaren är numera förpassad till återvinningscentralen så jag kan inte göra jämförelser med "pirater" från idag.

Men alla printarna som har 10 år eller mer på nacken ser ff okej ut i mina ögon där de hänger på väggen. Har kommer dock en lurig faktor in: Man vänjer sig vid ytterst små förändringar som sker år från år. Hade behövt referenskopia för att jämföra.

Enkelt att fixa? Jo, jag har samma fil att printa ut, men andra skrivare, nyare bläck och papper samt helt annan programvara och PS (skriver ut från Photoshop). Det finns en massa variabler här som gör att jag inte kan jämföra.

Så hur genomför man ett bar test?

//Lennart
Gammal 2016-07-09, 11:09
ldn99

stefohl skrev: Marrutt har också sålt sitt bläck under namnet Lyson, om jag förstår det rätt. Runt 2002-2005 hade jag ett par kompisar som använde deras bläck, eftersom Lyson gick ut och sa att de hade bättre hållbarhet än Epsons bläck. Men efter ett slag visade det sig att de löftena inte var mycket värda. Bilderna bleknade rätt snabbt.
På den tiden fanns det inte pigmenterat bläck utan bara "dye". Dessa var extremt beroende av papperet. Det krävdes svällbart papper för att ge hyfsad hållbarhet. Se här ett enkelt test som jag gjorde med HP 8750 (orginalbläck) och olika papper:
https://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/n-TnJDD/i-ZVcJSBZ.
Jag har inte sett några klagomål på Marrutts hållbarhet, däremot på andra problem som igensättningar, men som dessa är större än med originalbläck är svårt att veta.

Skriver man inte ut väldigt mycket tycker jag det känns dumt att chansa. Skriver man ut väldigt mycket är det knappast för eget behov och säljer man utskrifterna borde inte en tia extra för en A3 ha någon betydelse.
Gammal 2016-07-09, 11:20
stefohl

ldn99 skrev: På den tiden fanns det inte pigmenterat bläck utan bara "dye". Dessa var extremt beroende av papperet. Det krävdes svällbart papper för att ge hyfsad hållbarhet.

Skriver man inte ut väldigt mycket tycker jag det känns dumt att chansa. Skriver man ut väldigt mycket är det knappast för eget behov och säljer man utskrifterna borde inte en tia extra för en A3 ha någon betydelse.
Jo, du har helt rätt. Det behövdes svällbara papper för att få någon vettig hållbarhet då. Och det var vad som användes. Och trots det var hållbarheten betydligt sämre på de utskrifter som var gjorda med Lyson-bläck än de som var gjorda med Epsons bläck.

Och jag instämmer i dina slutsatser.
Gammal 2016-07-09, 12:07
Sten-Åke Sändh

Smw skrev: Hej !

Värnamo, där solen alltid lyser, givetvis, minst lika soligt som Borås.

Testa ljustålighet, kan man ha en referens mörkt förvarat är det bra.

De jag nämde i början, de med Lyson/Marrutt Fotonic, dye-bläck
hamnade i innanför två fönster under en solig sommarmånad,
visst, det gick att känna igen motivet men inte färgerna, alla var blekta,
cyanet var förintat, av det var inte ett spår.

//MW
Dye-bläck och inte die-bläck då. Fick en inbjudan till en barnnamngivning i våras och den sitter i en tavelränna inomhus och har redan tappat all lyster och färgerna är numera obestämbare. Det är alltså i ett rum som inte ens är solstekt.

Pigmentbläck ska man nog ha. Allt annat är väl rätt obeständigt.
Gammal 2016-07-09, 12:32
stefohl

Sten-Åke Sändh skrev: Dye-bläck och inte die-bläck då. Fick en inbjudan till en barnnamngivning i våras och den sitter i en tavelränna inomhus och har redan tappat all lyster och färgerna är numera obestämbare. Det är alltså i ett rum som inte ens är solstekt.

Pigmentbläck ska man nog ha. Allt annat är väl rätt obeständigt.
Pigmentbläck ger betydligt bättre hållbarhet än vad de flesta färgtekniker ger. I ett rum med normal ljusnivå får du en hållbarhet på cirka 80-160 år, om bilden är monterad bakom glas. Tidigare var Epson den tillverkare som hade sämst hållbarhet, men nu med den nya generationens skrivare har de fått betydligt bättre hållbarhet.
Gammal 2016-07-09, 15:41
Sten-Åke Sändh

The test of time
stefohl skrev: Det har gjorts tester på hållbarheten på piratbläck av Henry Wilhelm, som anses vara den största auktoriteten inom detta område. Han köpte in flera olika bläck på den amerikanska marknaden, skrev ut en bild med respektive bläck och utsatte utskrifterna för extremt höga ljusmängder. Hållbarheten på dessa utskrifter varierade från katastrofalt dåliga till dåliga. De bästa av dessa bläck gav max en femtedel av hållbarheten på originalbläcket.

Tack Stefan för att du outtröttligt leder oss på rätt spår där kvalificerad empiri står i högsätet och inte enbart våra egna mer eller mindre korta erfarenhetsperspektiv. Du gör en stor folkbildningsinsats när det gäller kalibrering och utskrifter. Jag fattar inte att du har tid till allt.

Jag sökte på "Henry Wilhelm ink test" och hittade bl.a. denna info:

http://www.photoreview.com.au/tips/o...e-Test-of-Time

"'Inks ain't inks'

Third party inks are also problematic. Last year PC World magazine conducted a lab test on a range of cheaper "clone" inks in a number of high-end printers and found the best of them lasted for just four years. Moreover, the black inks in particular often clogged up the printhead nozzles. "

Det är ju just detta vi är rädda för ska hända och jag undrar om det inte var taskiga bläck som låg bakom en del av de sabbade R3000-skrivare som just hade problem med att svart färg läckte ut över mediat och sabbade det med.

Läs gärna hela artikeln. Det är ju nedslående alt. skrämmande läsning.
Gammal 2016-07-09, 18:22
stefohl

Sten-Åke Sändh skrev:
Läs gärna hela artikeln. Det är ju nedslående alt. skrämmande läsning.
Artikeln är rätt gammal idag och situationen är mycket bättre idag än tidigare. Idag, med rätt papper och bläck, kan vi göra utskrifter som har mycket bättre hållbarhet än de gamla teknikerna. C-printar, Cibachrome och även Dye Transfers har mycket sämre hållbarhet än utskrifter gjorda med bra bläck och papper.
Problemet är att veta som är bra bläck och papper. http://www.aardenburg-imaging.com har en hel del info om hur olika kombinationer av papper och bläck fungerar.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bläck , epson , skrivare

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:11.

Elinchrom ELB 500 TTL - The Most Powerful